Vilka märken ska man välja nuförtiden?

GBB (Gas Blowback), gasdrivna pistoler. Även andra sorters pistoler diskuteras här.
slimz
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 22, 2012 7:12 pm
Aktiv sedan: 2012
Ort: Stockholm

Re: Vilka märken ska man välja nuförtiden?

Inlägg av slimz »

Stock går dem under 1 joul men man kan köra dem till att gå som semi Snipers
Min är väldigt hög m/s cirka 130+, Men det är för att min har 300mm pipa och moddade magasin.
Min kompis har standar pipa och får grymma räckvidd med cqb trim.

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vilka märken ska man välja nuförtiden?

Inlägg av ohman »

Men om man når längre med en pistol än ett gävär, borde inte det betyda att den har högre m/s och därmed besegra syftet med ett sidearm?
Inte nödvändigtvis. Största skillnaden ligger i hop up, inte i utgångshastighet. Men givetvis, med samma förutsättningar når du lite längre med högre utgångshastighet.

MK23 är ganska populär som sidearm för de som spelar sniper, och precis som det nämns ovan, det är en tyst pistol som är väldigt driftsäker. Slitage blir förstås större på en med blowback då den har fler rörliga delar.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

WeekEndWarrior
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 05, 2018 4:28 pm

Re: Vilka märken ska man välja nuförtiden?

Inlägg av WeekEndWarrior »

ohman skrev:
ons aug 08, 2018 11:21 am
Inte nödvändigtvis. Största skillnaden ligger i hop up, inte i utgångshastighet. Men givetvis, med samma förutsättningar når du lite längre med högre utgångshastighet.

MK23 är ganska populär som sidearm för de som spelar sniper, och precis som det nämns ovan, det är en tyst pistol som är väldigt driftsäker. Slitage blir förstås större på en med blowback då den har fler rörliga delar.
Jaha! Så hop up gör så mycket? Trodde att alla hop up:er var rätt lika skapta och att det inte gör så mycket mer till.

Kan du berätta lite om skillnaden mellan green gas och co2? Fram för allt att grejorna ska fungera under olika förhållanden och inte gå sönder.

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Vilka märken ska man välja nuförtiden?

Inlägg av ohman »

Gas är oftast enklare än Co2, men fungerar inte bra vintertid. Så när temperaturerna börjar krypa ner mot 0-5 grader så vill oftast inte greengas vara med och leka. Co2 klarar lägre temperaturer, men då bör man istället vara observant när det gäller utgångshastigheter då många skjuter alldeles för hårt för att vara användbara för CQB. Co2 kräver oftast mer underhåll i form av smörjande då den gärna torkar ut packningar och gummin.

Allt går sönder till slut, i min erfarenhet så går Co2 sönder fortare, GBB går sönder fortare än NBB, men det finns säkerligen undantag för detta.

Både gas och Co2 kyler ner vapnet internt vid användning, vilket leder till att hop up gummit tar sämre ju kallare det blir.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

WeekEndWarrior
Inlägg: 18
Blev medlem: sön aug 05, 2018 4:28 pm

Re: Vilka märken ska man välja nuförtiden?

Inlägg av WeekEndWarrior »

ohman skrev:
fre aug 10, 2018 7:25 am
Gas är oftast enklare än Co2, men fungerar inte bra vintertid. Så när temperaturerna börjar krypa ner mot 0-5 grader så vill oftast inte greengas vara med och leka. Co2 klarar lägre temperaturer, men då bör man istället vara observant när det gäller utgångshastigheter då många skjuter alldeles för hårt för att vara användbara för CQB. Co2 kräver oftast mer underhåll i form av smörjande då den gärna torkar ut packningar och gummin.

Allt går sönder till slut, i min erfarenhet så går Co2 sönder fortare, GBB går sönder fortare än NBB, men det finns säkerligen undantag för detta.

Både gas och Co2 kyler ner vapnet internt vid användning, vilket leder till att hop up gummit tar sämre ju kallare det blir.
Mycket bra hjälp! Tack så mycket!

Jag tycker att GBB med greengas verkar passa mig bäst. Lagom avvägning mellan alla önskvärda egenskaper.

Skriv svar