Bildförstärkare - Nattspel

Thinker
Posts: 440
Joined: 15 May 2012, 16:17
Played Since: 1997
Location: Markaryd

Bildförstärkare - Nattspel

Postby Thinker » 27 May 2012, 12:35

Jag har många gånger märkt att många är rädda för att spela på natten, och det har säkert flera anledningar, som att det förhoppningsvis endast är tillåtet med CQB eller lågtrim vapen (max 1.2J, under 109m/s med 0.20g) och detta kan vara något man inte har, eller kan trimma ner till. Eller att man är toknojig för att man inte själv har bildförstärkare och har hollywood uppfattningen om hur bra det är, eller kanske bara helt enkelt är mörkrädd.

Själv tycker jag nattspel ger en helt annan dimmension av spelande, precis som lajv kan vara annan typ av spelande eller bara ren CQB spel på en arena en annan typ. Det är dock viktigt att tänka på att nattspel kräver mer, för det som är svårt eller problem på dagen blir värre i mörker, när man har svårare att se och identifera. Allting en grupp har problem med dagtid kommer vara mer problem på natten i mörker. Radio kommunikation blir viktigare, att organisera flera grupper som ska samarbeta blir svårare, och identifiera vän eller fiender bli svårare, att hitta rätt i terräng blir svårare. Och inte minst att hålla samman en grupp blir svårare. På dagen kan du se något som rör sig på flera hundra meter och på långt avstånd avgöra att det där är din polare, eller vilket camo mm de har. I mörker kommer avstånd minska kraftigt innan man upptäcker varandra, ljud blir viktigt och oftast är det mörka skuggor man skjuter mot. Det blir ett helt annat stridande på natten, och mycket av det kaos som ofta uppstår är för många är oförberedda på vad det innebär att strida på natten.


Mina råd i kortfattad form:
1. Viktigaste råd är att inte var inte rädd för att agera på natten, detta är verkligen det viktigaste. Natten kan vara din vän. Bildförstärkare är inte magi, ljus behöver inte vara en dödsynd, och mörkret kan vara ens skydd.
2. Använd Rödljus blink lampa för markera utskjuten. Deathrag syns generellt inte på natten och i mörker, använd istället en blinkande röd lampa för markera utskjuten, de finns lätt att få tag i och är billiga och små, exempelvis för joggare eller för cyklars bakljus. Men använd blinkande rött ljus. Och när ni går eller använder det, belys inte fiender/spelare ute i terrängen eller medvetet blända dem. Dålig stil.
3. Ha med en liten vitt ljus ficklampa. Lysa upp stigen man går på när man går offgame (eller ingame). Leta efter saker i packningen eller om man söker genom utskjutna fiender, läsa kartor mm. Som död ska du INTE svepa med lampor utåt i skogar osv, rikta nedåt precis framför dig.
4. Spela endast med låga trim. Även om du har bildförstärkare eller andra shiny things så spela med låga trim. Avstånd för strid blir kortare på natten, det blir svårare att bedömma avstånd och att skjuta på måfå med högre trim där du tror fi är 20m bort kan innebära att det faktiskt är fiender på 2-5m som får blödande skador, det är så väldigt lätt att bli överrumplad och skjuta utan att tänka på något som är alldeles för närma. Hänt så många gånger.
5. Fundera ut era starka sidor, utnyttja dem och försök välja eller anpassa era uppgifter och aggerande för att minska de negativa aspekterna. Bara för det finns folk med bildförstärkare i spelet så är man inte automatiskt en förlorare i en strid eller liknande, alla har det inte och de kanske inte utnyttjas till fullo, och bra taktik eller aggerande ger alltid ett övertag. Att tyst göra en förflyttning genom att gå rätt genom en tät mörk skog med svag rödljus riktat nedåt kan vara effektivare för att nå målet än att förflytta sig längs med en stig i mörkret.
6. Skaffa lite teknik och prova olika saker. Spela på natten eller gör "fälttester" av saker och ting. Det finns sätt att utnyttja bildförstärkares nackdelar och ger en fördelar mot dem, och även en sämre bildförstärkare som Gen1+ har fördelar som kan
utnyttjas, speciellt mot de utan bildförstärkare alls eller som använder dem dåligt eller inte alls.
7. Följ det gamla militär uttrycket: Aggera på natten som du skulle på dagen. Gå öppet på en väg dagtid är alltid en stor chans för att gå in i bakhåll, på natten blir chansen större.
8. TESTA ALLT INNAN. Erfarenhet och tester är synneligen bra. Testa ingame i spel är dåligt. Prova andras utrustning i olika ljus och förhållanden om du kan.
9. Det är airsoft. Livet hänger inte på hur bra det går. Respawn existerar. Bara tända sin rödblink lampa och gå till respawn.


Mitt generella råd annars är nog att anpassa ert spel och taktik efter tekniken ni har eller skaffar. Detta gäller synnerhet på natten. Militärer har stridit på natten längre än det funnits mörkermedel, och det finns sätt man kan ha väldigt kul en airsoft natt utan bildförstärkare. Enkla ljusminor, lampor och annat är inte att förakta effektiviteten av om man använder det på ett bra sätt, och bildförstärkare är inte en magisk sak som gör natten till dag, de har begränsningar och negativa aspekter också. Alla i en grupp behöver inte bildförstärkare för att kunna agera på natten. Finns ett mycket bra exempel från PP2 där en dålig bildförstärkare på tre man med fallerande utrustning som via verbalt aggerat och låtsandes som det fanns ett övertal fick den andra sidan i folk och utrustning överlägsna att dra sig tillbaka och punkten kunde hållas.

Och i vissa spel eller för vissa uppgifter är det effektivare att gå mot strömmen och spela med mycket ljus istället, och då menar jag mycket ljus. Försvara ett område? Lampor utåt åt alla håll. Om fiender med bildförstärkare redan vet vart ni är, så har ni större fördel av att faktiskt lysa upp och se. Håll er bakom ljuset och i bra försvarade positioner. Avancera fram i upplyst terräng där man inte ser något pga lamporna som är riktade mot en drar sig många för... Och 300 lumen "ditåt" från en liten strålkastare på en 3m lång gren fungerar om killen som använder den är i skydd, eller det är i försvar, och alla kan aggera i ljuset han ger, eller om en strålkastare sitter på ett bra placerat ställe. Har man sedan att par tysta passiva spanings poster vid taktiska ställen också osv... En bra placerad fjärraktiverad lampa ska inte underskattas heller.

Om ni ska ut och söka efter någon som gömmer sig och verkar undvika strid? Drevkedja med lite bra användning av lampor kan vara betydligt mer effektivt än att försiktigt tassa omkring med bildförstärkare på huvudet. Glöm inte psykologin i att känna sig som ett rådjur i billyktorna. Och det kan vara riktigt kul i en airsoft strid också oavsett sidan man är på.

Men visst, bildförstärkare är trevlig ibland, och själv är jag är sadistisk nog att utnyttja att jag kan väcka paranoia och skräck hos dem som tror att bildförstärkare är magi... men jag har också olika typer av lampor som jag använder när det är en bra ide och ibland är mörkret min vän även när jag själv inte ser.

Tänk före och skaffa info som kan behövas. Inte lätt, men bättre än komma på det när det är för sent. En klassiker är folk med bildförstärkare på skallen inte har provat det med skyddsglasögon, vilket kanske inte ens fungerar pga längre avstånd från ögat, för litet synfält eller fokus fel eller headmount inte klarar det, eller saknar något sätt att sikta med vapnet på det som de ser genom bildförstärkaren för de har ingen IR laser, eller ett sikte som kan användas med bildförstärkaren. Oj vad jag sett folk skjuta 5-10m jämte mig på 30m för de har inget att sikta med och det är inte så lätt att göra på känn med NV som förändrar synfält och hur man uppfattar saker. Testa heller inte i för mycket ljus. Nästan allting fungerar i mycket ljus, men det blir mörkt på en skogsväg långt från samhälle med höga granar på båda sidorna och endast stjärnljus på himmeln.

Ska samband och rörelse fungera och man ska verkligen utnyttja fördelarna bildförstärkare eller lampor ger är det bättre lära sig sådant innan på små övning eller test spel än på stora milsimspel. Men det kräver man faktiskt lägger energi på det, helst i god tid så man har tid att fixa eventuella problem som går att åtgärdas. Och spela i mörker är lättare på sen höst eller vinter då det faktiskt blir mörkt tidigt och mörkare. Ge sig ut 2 man och testa en natt hur lätt eller svårt det är att upptäcka varandra, hur bra man syns, hur bra man ser eller inte ser omgivning, mycket man låter när man gör olika saker osv. Erfarenhet.

Detta är ett mycket stort område igentligen och finns mycket natt specifik taktik men inte direkt tänkt ta upp det i denna tråden, det kanske kommer.
Last edited by Thinker on 27 May 2012, 22:56, edited 1 time in total.
This space intentionally left blank

User avatar
MIKE-PUNISHER-13
Posts: 65
Joined: 14 May 2012, 19:54
Played Since: 2009
Location: Borås

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby MIKE-PUNISHER-13 » 27 May 2012, 22:28

@Thinker:
Mycket bra skrivet om NVG, mm.....
Alla dina artiklar e' läsvärda! :D
Många +++++ till dina artiklar!

See Ya' At Night...
MA13 - 3D RANGER BN.
DEATH STALKS AT NIGHT!

User avatar
p33krN
Posts: 958
Joined: 14 May 2012, 17:57
Played Since: 2011
Location: Linköping

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby p33krN » 8 October 2012, 21:43

Har skaffat mig en billig begagnad nattkikare. ATN Viper Gen.1+. Håller på att lära mig hur den funkar.

Har precis varit ute i skogen och provat den. Jag fick känslan av att den inbyggda IR-lampan bara bländade nattkikaren istället för att göra någon nytta. Så jag funderar på om jag ska skaffa mig en annan IR-lampa.


Har kollat på den här:
http://www.ebay.com/itm/Ultrafire-WF-50 ... 3f14ad4941

Men efter att ha läst lite av det du skrev Thinker, så stämmer det väl att den lampan ligger i ett för högt IR-spektrum (940nm)?

Kan tänka mig att jag egentligen behöver en stark och riktad vapenlampa, samt en mindre stark lampa för navigering med nattkikaren. Några tips?

Sen undrar jag också. Tar nattkikaren skada av att ligga framme i ljus, utan linsskydd även när strömmen inte påslagen? I linskyddet finns det också ett litet hål, vad är det till för?

Har provat att skruva ur den inbyggda IR-lampan, så jag kan "stänga av den" på det sättet. Kommer det bli någon slags obalans i elektroniken som gör att något går sönder om jag gör så?

Gjorde även en tråd om det: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =19&t=6340
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

User avatar
saft
Posts: 74
Joined: 7 May 2012, 16:10
Lag: Brimstone 14
Played Since: 1999
Location: Karlskrona

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby saft » 8 October 2012, 23:31

940nm kommer du inte kunna använda överhuvudtaget. Håll dig till 780-850nm.

Du vill ha belysning efter situation. Prova i både tät och öppen terräng och under skiftande ljusförhållanden (stjärnklart, måne, molnigt etc. I skogarna under vinterhalvåret kan det bli sinnessjukt mörkt ibland när molnen tittar fram) så kommer du inse att ditt gen1monokular kommer kräva aktivt IR-ljus för att använda till det vi håller på med såvida det inte är extremt goda förhållanden. Det blir en taktisk utmaning att använda ljuset på rätt plats och i rätt tid, med tanke på hur du blottar dig för eventuella fiender och problem med bländning etc. Ibland kan det stjälpa mer än hjälpa.

En stor lampa som kräks ut ljus kommer i många fall vara mycket dålig då ljuset kommer reflekteras och blända dig själv, medan den kan vara användbar i andra fall. Genom att ha olika mycket ljus och olika fokuserat ljus kan man anpassa sig och belysa punkter förbi hinder som vanligtvis tar i och bländar med en bred ljusstråle osv. Men du är inne på rätt spår; en relativt snäv fokuserad vapenlampa och ett svagt navigeringsljus är en bra början - därefter kommer behov växa fram under tester. En vanlig liten 3mm LED med eller utan en lins framför kan lysa upp överraskande mycket, likaså kan du fokusera power-LED's eller bygga om (taktiska) lampor, alt. ofokusera lasrar. I övrigt antar jag du läst igenom Thinkers informativa poster (som av någon underbar anledning inte ens blivit klistrade) bla: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=822 Hans övriga trådar täcker egentligen det mesta tekniska och taktiska man bör veta för att börja utforska själv.

Nej, den tar inte skada av att ligga utan linsskydd när den är avstängd. Det lilla hålet tillåter ett ljusinsläpp så att du kan du titta igenom den om du sätter på den i t.ex. dagsljus.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

User avatar
p33krN
Posts: 958
Joined: 14 May 2012, 17:57
Played Since: 2011
Location: Linköping

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby p33krN » 8 October 2012, 23:51

Ah, tack! Bra länkat, såg inte den tråden innan.

Hittade samma lampa fast i 850nm-utförande: http://www.ebay.com/itm/Ultrafire-WF-50 ... 3f1497318c

Kanske vore bättre?

Angående navigeringslampa, finns det någon färdig produkt med svag LED-belysning eller är det hemmabygge som gäller? Samma sak med IR-laser?

Jag kan löda ganska så bra och kan fixa mindre grejer så länge det inte är allt för avancerat.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

User avatar
Le Gradovic
Posts: 404
Joined: 14 May 2012, 18:13
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2009
Location: Uddevalla

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby Le Gradovic » 9 October 2012, 00:02

Är du ute efter en hjälmmonterad lampa med IR-strålkastare så är Princeton Tec MPLS Charge ett bra alternativ.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Thinker
Posts: 440
Joined: 15 May 2012, 16:17
Played Since: 1997
Location: Markaryd

Re: Bildförstärkare - Nattspel

Postby Thinker » 9 October 2012, 00:29

Svarar i p33krN gear tråd istället för fylla denna tråd med diskussion om sådant som det finns andra trådar om.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =19&t=6340
This space intentionally left blank


Return to “Radio och elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest