Hjälp i airsoft-jungeln...

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Thaampe
Inlägg: 22
Blev medlem: tis maj 22, 2012 8:51 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av Thaampe »

Trodde AKM var ett annat ord för AK modellerna jag ;) jajja, man lär sig något nytt varje dag.
Haha jaa de var ju fint. Den är alltså bak-och-fram på bilden? Eftersom batteriet ligger ovanför avtryckarn så trodde jag kabeln gick bredvid pipan så att säga.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av ministry »

Men som Skepparn en gång sade; ska det vara att avråda från en AK är det just AK47 pga. dess ovanlighet!

cm048 är just en AKM, som fortfarande idag används av allt från VDV, på grund av dess grövre kaliber, till diverse bananrepublikanska "frihetskämpar", till drogkarteller och mexikanska street gangs. Gedigen och beprövad vapenmodell som ger det lilla extra när du ska visa till tilltänkta fiende var skåpet ska stå :3


AKM står för Avtomat Kalashnikova Modernizirovanniy, vilket just är Kalashnikovs moderniserade automatgevär.

De andra bokstäverna i vanliga AK-modeller är;

S:et står för Skladnoy - vikbar (kolv)
U:et står för Ukorochenniy, förkortad
(engelsk transkribering)
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av Skepparn »

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... it=zastava

Gamla tråden lever än :3 Men den ska ersättas snart, den är hemskt dålig nu när jag ser den
Jobbar på Röda Stjärnan

Thaampe
Inlägg: 22
Blev medlem: tis maj 22, 2012 8:51 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av Thaampe »

ministry, det passar riktigt fint de. Gick nämligen ifrån att nästan köpa en M14 till min 048s efter att jag sett "Visa era terror/frihetskämpe/motståndsrörelse/"bad-guy" gear" tråd på posing sidan ;) Då det passar specielt bra med min ekonomi och nyörjarstatus att ta det som finns och göra det bästa av situationen!
Kommer garanterat läsa i den gammla tråden skepparn, tack för tips.
Så AK47 är de gammla och AKM är de nyare uppdaterade versionerna alltså? Om det står i den gammla tråden så behöver ni antagligen inte svara
Men har som sagt hört mkt bra om det bössan jag har beställt, riktigt trä och någon slags av metall. Kan knappt vänta tills måndag >.<

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av ministry »

AK47- 1947
AKM/S/U - 1950-talet, runt 56 vill jag minnas?
AK/S/U74 - 1974
AK74M(/S) - 1990
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

pewpew
Inlägg: 6
Blev medlem: fre jun 08, 2012 10:13 am

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av pewpew »

Mycket behjälplig info, särskilt stora AK-tråden. Det uppskattas! :)

Var först inne på triangelstock men har nu blivit osäker, kanske är snyggare med en massiv ist...
Har sett att man kan skruva loss stocken på Cymas 040-bössor, men går det att fästa ex triangelstock där det suttit en massiv och vise versa?
Vore ju drömmen om man kunde få bägge bara genom att skaffa en lös stock...

Sen undrar jag om precisionen blir sämre med en kortare pipa, vad jag sett har ofta de modellerna högre utgångshastighet. Är det för att kompensera?

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av ministry »

Cm040c är en cm040 med vikbar hel stock.

Lättast är väl att köpa endera och sedan köpa till en lös stock. Triangelkolv har jag bara hittat på evike.

[edit]: angående APS.... http://www.red-alliance.net/forum/index ... ic=17071.0
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av Supernaut »

Det finns inget som heter AK-74MS, AK-74M ersatte alla tidigare modeller i bruk.

Om en bortser feån direkt esoteriska modeller som i princip bara finns på museum så har följande AK's varit i bruk inom Sovjet och Ryssland på bred front:
AKM/AKMS - Modernisead AK (vulgärt kallad AK-47 senare för att särskilja den från nyare modeller) och den första som togs i bruk på bred front. AKMS med fällkolv var avsedd för fallskärmstrupper, fordonsbesättningar och andra som jobbar i trånga uttrymmen. Fortsatte användas inom specialförband då det inte togs feam någon ljuddämpare eller subsonisk ammunition till AK-74 för serietillverkning på stor skala. Används än idag pga detta samt att det säkerligen ligger en bunt och dräller i förråd.

AK-74/AKS-74 - Ersatte AKM förutom när det gällde ljuddämpningen, se ovan.

AKS-74U- Togs fram som ett ännu kompaktare alternativ till AKS-74 för fordonspersonal, piloter, kockar och andra som jobbar trångt och inte har markstrid som huvudsyssla. Även tänkt att användas av specialförband men den idén dog snabbt eftersom de hatade vapnet. Låter extremt högt, för hög ROF, enorm mynningsflamma och dålig precision/räckvidd var huvudargumenten. Kallades kärleksfullt för Suka (dimmunitiv på ryska, betyder ordagrannt tik men används nedvärderande om allt. Jämför med gammeldags svenska "omanlig" ekler vek).

AK-74M - Ersatte alla ovanstående. Dock finns ju många gamla vapen kvar i förråd och det är inte ovanligt att AKM då och då eller AKS-74U bland fordonspersonal och piloter. Dock är nästan alla AK's i bruk sen den infördes AK-74M.

Det har den senaste tiden synts ljuddämpare på AK-74M inom en del specialförband i större utsträckning, så jag gissar att AKM kommer synnas mindre och mindre.

AK-103 syns Ibland hos en del inrikesförband samt hos bidtåndsförbanden som var i Libanon efter senaste kriget. AK-104 och AK-105 är så extremt ovanliga att se att en kan räkna det som att de inte används.

Sen finns det som sagt en hel del ovanliga modeller som AKML, AKMSU och annat men då snackat vi museiföremål. Hsr tom sett en bandmatad RPK-74 på bild. :)

10 juni 2012, 11:59:

Så RPK också förstås! Trumma finns bara för 7,62x39mm så det är 45-skottsmagasin som gäller för RPK-74. RPK verkar iaf på bild mer ovanlig att se än PK/PKM genom alla perioder, men jag är inte säker på hur det faktiskt ligger till. Säkert är dock att det är enda vettiga alternativet för understöd.om en spelar ryss idag tyvärr.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av ministry »

Vet inte om det var ämnat åt mig, men jag skrev AK74m och inom parantes S för att förtydliga att de finns med aks74-kolv.

Sen har man ju dock sett VDV kuta runt med AKM - jag säger inte att det är vanligt, bara att det hänt - för att nyttja dess grövre kaliber. En av ak-100serien är ju i klassisk 7.62 av samma anledning.

Återigen säger jag inte att man bör köra på akm, jag bara påpekade att det inte var helt omöjligt. Ak74m är fortfarande det säkraste valet för nästan alla moderna ryss-setups. Jag själv kör 74m till det mesta ryskt, oavsett om det är fsb eller vdv-impression.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Supernaut
Inlägg: 603
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:26 pm

Re: Hjälp i airsoft-jungeln...

Inlägg av Supernaut »

Hur menar du nu? AK-74M finns bara i ett utförande, även om det skett lite utveckling som den nyare kolven med loopen för remen på granatkastarkudden, men annars är det bara en variant av den. Det går ut utmärkt att sätta polymefrontgrepp på en AKS-74, då är det dock fortfarande en AKS-74.

Detta är en AK-74M, tillverkad från 1990:
Bild

Detta är en sent producerad AK-74, tillverkad från 1985 till 1990. Första bilden är svartvit, men kolvdelarna är i plum och inte svart. Det ska ha tillverkats väldigt sena AK(S)-74 med svarta kolvdelar precis innan produktionen gick över till AK-74M men det är inget jag kan svära på:
Bild
Bild

För mer läsning i extrem detalj, där jag även hämtat bild 1 och 2:
http://tantal.kalashnikov.guns.ru/variants.html

Bild 3 från:
http://red-stars.org/spip.php?article139

EDIT: Sedan finns det säkerligen äldre AKS-74 vars trägrepp gett upp som fått en ersättare i syntetmaterial.

Skriv svar