Sänka trycket i bössan för cqb.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Redstar »

Tjena, jag har skaffat en G&P Rapid Fire M4, AEG, men den skjuter lite för hårt. Att sänka kraften, klippa fjädern fungerar ju troligtvis, men jag har hört talas om nåt som kallas mynningsbroms. Problemet är att jag inte hittar nån mynningsbroms på de butiker jag kollat, vapenbutiken, röda stjärnan, Malmö airsoft etc.

Heter det något annat? Är det rätt väg att gå?
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Allan_g »

Det finns innerpipor som är lätta att byta på en M4, sök på Madbull Crawler. Den sänker bössan med en 30 m/s ca. Att rekomendera är då den har en egen hopup så har du bara en pinne du drar ut ur M4:an och byter hela hopup tillsammans med innerpipa. Bytet går under 5 min i fält.

Klippa eller byta fjäder är nog bäst eftersom du får mera konsekvent resultat.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Da vinci
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:10 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Da vinci »

Mynningsbromsen funkar "bara" på semi.
Har inte samma effekt på full auto så den är inte att rekommendera
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Redstar »

Vi får se hur jag gör då, tror att det blir att klippa fjädern troligtvis, alternativt köpa en ny fjäder. Att hålla på att byta pipa känns inte som min grej, enligt tillverkaren gör bössan ca 366 fps, så jag behöver inte sänka tillräckligt mkt för att motivera att ha 2 pipor.

Så mynningsbroms funkar bara på semi, då känns det som att jag överger den idén, tack för infon:)
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

Tjabo
Inlägg: 51
Blev medlem: tor jan 24, 2013 11:06 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Tjabo »

Att klippa fjäder är inte att rekommendera enligt mig! Är dessutom enklare att byta mellan pipor än fjädrar.
Filthy Casuals
Vet minst och frågar mest!

"Only when a mosquito has landed on his testicles will man truly understand that every situation can be solved without violence"

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av fet_apa »

Börja med att chrona bössa så du vet om eller hur mycket du ligger över.

Ska den bara användas till cqb eller både inne- och ute-spel? Om både och, hur ofta byter du miljö?
<insert 'cool' one-liner here>

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Paxz »

Kolla vad den chronar, om det inte är livsviktigt för dig att bössan måste ligga vid 100m/s (eller den hastighet som är max för CQB i ditt område) så finns det nog flertalet här på forumet som kan skänka dig en gammal original fjäder. Jag har mängder av dem själv och är inte så pass snål att jag inte skulle kunna bjuda på ett kuvert och ett frimärke á 6spänn.

Personligen tycker jag att det känns vettigare att köra med en originalfjäder som ligger runt ~90m/s än att du ska kapa den som sitter i. Och jag ser definitivt hellre att du tar dig tiden och byter fjäder än att köra med mynningsbroms för de är precis som Da_vinci säger inget att lita på.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Redstar
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 09, 2013 3:51 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Redstar »

Hur ofta jag byter miljö? Jag hade inte tänkt spela värst mkt ute i skog, utan det är mest cqb som gäller för min del då jag är rätt ny och inte har varit på så många spel än. Sen när jag kört lite granna så kan det kanske hända att man utforskar andra miljöer. Om det är lätt att byta pipa så gör jag nog det sen när jag fått ett bättre grepp om vad jag gillar, tar nog hellre en svagare fjäder tills dess. Jag planerar att chrona den så fort jag får tillfälle, kanske tar en tur till Uppsala nån gång, det är ju bara nån timme bort, eller om det blir nåt lir i närheten av mig.
Sticks & stones may break my bones, but hollow points expand on impact.

Da vinci
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:10 pm

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av Da vinci »

En STD, 90 eller 100 fjäder är nog mest pålitlig.
Men du skulle kunna titta på denna lösningen också.
Har inte själv provat men jag vet några som har och är nöjda.
En nackdel är dock att det kostar en slant, men du slipper ha 2 bössor i nuläget.

http://shop.ehobbyasia.com/sat-variable ... e-vvd.html

http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... ice#p82742
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Sänka trycket i bössan för cqb.

Inlägg av fet_apa »

... det är mest cqb som gäller ...
Då lägger jag min röst på att du byter fjäder.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar