Single fire problem.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om AEG vapen hör hemma direkt i forumsdelen. För andra vapentyper och frågor finns särskilda delar.
Artisten85

Single fire problem.

Postby Artisten85 » 3 May 2020, 16:30

Hej!
Har en H&K 416 M27IA med 120 fjäder
Asg 1000mah 9.9v Life batteri
Som strular med single fire.
Vapnet köptes begagnat och jag har aldrig skjutit något annat vapen så frågan är igentligen hur jag ska förhålla mig till det upplevda problemet.

Problem: I single fire, om jag är för snabb på avtryckaren så känns det som att vapnet inte gör en full cykel, och nästa gång jag trycker på avtryckaren så är avtryckaren stum. Det är som att motorn inte orkar dra runt för att komma över på nästa cykel. Slår över på full auto och spottar iväg några kulor för att sedan gå tillbaka till single och det funkar igen, fast på samma sätt som tidigare.

Hur kommer man runt det här. Ska man snällt trycka avtryckaren i botten och vara noga med att en hel cykel löper. Är något fel eller är detta meningen? Går det att bygga bort på något sätt.

Tack på förhand

Oerlikon
Played Since: 2015

Re: Single fire problem.

Postby Oerlikon » 3 May 2020, 17:18

Det där är vanligt förekommande på AEG:er, antingen så får man träna upp sig så att man inte använder avtryckaren fel eller så installerar man en mosfet-krets som sköter cyklingen så att inte gearboxen låser sig. Det tredje alternativet är att strunta i semiläget och skjuta punkteld på autoläget genom att släppa avtryckaren efter varje skott men det funkar bara om ROF:en inte är för hög, jag gör det på min CYMA mp5 som har 125 fjäder och 9,9v Lifebatteri.

MiqaFox
Played Since: 2010

Postby MiqaFox » 3 May 2020, 17:38

Pucktvåa, men.
Det är ett typiskt beteende för en vanlig AEG. De saknar styrande elektronik. Det som händer när man trycker in avtryckaren är att man slutar kretsen och motorn snurrar. På semi finns dock en vipparm som slår ifrån kretsen den sista kuggen gått ett varv, en så kallad "cut off lever".

Håller man inte in avtryckaren tillräckligt länge så bryts kretsen för tidigt och går den helt enkelt inte runt. Då hamnar fjädern i ett halvspänt läge och det blir stumt. I många fall funkar det med att slå över till auto för att lösa det, men det går att få värre låsningar.

Det enklaste är att alltid hålla in avtryckaren helt, tills man hört att det går runt.

Låsningar går att förebygga genom t. ex. svagare fjäder, starkare motor, starkare utväxling på kugg, kraftigare batteri etc. Dock är det ingen garant, i synnerhet inte om man vill vara snabb på avtryckaren.

Vill man kunna dutta på avtryckaren och säkerställa att det alltid går runt krävs ett tillskott av en elektronikkrets som sköter detta, ofta benämnda MOSFETs (även fast det egentligen är en komponent som heter så och inte en krets). Denna krets måste då också vara byggd för att klara av "cycle completion". Kräver att man klarar av att öppna växellådan samt kunna löda, alternativt betalar någon som löser det.

Inte helt insatt i vad som räknas som bra nu för tiden, men GATE och Airsoft Systems borde ha alternativ som funkar.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Artisten85

Postby Artisten85 » 3 May 2020, 20:42

Tack för utförliga svar och det känns logiskt.
Nu vet jag iaf vad jag kan förvänta mig. Jag får uppgradera till mosfet när tillfälle ges då jag inte skruvar själv.

Return to “Vapen”