Pistolköp, Tillverkare, Co2? & köpmetodik (G17/P226)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Jagged
Inlägg: 3
Blev medlem: sön mar 03, 2013 12:32 am

Pistolköp, Tillverkare, Co2? & köpmetodik (G17/P226)

Inlägg av Jagged »

Hej, Jag är ny inom AS och är nu inne på att köpa en GBB pistol, jag har kikat runt en del och snöat in mig på antingen en Glock 17 eller en Sig P226.
Var och klämde på båda hos röda stjärnan i veckan, gillar båda men det drar mot Glocken då jag gillar balansen i den.
Pistolen är primärt tänkt som komplement till lajvande och fick tips om att välja en Co2 variant för extra kick och ljud.

Frågor/Funderingar
1, Tillverkare. Hur mycket vikt bör man lägga vid valet av tillverkare?
Vad jag förstått så är TM bland det bättre men hur står de andra sig? Det verkar ju finnas två kompabilitetsfalanger innom iaf Glock, [Marui, WE, VFC/Stark Arms, Army, KJW] vs. [KWA/KSC, ASG], har P226'an något motsvarande?
Finns det någon tillverkare man helst vill undvika?
Hör gärna om erfarenheter från WE, KWA/KSC & ASG.

2. Co2. Det verkar finnas en del P226'or som kör Co2 men inte alls lika många G17's, finns Glockar som klarar Co2 eller måste de uppgraderas för det?
Är Co2 bedömt onödigt med avseende på ljud och kick? Den Co2 P226'a de hade inne på RS i göteborg skulle tydligen hålla sig innom cqb gränsera, är det vanligt att Co2 drar pistoler över 100m/s?

3. Pris/Köp. Jag kikar på beg. pistoler här på börsen samt på FB och hittar lite olika från olika tillverkare. Det verkar som man kan få en pistol med extramag och kanske ett hölster (och det e ju aldrig fel med lite tillbehör) för 800-1000:-, är det rekommenderat att börja på beg. eller ska man gå på en butik?
Givetvis beroende på tillverkare och tillbehör/uppgraderingar, men vad skulle du säga är ett rimligt andrahandsvärde?
Beg. känns mer prisvärt och även om jag inte meckat AS innan så har jag pillat med en hel del andra grejer så mindre problem skulle jag förhoppningsvis kunna avlösa själv.
Om det blir butik, rekommenderas inhemskt eller postorder? Hade varit bra att ha vapnet i hand inom ~14 dagar, något som många utländska verkar fixa till lägre priser än svenska butiker.

Tack på förhand! (=

Brunkaren
Inlägg: 24
Blev medlem: fre maj 23, 2014 6:57 pm

Re: Pistolköp, Tillverkare, Co2? & köpmetodik (G17/P226)

Inlägg av Brunkaren »

Jag tycker TM har väldigt fina pistoler! Visst är de i plast, men det är inget man lider av. De håller en hög standard, och uppgraderingar är nog knappast nödvändiga.
Delvis för att de inte gör nån större skillnad, inte på TM iaf. Har ingen större erfarenhet av att "trimma" andra märken.

Co2-pistoler verkar inte många använda i spel, då de är kraftigare än gas-pistolerna och på så sätt gäller ett ökat säkerhetsavstånd.
Men som Ohman skrev så finns det ju vissa modeller som kan ha både co2-mag och gas-mag.

Jag har köpt tre pistoler från kina. Har aldrig varit ett problem. Visst så kommer tullen med stor sannolikhet kontakta dig och fråga vad den drivs av,
men då är det ju bara att säga att det är en co2-pistol. Det problemet har jag dock bara haft när jag beställt via ups, från ehobbyasia, via ups och då har jag även fått betala tull...
Asiaairsoft har ganska många modeller, och där kan man välja att få pistolen skickad i två delar, kostar bara 20 dollar extra.
Det gjorde jag på min senaste picka, och fick hem den på dryga veckan fast det inte var expressleverans. Dock fick jag ingen orginalkartong till
men det spelar ju ingen roll.

Cire
Inlägg: 90
Blev medlem: fre jul 20, 2012 5:05 pm

Re: Pistolköp, Tillverkare, Co2? & köpmetodik (G17/P226)

Inlägg av Cire »

Begagnade pistoler är ju egentligen lite djungel kan jag tycka. Även fast de fungerar utmärkt när du testar så kan de ju gå sönder när du spelar nästa gång. Är man beredd att öppna och byta saker så rekommenderar jag att köpa begagnat, men är man inte riktigt säker på sig själv där så är det nog bättre att köpa från butik.

Skriv svar