Till AK5

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Till AK5

Inlägg av maxipuss »

Behöver man mosfet på 7,4v lipo?
Finns det mosfet med inbyggd cutoff?
Kanske dumma frågor, men vill ju komma igång snart.

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Till AK5

Inlägg av maximillian »

Behöver och behöver.....

Nej man "behöver" inte men det minskar strömförlust och ger ingen spring på SA.....

Men behöver gör man inte....
Lirar själv med ett 11,1 volts LiPo sen ett drygt år tillbaka och kollade bläcken på Switch Assemblyt nu i Måndag när ändå var in och bytte fjäder och det är inga problem med sot....

Med det sagt så kommer jag att stoppa in en MosFet i min nu under semestern......
Hade velat ha in en RAPTOR Fet men nu så blir det ju svårt....Kanske blir en MERF 3.0 istället, får se...

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Till AK5

Inlägg av maxipuss »

Kan du förklara detta tydligare?

"Nej man "behöver" inte men det minskar strömförlust och ger ingen spring på SA"

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Till AK5

Inlägg av maximillian »

Ja alltså: En MosFet är inget måste, bössan kommer ju funka ändå. Med SA menar jag Switch Assemblyt som har två bleck där strömmen går genom när man trycker av.

Dessa bleck sotar igen pga strömmen och på så sätt så minskar kontakten mellan blecken, som i sin tur kan gör att bössa går slöare, alltså ROF.

Har själv vart med om att dessa bleck sotat igen så pass att mani princip fick trycka avtryckaren i botten för att bössan skulle reagera, dock var det min första bössa för ett par år och många bössor sedan.....

Men det beror också på hur mycket ström som behöver gå genom blecken, faktorer som påverkar detta är tex fjäderstyrka, shimming m m.

MosFeten gör att SA:t endast används för att berätta när MosFeten ska skicka på strömmen. Ingen "drivström" går genom blecken, alltså ingen sotbildning......

Edit: min padda tyckte att "spring" var roligare än Sotning i mitt tidigare inlägg... Därför blidde det fel.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Till AK5

Inlägg av Skepparn »

Citerar mig:
En MOSFET-switch i en AEG gör att motorströmmen inte behöver gå via switch assembly (avtryckaren). Detta ger följande:
- Högre rof
- Snabbare respons
- Switch Assembly slits ut (sot aigen) och kan även smälta vid hög belastning utan MOSFET-switch
- Bättre energieffektivitet

Sen finns det MOSFET-switchar som är datorstyrda (det sitter en liten CPU på kretskortet också). Sånna kan göra typ vandsomhelst, exempelvis:
- ställbar ROF
- Bibehållen respons utan högre rof vid rof-kontroll (till skillnad från PWM som oftast inte klarar det).
- Burst
För extra nörderi:

Det som orsakar igensotningen är spänningsöverslaget efter att du släppt avtryckaren. När du bryter strömmen så rör sig motorn fortfarande, och stannar inte med en gång. När elmotorer snurrar utan en spänningskälla så agerar de generator och kommer att skapa en spänning på egen hand. I det ögonblick då släden precis lämnat blecken i SA så kommer resistansen i SA att stiga mycket snabbt eftersom det nu finns luft mellan kontaktblecken, och luft kan leda ström, men mycket mycket dåligt (hög resistans). Och om motorn pytsar på mängder med ström över en stor resistans så skjuter spänningen i höjden, och det slår en blixt från släde till bleck. Precis som en blixt från ett åskmoln så blir kontaktytan bränd. För att blixten ska hoppa 1mm krävs 10 000V har jag för mig. Som jämförelse: statisk urladdning på 3000V känner man, 5000V hör man, och 7000V ser man. End of lång nördtext.
Jobbar på Röda Stjärnan

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Till AK5

Inlägg av maxipuss »

aha, jag börjar haja

Hur klarar originalkablage och säkring 7,4v lipo?

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Till AK5

Inlägg av maximillian »

Min säkring har klarat 11,1 utan trassel... Så det BORDE funka med ett 7,4 ......

Inte för att jag brukar behålla den, men jag har vart lat på den punkten med den här bössan...

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Till AK5

Inlägg av Skepparn »

Beror på vad du menar med "klarar".

Säkringen ska ju gå sönder vid en viss konstant ström, den ström den är märkt med, och går du från ett 8,4-9,6V nimh till ett 7,4V så har ju strömmen bara ökat marginellt. Däremot är ju både kablage och säkring två resistanskällor, och ju grövre kablage ju lägre resistans.

Säkringen är nåt folk plockar bort för att den har ganska hög resistans vanligtvis, och ger en märkbar negativ skillnad i prestanda. Ju varmare ditt kablage blir under drift, ju mer energi går förlorad på grund av kabelns resistans. Men om du kommer att märka nån skillnad om du byter till grövre kabel är inte säkert. Jag skulle säga att du inte behöver bry dig om inte kabeln blir varm. Men om du nån gång ändå håller på att greja med kablaget så kan du ju byta det mot ett bättre när du ändå håller på.
Jobbar på Röda Stjärnan

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Till AK5

Inlägg av maxipuss »

fan skepparn, du är ju supernörd, hehehe. Tack för all info. Blir till att testa puffran som den är imorgon, med en 7,4v lipo. Så får man väl modda allteftersom sen.

7 juli 2012, 09:01:

hmm, efter att ha gjort allt rätt, så klickar vapnet bara.
svaga klick hörs från vapnet. Vad kan det bero på?

7 juli 2012, 18:01:

Jag löste problemet. Pinsamt värre måste jag erkänna.
Jag hade av misstag lött kontakten felpolariserad, ojojoj, sånt får man ju bara inte göra.
Har nu provskjutit puffran och den spinner på fint.
Har ingen lipovarnare ombord på puffran i nuläget,så en fråga om hur länge man vågar köra utan att skada lipot
Lipot är ett 7,4v 2200mah
Kan man köra två mag utan att ladda?

Får se sen lite längre fram om man satsar på lite moddning av olika slag.
Har förresten byggt om lifepo4 acken så att den får plats, men den testar jag inte med förrän jag moddat elen.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Till AK5

Inlägg av BlackGoat »

Ett lipo klarar då iaf 2x kapaciteten av batteriet, mer om du har svag fjäder, inte så törstig motor etc etc.
Så ditt 2200mAh klarar ~4500+ kulor på en full laddning.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Skriv svar