Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Marcules »

11.1v lipo ger bössan en jävla rate-of-fire och snabbt avtryck, tyvärr så är bössorna uppbyggda så (inte alla, men de flesta) att strömmen går via kontaktbleck inne i gearboxen och ett 11.1v lipo sliter ganska hårt på dessa kontaktbleck tills de antingen sotar igen eller det bränns hål i dem. För att komma runt detta så monterar man ett mosfet som leder strömmen direkt från batteriet till motorn och endast använder signalkablar till avtryckarblecken vilka i princip inte har någon ström alls genom sig. Fördelarna med en mosfet är då att man kan köra batterier med hög volt som tex 11.1 v lipo, men också att den alltid släpper igenom lika mycket ström oavsett hur fort man släpper avtryckaren så att gearboxen alltid går ett fullt varv. Men allt sånt kan man montera i efterhand. Börja med ett 7.4v lipo och en bra laddare (imax b6 eller liknande, finns en liknande på teknikmagasinet tex) så riskerar du inte att slita onödigt mycket på bössan i början och montera sen ett mosfet när du får den där måste-uppgradera-och-optimera sjukan som de flesta drabbas av.
-:Skogsfrisk:-

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Gwlyddyn »

Jag har matat alla mina bössor med 11.1V genom alla år utan problem med att kontaktbleck skulle sota igen eller liknande. Visst sliter det lite mer men anser nog att det positiva med bättre respons och högre ROF, om man nu spelar med full auto, väger upp det aningens ökade slitaget.

charliebrown
Inlägg: 66
Blev medlem: ons aug 03, 2016 11:07 am

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av charliebrown »

Det där är intressant - har någon faktiskt haft problem med 11.1V-ackar eller det bara en skröna?

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Marcules »

Det har hänt enligt diverse videos på Youtube men risken kanske är grovt överdriven? Prova, det värsta som kan hända är ju att man får byta switch.

Däremot har mosfet vissa andra fördelar, så det är fortfarande en bra uppgradering.
-:Skogsfrisk:-

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Maercosh »

ska du köra batterier med högre volt bör du använda mosfet, det ger dig även bättre avtryckar-respons och är inte speciellt dyrt vid inköp.
Så här ser det ut i en gearbox utan mosfet:
https://www.youtube.com/watch?v=W83c1VCWUxQ

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av G-Enis »

11.1v lipo har en tendens att skapa dubbelmatning/2-skott-på-semi om man inte använder mosfet med aktiv broms och en motor med starka magneter. Speciellt på bössor med v2 gearbox. Brukar gå bättre på v3 dock.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av HrodgarHippie »

Lätt avvikning angående 7.4 vs 11.1. Ja, jag personligen har fått pistongras efter jag bytte till 11.1 från 7.4 i en orörd bössa för att visa skillnad i rof för en medspelare. Pistongkuggarna blev fint planade. :lol:

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Maercosh »

HrodgarHippie skrev:Lätt avvikning angående 7.4 vs 11.1. Ja, jag personligen har fått pistongras efter jag bytte till 11.1 från 7.4 i en orörd bössa för att visa skillnad i rof för en medspelare. Pistongkuggarna blev fint planade. :lol:
Orörd bössa och 11,1V är väl inte att föredra. Shimma-byta motor-11,1v

Shellan
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2016 12:47 pm

Re: Några funderingar kring batterier, laddare och magasin.

Inlägg av Shellan »

Tusen tack för alla svar. Känner mig lite klokare inför inköp av batterier nu. [emoji4]

Skriv svar