När klantigheten slår till - vad finns det för reservdelar?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
agehall
Inlägg: 10
Blev medlem: sön mar 01, 2015 5:46 am

När klantigheten slår till - vad finns det för reservdelar?

Inlägg av agehall »

Hade tänkt börja spela airsoft och fick glad i hågen min CYMA CM005 M4 som jag testade på Klacken förra helgen. Lyckan blev dock kortvarig då jag suttit och lekt med den och lyckats förstöra den. :(

Det som hände var att jag skruvade på en pipförlängre som medföljde till http://airsoftpro.cz/eshop/product_info ... ts_id=2881. Det gick bra, men när den skulle av så verkar det som att gängorna skurit. När jag tog i hårdare så slant jag och det bar sig inte bättre än att det knakade till och hela bössan började glappa i bakre skarven mot lower receiver (vad heter det på svenska?). Vad jag kan se så ska det vara en tunn kant som går in i understycket och håller den övre delen på plats och denna kant är i princip borta på min. Uppenbarligen använde jag på tok för mycket våld.

Finns överdelen som reservdel, eller ha jag just skaffat mig en hel hög reservdelar till nästa bössa?

nisse
Inlägg: 256
Blev medlem: mån aug 13, 2012 12:43 am

Re: När klantigheten slår till - vad finns det för reservdel

Inlägg av nisse »

Du bröt av "klacken" som hålls samman av den bakre takedown pinnen och säkrar övre delen av kroppen till den undre vilket betyder att du antingen kommer få laga det med kemisk metall alternativt köpa en ny kropp.
Kroppar kan man hitta billigt ibland och av bättre kvalité än den du ägde tidigare, däremot kan du stöta på problem när det gäller passformen mellan gearbox och kropp.
Det du lyckades med har jag aldrig hört talas om någon har lyckats göra så kudos för det och för att svara på din sista fråga, nej det är inte något du bör göra, lev efter orden "Dont fix it unless its broken" som nybörjare.
"Ninjas came with lions"

agehall
Inlägg: 10
Blev medlem: sön mar 01, 2015 5:46 am

Re: När klantigheten slår till - vad finns det för reservdel

Inlägg av agehall »

Det här är säkert en jättedum fråga, men är alla M4:or kompatibla med varandra oavsett tillverkare eller hur ser det ut på den fronten?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: När klantigheten slår till - vad finns det för reservdel

Inlägg av Thinker »

Kemisk metall lär inte hålla i längden och jag rekommenderar aldrig använda det, tenderar lossna från det som man fäster det vid. Går att förbättra men är i längden dålig lösning som jag ser det.

Utan sett skadan och formen på området så skulle jag säga det kanske går att ordna genom att göra "pins" modd baktill i överkanten under mantelhandtaget. Det är dock krångligt att få rätt, och sedan det blev billigt och lätt få tag på ersättare har jag inte brytt mig om att göra det längre förutom en gång då det var "panik" och inte tid att få tag på ny kropp. Men det var en relativt vanlig lagning/mod på äldre metall (och plast) M4/M16 framför allt första CA M15 med helt egen lösning med fristående stålband ner till bakre receiver sprinten.

Man borrar 2st 1.5mm hål som måste linjera upp väldigt väl på vardera sida av kroppen och för in styva stålpinnar i hålet på överkroppen, och kan sätta droppe sekundlim för hålla dem på plats. Ska skjuta ut ca 4-6mm som sticks in i hålen på undrekroppen. Styva 1.5mm små runda spik fungerar (typ från betongvägg klamrar/hängare mm). Kroppen måste plockas isär genom att glida isär övre/undre kroppen (vilket är standard ändå för att få nozzle ur hopup huset).

https://www.dropbox.com/s/l94ymqv11y4dl ... d.JPG?dl=0
This space intentionally left blank

Skriv svar