Kapa precisionspipa

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Kapa precisionspipa

Inlägg av miklan »

Hallå!

Om man kapar en precisionspipa på 6.01, ser till att det är 100% rakt och konar till mynningen, finns det något som kan påverka kulorna negativt?

Fungerar en rörkap till ändamålet utan att deformera pipan?

Tacksam för svar :)

PerceptIon
Inlägg: 115
Blev medlem: tis jun 12, 2012 5:04 pm

Re: Kapa precisionspipa

Inlägg av PerceptIon »

En rörkap deformerar pipan ja.
Få ett rakt streck runt genom att linda tejp eller så att utgå ifrån, och sen ordnar du konan med en försänkare.

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Re: Kapa precisionspipa

Inlägg av miklan »

Du menar alltså att en såg fungerar bättre? Känns sådär att få det rakt med det. :|
Har tyvärr inte tillgång till en cirkelsåg som tar metall (trä) och vinkelslipen blir nog ingen höjdare - Tänkte att rörkapen hade varit perfekt.

Jo, en försänkare hade jag tänkt använda.

Bild
Senast redigerad av 1 miklan, redigerad totalt 0 gånger.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Kapa precisionspipa

Inlägg av Gwlyddyn »

Det går alldeles utmärkt att använda en rörkap. Har gjort det flera gånger med gott resultat. Man måste dock, precis som Perception skriver, "kröna" pipan efter kapning.

miklan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jul 16, 2012 9:16 am

Re: Kapa precisionspipa

Inlägg av miklan »

Finns det någon exakt vinkel på "kröningen" som ger ultimat resultat? Eller en minimum vinkel?

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Kapa precisionspipa

Inlägg av Gwlyddyn »

Du har inte tillräckligt mycket gods i en AS-pipa för att göra en vettig kröning.

Jag har gjort ett enkelt test. Kapat pipan med påföljande grader. Efter det kör jag med en vanlig försänkare för hand tills dess att kulorna passerar utan att påverkas.

Skriv svar