Säkerhetsavstånd och kulvikt

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Gidappa
Inlägg: 139
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Gidappa »

Hej!

Håller på att sätta ihop min första utrustning. När det gäller vapen kommer det bli automatkarbin och en pistol som sidovapen.
Nu undrar jag vilka säkerhetsavstånd gäller för olika utgångshastigheter eller har man ett generellt avstånd för alla vapen?

Likadant undrar jag vilken ammunitionstyngd man ska använda om det informationen inte kommer med vapnet. Kan man använda 0.2g allround eller ska man använda 0.25g till pistoler? Eller ska man gå efter vilken miljö man ska spela i? Jag tänker på vind osv...

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 205
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av HrodgarHippie »

Generellt sett brukar alla Arrangemang köras med dessa regler om kulvikt/SÄK

Bild

Angående tyngder ska du testa dig fram efter vad vapnet gillar. Mer tyngd gör ju kulan stabilare mot vind, ja. Men vissa bössor klarar helt enkelt inte att leverera bra med tyngre kulor. Men .23 eller .25 brukar många rekommendera istället för .20

Gidappa
Inlägg: 139
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Gidappa »

Tack för ett utförligt svar!

Paccy
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jun 19, 2014 6:03 pm

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Paccy »

Repostar ett svar jag sparat på detta med hur man mäter säkerheten.

Den här verkar behövas.

För att föklara Creep, Joule Creep, på ett pedagogiskt sätt.

Mängden kraft som överförs handlar om hur länge man applicerar en kraft på  det man vill flytta. Tyngre projektil tar längre tid att flytta på och därmed kommer den ha mer kraft överfört till sig innan den i det här fallet lämnar pipan.

Kraften överförs inte direkt utan fortsätter att överföras till kulan så länge man har kraft att ta av. Har man en liten cylinder dvs låg luftvolym så kommer den kanske inte att "orka" att trycka på kulan hela vägen fram ut ur pipan. Har man å andra sidan FÖR MYCKET luft bakom kulan så hinner den lämna pipan innan all kraft har överförts, det är den kraften man tar "tillvara" på när man lägger i en tyngre kula som tar längre tid på sig att lämna pipan.

Det är även här längden på pipan spelar roll. Har man för kort pipa och för mycket kraft så kan det bli turbulens när den "snabbare" luften trycks förbi kulan vid mynningen och kan därmed rubba kulbanan. Det är även här man börjar prata om "Volume Matching", dvs att man matchar mängden luft (Kraft) mot hur lång pipan är för att få bäst och effektivast precision och räckvidd. Det är här HPA skiner då man kan ställa in exakt efter hur lång pipa man har, man kan även ställa in för lite så att man kan få "AEG" effekt på en HPA/Gas, dvs att man tappar kraft när man byter till tyngre kulor.

Efter projektilen lämnat pipan kallas det "fri-flykt" dvs den får inte längre någon "ny" drivkraft och kommer däreft att förlora kraft successivt när den passerar genom luften.

Att hpa/gas svartmålas beror först och främst på ARRANGÖRER och SPELARE som är noviser och inte förstår sig på enkel fysik eller de grundläggande principer som får de effektbegränsade vapnen de håller i och spelar med att fungera.

Man byter kulvikter, piplängder, cylindrar, hop-gummin och förväntar sig att det bara ska påverka m/s.
Obligatorisk Creep blankett / Informations blad borde följa med i lådan till alla airsoftvapen som säljs.

M/S är en plåga som borde tas bort ur alla tabeller man följer, den missvisar och förvränger och ger en känsla av falsk trygghet för både spelare och arrangörer. Man ska chrona precis så man spelar och tabellerna borde göras om efter Energi i projektilen vid mynningen, dvs Joule, J, man kan även räkna om till N·M osv, nu är det J ellet  ft·lb man brukar använda i "vapen världen" och J är enkelt och behändigt och redan etablerat för de flesta inom airsoftbranschen. Mitt förslag är avrundning av VSAF + - 4% dvs

1J CQB
1.3J Auto A
1.75J Auto B
2.5J Semi
3.3J Bolt A
4.5J Bolt B

+4% felmarginal

Exempel! : 4.5J x 4% dvs (4.5x1.04) = 4.68
En skillnad på 0.18J på det starkaste vi tillåter.

I CQB 1.04J dvs 0.04J i skillnad. vilket är mindre än den mest vällbygda AEGen skiftar mellan skotten.

Vi måste göra det här till en rörelse inom Airsoften för att öka SÄKERHETEN och förhindra all den desinformation som cirkulerar på banorna och online.

Så nu har man fått skriva av sig efter ännu en tråd där folk sprider dynga och skit omkring sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Physics_of_firearms
https://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_(physics)
http://mackila.com/airsoft/atp/index.htm (Helt snodd från Tim's länk)

//Philip E

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Chibs
Inlägg: 64
Blev medlem: lör apr 26, 2014 11:23 pm

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Chibs »

Jag ser inte problemet med t.ex. Vsafs trimtabell så länge folk chronar med den kulvikt de tänkt spela med?

Gidappa
Inlägg: 139
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Gidappa »

Tack för utförligt svar. Då kommer ju direkt frågan var vapnen delas in i olika klasser, t.ex "auto a" och "auto b". Utgår det enbart från vilken anvisad kraft vapnet kommer med? Och hur uppmäter man vapnets joule om man inte ska tänka i m/s? Är kass på matte men tänker att utgångshastigheten och vikten tillsammans på något sätt borde ge en kraften.

Sen har jag läst lite om hop-up som många vapen kommer med. Vad jag förstått handlar det om att sätta skruv på kulan. Hur påverkar det kraften? Och finns det bara hop-up i slätborrade modeller? Allmänt hur ska man tänka när man justerar hop-up?

Pockie
Inlägg: 23
Blev medlem: mån sep 28, 2015 3:53 am

Re: Säkerhetsavstånd och kulvikt

Inlägg av Pockie »

Googla "magnuseffekten" så får du en bra förklaring i hur hop up fungerar :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skriv svar