Nybörjare som funderar på prickskytte...

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Einherjar
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 27, 2013 4:59 pm

Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Einherjar »

Tjena allihop! Jag är inte ens nybörjare då jag inte ens börjat köra airsoft eftersom att jag är under 18 år. (Fyller i februari 2014)
Jag har funderat väldigt länge på mitt första vapen. Kommer antagligen lägga en del pengar på detta då jag verkligen känner att jag kommer fastna för sporten. :D

Vapen som jag funderat på är:

GR 15 Raider XL . Ca 2500 kr

Classic Army Bushmaster . Ca 1900 kr

Swiss Arms SG 550 . Ca 3000 kr

ELLER en sniper, Cybergun Mauser SR . Ca 2000 kr

Min fråga är: Ska jag börja med ett vanligt vapen för att testa? Grejen är att jag alltid varit fascinerad av prickskytte och skulle kunna tänka mig att börja direkt som detta.

JAG VET att alla går batshit nu och säger att en nybörjare inte ska spela som sniper för att jag kommer tycka att det är tråkigt och kommer misslyckas med att spela som rollen etc etc....

Nej jag är ingen CoD eller Battlefield spelare som tror att en prickskytte springer runt och skjuter hej-vilt... Det enda spelet som jag faktiskt spelar ofta är ArmA 2 & 3.

Ärligt talat tror jag att jag skulle kunna passa som prickskytte eftersom jag har många av de egenskaper som man kräver av en riktig.

Otrolig tålmodighet, självdisciplin, lugn och sansad, inte "trigger happy" och av dem gånger som jag skjutit med luftgevär och airsoft innan så har jag varit ganska pricksäker med.

Så vad tycker ni? Låter jag som en prickskytte eller ska jag börja med AK elr nåt annat?

Tacksam för svar! :D :D

kungaron
Inlägg: 161
Blev medlem: sön jun 03, 2012 8:43 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av kungaron »

Så länge du läser på kring rollen som krypskytt inom airsoft och hur det funkar, du är realistisk i hur ett krypskyttegevär inom airsift fungerar med avstånd osv , du läser regler (säkerhetsavstånd, spelregler etc) och söker på forumet efter det du undrar och ,avslutningsvis, du har ett genuint intresse för den rollen så ska du köra på det!!

Tycker det är fel att folk avråder nybörjare att börja som krypskytt. Gör det du vill för att hobbyn ska ge dig tillfredsställelse. Ang vapnen du nämnt lämnar jag åt andra att svara på.

Mvh

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av p33krN »

Du kan ju börja köra prickskytt med en 120-trimmad AEG. Du kommer ganska långt på det.

Sen behöver du lägga rätt så mycket pengar på en bolt-bössa för att den ska gå bra.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Einherjar
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 27, 2013 4:59 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Einherjar »

Låter som ett vettigt svar faktiskt...

Jag har läst på relativt mycket om rollen som prickskytte, inte bara inom Airsoft utan från US ARMY.

http://home.swipnet.se/sniper/sniper/sniper.htm

Tänkte bara om det var fler som hade åsikter och vad är en bra sniper att starta med?

Ska jag köra på fjäder, el, gas? Pris för en bra? etc etc...

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av p33krN »

http://www.taiwangun.com/en/cm-057s-svd-cm

Den bössan kanske kan vara en bra kompromiss.

Bara att du skaffar ett PSO-1 och några midcaps.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Einherjar
Inlägg: 16
Blev medlem: lör apr 27, 2013 4:59 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Einherjar »

Tack för svaren! Ska checka bössan! Ser bra ut. :)

Tamaz
Inlägg: 95
Blev medlem: mån maj 21, 2012 12:40 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Tamaz »

Jag vet inte hur mycket du läst på forumet, men generellt är det såhär:
Vill du skjuta långt och precist (alltså sniper-roll) så krävs det i nästan alla fall väldigt mycket pengar ELLER stor erfarenhet av airsoftmekande. Det är mycket trial and error (vilket kostar pengar) även om man med lite tur kan dra nytta av andras erfarenheter online.

För att definiera väldigt mycket pengar så pratar vi lätt över 10k.

Med det sagt tycker jag du ska göra som du vill. Personligen skulle jag nog rekommendera att hitta ett lag runt där du bor, med lite tur har någon ett hyfsat prickskyttevapen du kan få låna och provspela med.

Det svåra med airsoft är inte att få till högt trim så kulorna går långt, så stirra dig inte blind på utgångshastigheter. Det svåra är att få en tillräckligt konstant kulbana så man faktiskt har en chans att träffa något på lite håll.

En 130-140 trimmad sniper som träffar riktigt bra är inte alls dumt, problemet är när jag och mina kompisar kommer med understödsbössor med 130-trim. Vi når nästan lika långt, visst träffar du mycket bättre, men vi kompenserar genom att våra vapen pumpar ut 25-30 kulor i sekunden mot dig, så det gör inte så mycket om de första 50 kulorna missar.

När du väl spelat ett par gånger och själv fått erfara ovanstående är ofta längre räckvidd det man vill ha. Att som sniper bara kunna nå kanske 10-15% längre än understödsgruntsen är inte mycket att hänga i granen, och det är nu det börjar bli dyrt på riktigt. Kör du AEG börjar man närma sig gränsen för vad dagens elbössor klarar i utgångshastighet utan att konstant rasa. Det son finns kvar är springer (om du har ordentliga armar att spänna med), men även det börjar bli problematiskt med triggers som inte orkar i längden. Så vad du är kvar med är kolsyra eller HPA (tryckluft) där det senare är att föredra även om det blir mycket dyrare då du får extremt konstant tryck (och därigenom möjlighet att få en konstant kulbana). Nu pratar vi utöver pengarna på bössan även en trycktank, regulatorer och förslagsvis även en dykartub du kan fylla din lilla tank från. Som du förstått nu har det hela spårat helt och man börjar på allvar fundera vad man egentligen håller på med. Som tur är för dig har du nog några år kvar innan du riskerar att stå där med oss andra. ;)
Senast redigerad av 3 Tamaz, redigerad totalt 0 gång.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av ohman »

Om du vill gå mer åt det amerikanska hållet har du också dessa som är bra alternativ:
http://www.taiwangun.com/en/pj25-p-j
http://www.taiwangun.com/en/pj-spr-full-metal-long

Om du känner att du vill spela som sniper ska du absolut göra det, fördelen med att köpa en AEG och spela semi-sniper istället för en boltbössa är att du inte behöver köpa ett till vapen om du någon gång känner för att du vill byta roll. Det enda du behöver göra i det fallet är att byta till en svagare fjäder i din semi-sniper och peta över den till full auto läget. Eller för all del hänga på en grupp och agera DMR åt den, vilket i mitt tycke är mycket roligare än att spendera ett spel på egen hand och leka buske ;)

Både bolt och semi-snipers kostar en del att få perfekta, men både Cyma SVD:n ovan och de två jag länkade är bra utgångspunkter för att bygga ett riktigt bra vapen.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Cleaner »

1+ på Tamaz svar
Prickskytt

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Nybörjare som funderar på prickskytte...

Inlägg av Xelley »

Många gånger du folk avråder en nybörjare att spela sniper är att vi vill behålla folk inom hobbyn. Vi vill inte vara elaka på något sett utan det är i all välmening. Det är som folk i tråden redan har sagt, det är oftast dyrt, kräver mycket kunskap om airsoftvapen och kulornas beteende osv osv innan du får till en bössa som du faktiskt kan kompensera förlusten du får av att inte kunna skjuta lika snabbt. Börja med en AEG och kör sniper med den för att sedan utveckla vad du tycker om spelstilen. Sedan så kan man bygga en sniper på många olika sätt, jag har precis gjort klart ett projekt med ett boltgevär som skjuter i 99-100m/s och träffar en colaburk 9/10 skott på 30 meter, knäpptyst är den och helt jävla awsum =) .

Välkommen till hobbyn och jag hoppas du fastar för vad du än väljer att spela.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Skriv svar