Checklista för spel

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Fillthee
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 15, 2012 5:53 am

Checklista för spel

Inlägg av Fillthee »

Tjo!
Tänkte bara höra om här fanns nån snäll veteran som skulle vilja sätta ihop en liten checklista över vad man kan tänkas behöva packa med sig för ett spel? Funderar på att anmäla mig till Mercs9 och har inte härjat rundor i skogen sen scouterna för en sisådär 15-20 år sen. :?

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av ministry »

Jag försöker alltid packa med förutsättningen att jag inte kommer att återvända till tält/bas mer än en gång om dagen max. Då slipper man vara beroende av att dra tillbaka när man behöver vätska, mat eller annat. Dock extravapen förvaras nog i tält, men det är ju lite av en force majeur.

Förutom grundläggande saker som du inte glömmer, likt förnödenheter, sovpersedlar och uniform samt vapen tipsar jag om;

Åtminstone ett extra batteri.
Gärna ett extravapen, särskilt om det är kallt ute
Mat man kan bära med sig. Du kan lämna det mesta i tältet/basen om du planerar att återvända, men ta med dig mat i fält, oavsett om det är MRE-portioner eller energibars.
Vatten, and plenty of it - om ni inte kan fylla på plats. Drick massor!
Röd blinkande LED - vanligtvis deathrag under natten. Du kanske inte planerar att strida på natten, men det finns ingen anledning att inte ta med en.
En bra radio. 300-kronors PMRs funkar inte speciellt bra på avstånd. Detta erfor jag på Nordic Operations då min px888k försvann på vägen ner till spel. Att spela utan kommunikation är värdelöst.
Ammunition (enligt vad reglerna specificerar). Jag brukar trycka ner en liten handduk eller övrigt tygstycke i ammunitionspåsen för att det inte ska rassla innan påsen åker ner i den packning jag bär i fält.

Bra kängor är kanske givet, men ändå. Underhåll dem väl! I övrigt så diverse underställsplagg och annat man kan behöva när kylan slår till här i norden! Jag tycker nog att den brittiska filosofin är ganska träffande; "Survive from your pockets, fight from your webbing, live from your Bergen" (Bergen är en ryggsäck, för att förtydliga..)

Detta kanske inte var så gediget, men det är lite tips iallafall.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Fillthee
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 15, 2012 5:53 am

Re: Checklista för spel

Inlägg av Fillthee »

Tackar så mycket för den informationen. Och jag mottager tacksamt fler tips om någon har nåt annat att komma med. :)

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av p33krN »

De mercs jag har varit på så har alltid baserna spela ganska så stor roll. Så du behöver inte bära med dig tält och sovutrustning på just det spelet. Däremot så kan det vara bra att ha med sig en rygga så att du klarar dig med mat, vatten, kulor och batterier över en dag.


Annars så är väl vanlig milsimpackning något i stil med detta:

Sova:
Tält
Liggunderlag
Sovsäck
Mössa
Balaclava
Pannlampa

Kläder:
Uniform
Regnkläder
Underställ
Värmeplagg, lager på lager (fungerar även att sova i om det är kallt)
Extra strumpor och kallingar (standard much? :roll: )

Mat och dricka:
Vatten
Stormkök
Mat som är smidig och bra. Frystorkat är bäst om man ska springa runt med det. Burkmat är billigt men tungt - bra att lägga i basen.


Övrigt:
Kulor
Extra AEG-batteri
Extra batterier till annan utrustning, lampor, radio osv...
Skithuspapper
Våtservetter, handsprit
Medkit
Verktyg

Jag har säkert glömt något, bara att fylla på. Har inte heller skrivit uppenbara saker som snabbladdare och bössa :P
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av frange »

Extra skyddsbrillor ska du absolut ha.

Jag har själv flera gånger pajat skyddsbrillor under spel (knäckta skalmar etc) och då är det jävligt vettigt att ha ett par extra med sig så man slipper gå runt med händerna för ansiktet resten av dagen... Visst att det kanske är överkurs att bära runt på dem, men du bör iallafall ha ett par extra med dig i bilen etc - så du slipper tigga om att få låna av någon annan, eller i värsta fall tvingas åka hem, eller tvingas åka iväg för att leta upp någon butik som säljer skydd...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av p33krN »

Och om man ska sova ingame så kan det alltid vara bra att ha ett par små nätgoggles.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

larseriklindstrom
Inlägg: 48
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:52 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av larseriklindstrom »

Mycket bra förslag. Gillar också "Survive from your pockets, fight from your webbing, live from your Bergen".

Här är en alternativ layout som jag använder på stora spel där man inte ser sin bil eller "safe" på hela spelet men vill ha med allt som gör livet bekvämt.
Idén är att all utrustning som man behöver ska rymmas i trossen och saker man inte behöver stannar hemma. Extra saker som kan förvaras i bilen under spelet samt alternativ utrustning för speciella spel står under övrigt.
Men all utrustning ska anpassas till spelet enligt min mening, både med tanke på praktiska saker som speltid, årstid och plats men även med gearkrav. Vissa spel kan man ju även gå in i sin roll så hårt att man bara slaggar under en gran och käkar älggräs.

I tross:
Tält/Basha/Bivi
Liggunderlag
Sovsäck
Pannlampa
Mediciner+Tandborste
Extra underställ
Underkläder och strumpor
Vatten, olika bud från olika skolor. Jag har oftast cirka 3liter per dag.
Mat. ÖB:s pastapåsar funkar som billigt alternativ till grönpåsar.
Stormkök
Thermos
Sprit till kök
Tändstickor i vattensäker påse/burk.
Eldstål
Spork
Salt och peppar
Plåster, förband, sax, nål o tråd osv.
Extra glasögon + Glasögon med resår band att sova med.
Linsvätska+tillbehör
Kulor och snabbladdare
Extra batterier till annan utrustning, lampor, radio osv.
Extra AEG batteri.
Cirka 8meter paracord/rep
Förstärkningsplagg (Komarock, mössa o vantar)
Jägarsäck

Buren utrustning:
Uniform
Underställ
Kängor
Strumpor som håller dig utan blåsor även efter lägenheten. Dubbla kör jag.
Glasögon
Första förband+ev. överlevnadskit
Snyltkåsan
Dasspapper
Arbetskniv (ska kunna användas som liten spade i värsta fall.)

Regnkläder (Väljs bort av mig, hellre blöt av regn än svett. Smaksak.)

Stridsväst/sele
Magasin
Ev. Granater
Ev. Pistol
Vatten

Övrigt:
Fältspade
Snöskyffel
Verktyg
Vatten för snabb tvätt innan hemfärd
Handduk
Bilkläder och skor, nice att slippa lera/väta/gräs och annat mög i bilen. Även om man åker med annans bil.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av dariantel »

Snyltkåsa?? haha.

*tänker mig hur herr lindström offrar både vapen, skydd, och kamrater så länge han har kvar sin snyltkåsa så du kan få dig något gott snyltat i magen när du blivit tillfångatagen*

Ps: jag snor din lista och visar den för våra tyska och brittiska kompisar.

larseriklindstrom
Inlägg: 48
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:52 pm

Re: Checklista för spel

Inlägg av larseriklindstrom »

Exakt så används den. Man tar snabbt fram den och tigger åt sig en slurk kaffe/te eller liknande så fort någon annan har det framme. Hundögon är ett bra accessoar här.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Sv: Checklista för spel

Inlägg av maximillian »

Snyltkåsan är den viktigaste utrustningsdetaljen på MilSim...:smile:

Annat som är att rekomendera är sådana kemiska handvärmare, toppenbra att ha om man ligger på span eller något annat stillasittande när det är lite svalare, bara stoppa en i armhålorna och/eller ljumskarna så blir det i alla fall bra mycket mysigare.

Skriv svar