Nybörjare med första utkast för kitlist.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Kimale »

Jag skulle rekommendera att du väljer en annan väst, just den västen är väldigt billig och inte alls bra utformad för g36 magasin, jag hade hellre sparat lite och lagt pengarna på denna: http://rodastjarnan.com/stridsutrustnin ... ktarn-8434

Mycket bättre kvalité och mycket bättre utformad.

Ett annat alternativ är att köpa en väst och sen köpa fickor till den, då kan man välja själv hur man vill ha fickorna och dylikt
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

YankeeMike
Inlägg: 4
Blev medlem: ons maj 14, 2014 12:30 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av YankeeMike »

Satsa på en basic bössa som är CQB som första bössa. Säsong 2 kommer du att vilja köpa en ny efter att ha spelat en säsong och pratat med folk på banorna. Också utmärkt reservbössa ifall du köper fler bössor
Jag skulle även vänta med väst/chestrigg tills du spelat ett tag

Lite saker som saknas på din lista:
Skyddsglasögon
träffduk
armbindel, gärna 2
oömma skor, ett par surpluskängor som du smörjer in ordentligt blir utmärkt
vapenväska är ett måste ifall du reser kommunalt
extra batteri till bössan, LiPo är att föredra.
Vattenflaska är superviktigt
speedloader
tunn fleece att ha under din smock när det är kallt
optional - torra strumpor att gå hem i
Optional - tandskydd eller facemask.

Till säsong 2 så kommer:
vapenrem (tungt att bära i händerna)
Ny bössa, antagligen en skogsbössa + batterier till denna ifall du inte kan återanvända
sidearm + hölster
ett gäng midcap mags, du trättnar snabbt på att stå och snurra på ditt highcap
ytterligare magfickor för de nya maggen
väska/rygga att bära allt i

Till säsong 3 så kanske du hittat ett lag att spela med:
Radio
ny bössa, kanske understöd eller sniper beroende på vad du blivit intresserad av

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

Jag tackar för alla goda svar.

@ohman Jag har inte kunnat hitta några av MAGs G36magasin. Är de i särklass?

@Kimale Tack för rådet. Det är en rig jag haft ögonen på men jag har inte varit säker på om priset gör ator skillnad i kvalitet. En tom rigg får nog vänta tills jag känner mig kunnigare.

@JonathanRL Som sagt i PM, tack.

@YankeeMike Skyddsglasögon och dylikt är en självklarhet men bindlarna hade jag faktiskt inte tänkt på. Tack för det.

G36K är ett maffigare vapen men går för en tusenlapp mer än C, och är ju lite otymplig i CQB. Vad tycks? Är det en bra investering?

Edit: C har också sämre batteriutrymme vad jag vet. Rekommenderas någon speciell typ?

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av JonathanRL »

Att installera batteri i G36 är otympligt nästan oavsett modell. Jag brukar köra tvådelade batterier för att minimera besväret. I övrigt så är skillnaderna mellan modellerna i Airsoft nästan enbart en fråga om smak. G36C är lite lättare, lite smidigare men G36K är i min mening coolare och lite mer "in-your-face" samtidigt som den fortfarande fungerar bra i CQB.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

DenVitaDöden
Inlägg: 10
Blev medlem: tis apr 22, 2014 8:37 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av DenVitaDöden »

Jag kan bara stämma in i hyllningskören till G36orna från Umarex. Har en jag kört tre säsonger med nu(min första och enda) och den har rullat på fint. Har aldrig behövt meka eller sånt. Det enda jag gjort är att jag bytt fjäder när jag spelat CQB. Men det går lika snabbt att göra ett fjäderbyte i skogen utan verktyg om, man som jag, glömmer byta fjäder innan man åker hemifrån.

På tal om batteri kör jag med detta:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=lipo1300

Inga problem att få i det.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av ohman »

MAGs magasin matar bra och håller bra, de är de enda mag (bortsett från PTS Pmag) jag fortfarande spelar med.
Jag köpte mina härifrån: http://wgcshop.com/products?search_From ... w_choice=a

Precis som Jonathan tenderar jag att köra två/tredelade lipo, det är dessutom ett krav om du byter handguard till ett RIS istället, då det är helt omöjligt att få in ett stick battery i ett RIS.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

EDIT: Reviderat vapenkitlist nedan.

EDIT #2: En hardcase vapenväska verkar lite för tung att kånka på kommunalt, men är ett vanligt fodral inte lite för suspekt när man är bland folk? Erfarna åsikter uppskattas.

Jag har hört för mig om ev. begagnat vapen eller en annan airsoft, men av de ursprungliga valen lär det bli en Umarex G36 om inget annat sker.

Vapen: G36K / G36C
Magasin: MAG G36 100rds x2
Batteri: Firefoxbatteri 1200MaH, 7.4v LiPo
Laddare: GFC Energy
Sling:3-Point sling.
Ev. Sikte: Lookalike för K-versionen.
Ev. Foregrip: Plastigt värre.

Utrustning, extra
Skyddsglasögon: Smith Optics Elite.



Vad tycks? Jag är totalt inkompetent gällande batterierna då de är några jag inte pillat med eller hanterat till någon grad. De som rekommenderades tidigare i tråden hittade jag inte. Dessutom har jag funderat på att kolla med RS eller liknande om de kan fästa en RIS på K-versionen för ett frontgrepp, likt JonathanRLs Der Kaiser.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av JonathanRL »

1: Jag brukar köra Dufflebag att ha mina saker i. Bara ösa i allt och låta väst och liknande stötdämpa

2: Om jag var du skulle jag köra på en C. Den frontgreppslösning jag har på min S&T är lite knepig och såhär i början har du bättre saker att spendera dina pengar på. Du kan alltid köpa pipkit senare för att göra bössan längre om du vill ha en K senare. Tror dessutom du får med ett frontgrepp om du köper C versionen - det fick jag till min i alla fall.

3: Annat sikte. Det sikte du har valt fungerar eg bara till G36K och det fungerar inte speciellt bra. Överväg köpa sikte från Ebay eller Airsoftpeak (http://www.airsoftpeak.com/scopes-c-444_572.html). Järnsikten på G36C duger ändå helt okey under tiden som du lär dig använda bössan.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

Dufflebag låter vettigt, med vapnet rätt packat. Man vill ju undvika misstolkningar om man behöver ta något från bagen under färden.

Ja, det tänkte jag sätta på G36K om jag skaffade den, men C får nog duga fint. Mer pengar till annat, trots allt. Jag siktar (heh) på den här. Annars kanske en Eotech passar bättre?

Och har du eller någon annan synpunkt på batteriet? Jag vill inte beställa ett på annat håll utan snarare försöka fixa det i butik för att se till att det passar på förhand.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av JonathanRL »

Batteriet borde fungera fint; men om Röda Stjärnan har TOR Batterier inne, köp dem. De är rätt bra garanti på de sakerna.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Skriv svar