Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av jowe »

Tjena! Jag är helt ny i airsoft världen men har funderat på det väldigt länge men har inte haft tid förens nu. Min ambition är att spela milsim och i ett seriöst lag som har hårda krav på utrustning och uppförande. Hatar när något blir halvdant gjort eller oseriöst utfört. Självklart ska man kunna ha kul och det är ju det som allt handlar om men för mig är den biten mer underhållande och anledningen till att jag gick ifrån paintball till airsoft.

Nu pratade jag med en förening i sthlm om lite allmänna frågor i ämnet och fick inte helt oväntat att man ska börja spela lite vid sidan om innan och börja lite försiktigt. Jag förstår verkligen detta och att man inte vill att någon ska köpa prylar för tusentals kronor och sen inse att det inte var nått för dem. Jag svarade att pengarna inte är ett problem utan prylnörd som jag är så lägger jag gärna pengar på detta. Jag har räknat med att lägga ut drygt 30-40k och tänker att det är fullt rimligt men det verkar som att inte så är fallet. Är detta verkligen för lite pengar för att spela milsim?

Finns det milsimlag i sthlmstrakten som rekryterar nytt eller måste man ha spelat i typ 5 år innan?

Vad mer behöver man tänka på?

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av Twist »

Nej. Det är verkligen inte för lite pengar. Det är inte värst mycket mindre än vad jag har lagt på utrustning och vapen totalt på femton år och då har jag ändå gått igenom ett antal totala skiften av profil och gear pga lagbyten o dyl. Jag har aldrig varit förhindrad att spela på milsim men givetvis har jag fått anpassa roll efter vad jag haft eller haft råd att köpa.

Jag tror att du förväxlar milsim, som är en speltyp som förvisso ställer krav på utrustning och vapen men inte att allt ska vara äkta issued prylar, och impression, som är en spelarinriktning där kraven på autenticitet är mer eller mindre hundraprocentiga. På milsim finns nästan alltid minst en fraktion som ställer lite lägre krav och där till och med civila kläder och utrustning kan vara ok eller tom önskvärt.

Försök hitta ett lag som har ribban lagd på en nivå som passar dig och består av folk du trivs ihop med. Det andra är viktigast! Du kommer sannolikt att ändra inriktning flera gånger under de första åren och kanske starta om mer eller mindre från scratch en eller flera gånger.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av p33krN »

Du får en komplett och bra utrustning, även med gen 3 NVG för den budgeten.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Uffe_C
Inlägg: 28
Blev medlem: lör nov 08, 2014 7:39 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av Uffe_C »

Tipset skulle väl möjligtvis vara att börja köra lite innan för att skapa kontakter och hitta ett lag där ni trivs med varandra innan du skaffar för mycket dyra grejer. Detta eftersom alla lag kör med samma uniform inom laget.

Sedan är det som de andra skriver att bara för att laget kör Multicam så betyder det som regel inte att det måste vara Crye Precision utan även enklare funkar.

/u

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av p33krN »

Det måste vara Crye.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Rufs
Inlägg: 44
Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:01 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av Rufs »

På alla milsim jag deltagit i har cryebyxor och airframe varit krav.

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av Acepalm »

Va? Cryebyxor och airframe som krav?

Jag har då aldrig sett ett spel med ett utnämnt krav om att det inte får förekomma repro-crye eller liknande. Generellt tycker jag milsimcommunityn sköter det bra med vetskap om vad man kan och inte kan bära. I Impression-kretsar kan jag tänka mig det som ett krav men då snackar vi även en annan spelarena. Har du några exempel på dessa spel Rufs?
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av harlekin »

Vad säger dom om 6 mm plastkulor då? :mrgreen:
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

viqs
Inlägg: 222
Blev medlem: tis maj 08, 2012 3:29 pm

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av viqs »

@acepalm Det var ett skämt.

On topic, 30-40 lax kommer man rätt långt på. Väldigt långt om man vill spela ryss eller liknande och ganska långt om man vill spela nato. Som p33krn säger så kan man till och med klämma in gen3-nods i budgeten om man vill det vilket också lyfter spelupplevelsen enormt.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Börja spela milsim, vad kostar det, lag etc.?

Inlägg av Twist »

Fast det viktigaste är ändå att försöka hitta ett lag med folk man trivs med. Det spelar liksom ingen riktig roll om allt annat är perfekt för stämmer det inte socialt och (viktigt!) ambitionsnivåmässigt så kommer man att ledsna ändå. Det är väl därför de flesta föreslår att du börjar på lite lägre nivå, åker på lite spel och träffar folk innan du lägger tiotusentals kronor. Faktum är att nybörjare med lite för dyra prylar ger ett lite misstänkt egocentriskt intryck. Vem vill släppa in någon i sin grupp som verkar vara där enbart för sin egen skull?

Och hörni? Det är bara ett skämt om det är roligt och det är bara roligt om det framgår att det är på skoj. Ett påstående tas givetvis på allvar om det saknar markörer för motsatsen, tex en smiley. Att driva med folk är generellt inte ok. Att driva med nybörjare är bara ruttet.

Det får glida denna gången men ser jag det igen så blir det varning.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar