"M90 är för noobs, kör med multicam som SOG istället"
-
Re: "M90 är för noobs, kör med multicam som SOG istället"
Kör med det du tycker är snyggt. Tycker du M90 är snyggt kan du köra med det - är du extra känslig för kritik kan du alltid välja en version utan flaggan på ärmen eller sprätta bort den. Jag skulle dock säga att i min erfarenhet bryr sig inte de flesta om en Airsoftare bär M/90. Så länge du inte utger dig för att vara soldat borde allt vara väl.
Ska du spela som SOG (vilket i min mening är lite svårare att få att se snyggt ut) så är G36, MP7 eller LWMC M6 (eller liknande) tillräckligt korrekta. Jag skulle dock vilja påpeka att vill du ha en AK5 är det vad du borde köpa.
Du kan läsa mer om AK5D här: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 18&t=41907
Ska du spela som SOG (vilket i min mening är lite svårare att få att se snyggt ut) så är G36, MP7 eller LWMC M6 (eller liknande) tillräckligt korrekta. Jag skulle dock vilja påpeka att vill du ha en AK5 är det vad du borde köpa.
Du kan läsa mer om AK5D här: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 18&t=41907
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)
-
Korta svaret.
Kör i vad fan du vill och skit i vad folk tycker.
Långa svaret.
Folk kan bli trötta på folk som kör i M90 för att de ofta behandlar uniformen som skit/har märken som är "olagliga" eller som de inte gjort sig förtjänt av. Gör man det snyggt och har respekt för att de är en uniform som används i sverige (således gå inte runt och lalla på macken och lek super SOG), så är det absolut inga problem med M90.
SOG använder vad det känner för, Ak5 brukar vara ganska fett bort prioriterade för G36c/G36k (sen har de börjat köra en AR15 variant (är egentligen inte en ar15)).
Sog brukar inte uppträda i m90 om jag förstått rätt.
men finns andra coola förband som Pansarskytte:)..
Kör i vad fan du vill och skit i vad folk tycker.
Långa svaret.
Folk kan bli trötta på folk som kör i M90 för att de ofta behandlar uniformen som skit/har märken som är "olagliga" eller som de inte gjort sig förtjänt av. Gör man det snyggt och har respekt för att de är en uniform som används i sverige (således gå inte runt och lalla på macken och lek super SOG), så är det absolut inga problem med M90.
SOG använder vad det känner för, Ak5 brukar vara ganska fett bort prioriterade för G36c/G36k (sen har de börjat köra en AR15 variant (är egentligen inte en ar15)).
Sog brukar inte uppträda i m90 om jag förstått rätt.
men finns andra coola förband som Pansarskytte:)..
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!
Tack för svaren! Då känns det lite bättre. Tror jag kör med M90 och lite mer åt "vanlig" soldat än SOG, åtminstone till att börja med. Jag vet att AK5 David inte är helt vanlig bland vanliga förband (hur vanligt är ordet vanlig i denna mening? lol), men jag gillar utseendet och den verkar lite smidigare och bör vara något lättare. Har hört att den används inom mekaniserat infanteri eftersom den är kompaktare.
Kollade på en pansaruniform men det känns som det kommer bli varmt eftersom den är fodrad för att vara mer brandsäker.
En ytterligare anledning till att jag just vill köra med M90 och AK5 är att jag planerar att söka till Fm nästa år (inte för att jag kommer nämna att jag brukar leka krig direkt ha ha). Om dom inte tycker jag är för gammal, blir 25 då :/ Ush, har inte tänkt så inför att fylla år förut
Kollade på en pansaruniform men det känns som det kommer bli varmt eftersom den är fodrad för att vara mer brandsäker.
En ytterligare anledning till att jag just vill köra med M90 och AK5 är att jag planerar att söka till Fm nästa år (inte för att jag kommer nämna att jag brukar leka krig direkt ha ha). Om dom inte tycker jag är för gammal, blir 25 då :/ Ush, har inte tänkt så inför att fylla år förut
-
Psk, använder vanliga f-uniformen iaf om man är skyttegrupp. Besättningar har p-uniform men dessa slåss inte till fots.
De flesta jägare/span förband har ak5 d.
P.s skulle inte använda as som övning till militära, stor skillnad och befäl hatar folk som "vet" allt. Mina 5öre d.s
De flesta jägare/span förband har ak5 d.
P.s skulle inte använda as som övning till militära, stor skillnad och befäl hatar folk som "vet" allt. Mina 5öre d.s
Jag förstår hur du menar. Jag tänker mest att det kan vara en fördel att känna till hur det är att röra sig med uniformen, och ett vapen som väger och ser ut nära på det riktiga.
Bra cammo i svensk skog, om vi bara ser till det och inte bryr oss om bössan du köpt:
Woodland: Inte optimalt men klart bättre än multicam som är för ljust.
Norsk cammo vad den nu kan heta. Säger sig självt.
Generellt lite mörkare camoflage är lämpligt.
Bland det bästa jag upplevt i svensk skog är canadensiska Cad Pat. En polare lånade en sådna uniform av mig en gång. Han försvann på ett helt otroligt vis.
Woodland: Inte optimalt men klart bättre än multicam som är för ljust.
Norsk cammo vad den nu kan heta. Säger sig självt.
Generellt lite mörkare camoflage är lämpligt.
Bland det bästa jag upplevt i svensk skog är canadensiska Cad Pat. En polare lånade en sådna uniform av mig en gång. Han försvann på ett helt otroligt vis.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
-
Flecktarn är jäkligt bra också!
Norskt M98, Danskt m84 och Finnskt M04 är ovanliga men bra cammo.
Flektarn kan även rekommenderas. Billigt och bra.
Flektarn kan även rekommenderas. Billigt och bra.
Cowards die in shame
-
När det gäller AK5D så är det till stor del upp till förbandet om man får ut en sådan, men rent generellt så beror det på om man behöver en lite mindre bössa än C'n. Exempelvis hundförare, fordonsbesättning och vissa fartygsbesättningar kan få ut en D, beroende på förband.
Jag spelar själv i m90 men är mycket noga med att inte använda riktiga förbands- eller utbildningstecken och absolut inga gradbeteckningar. Det kan dock vara en bra idé att välja ett annat kam om du tänkt bli soldat, om inget annat för att lätt hålla isär din egen och Försvarsmaktens utrustning.
Jag spelar själv i m90 men är mycket noga med att inte använda riktiga förbands- eller utbildningstecken och absolut inga gradbeteckningar. Det kan dock vara en bra idé att välja ett annat kam om du tänkt bli soldat, om inget annat för att lätt hålla isär din egen och Försvarsmaktens utrustning.
Jösses bryr sig folk verkligen om vilken camo de har?
Visst, jag kan förstå varför "m90 är lite nybörjaraktigt" men det betyder ju bara att det är en camo som är igenkännbar och kanske har lite extra plats i hjärtat (vi är svenskar trots allt).
Angående vad som passar beror det HELT och hållet på stilen på banan du ska spela på OCH årstiden. Men kan även hålla med om att m90 eller liknande är bra för svenska SKOGAR. (kör super hipster och spela med CADPAT!)
Visst, jag kan förstå varför "m90 är lite nybörjaraktigt" men det betyder ju bara att det är en camo som är igenkännbar och kanske har lite extra plats i hjärtat (vi är svenskar trots allt).
Angående vad som passar beror det HELT och hållet på stilen på banan du ska spela på OCH årstiden. Men kan även hålla med om att m90 eller liknande är bra för svenska SKOGAR. (kör super hipster och spela med CADPAT!)
not one step back