"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Simb4
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2016 2:29 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Simb4 »

Hej,

Är väldigt väldigt grön på airsoft. Bara testat någon gång för några år sedan med vänner från högskolan.

Nu har jag funderingar på att ta upp denna hobby på riktigt och har kommit fram till att jag vill ha en G17 GBB variant.
Det verkar finnas två varianter som folk använder WE G17 och KWA G17.
Hittar där emot ingen som har dessa två i lager och funderar på vilken som kan vara värd att leta efter?

Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan dessa fabrikat?

Tomteseal
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 08, 2016 7:20 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Tomteseal »

Om du inte redan gjort det, så köp ett gevär först. Du kommer ångra dig rejält om du börjar med pistol, i synnerhet om du spelar i skog.

Simb4
Inlägg: 9
Blev medlem: tis sep 20, 2016 2:29 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Simb4 »

Tomteseal skrev:Om du inte redan gjort det, så köp ett gevär först. Du kommer ångra dig rejält om du börjar med pistol, i synnerhet om du spelar i skog.
Gevär vet jag vad jag vill ha. Har tänkt mig en ak74u
http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... -tra-14770
Eller
http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... stock.html


Glocken har jag alltid velat ha men vet som sagt inte vilken som är värd att leta efter :)

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Mickepicke »

Köp en Tokyo Marui glock17, du kommer inte ångra dig! Tips för lågt pris: rainbow8.com

Gidappa
Inlägg: 132
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Gidappa »

Är själv färsking på detta och började skrapa ihop gear i maj via airsoftbörsen. Nu är jag fast i träsket. Har ännu inte spelat men är fast på gear. Så har hunnit göra en del misstag som kanske du kan slippa.

Till att börja med ska du nog fundera på om det är den friare typen som kallas söndagsspel ( där typ allt verkar funka) eller milsim ( striktare gearkrav) som du är sugen på.
Likaså om det är cqb (närstrid, oftast inomhus) eller skogspel så du från början skaffar en bössa som funkar med de olika kraven. Skulle köra på ett vapen som chronar under 100m/s om det är cqb som du dras till.

Men jag har maniskt hunnit snappa upp en hel del i sommar (läs: hunnit göra massa misstag :shock:)

Vad du behöver är egentligen bara ögonskydd (kolla efter tips på brillor som inte immar lätt från början), bössa, kulor (inte 0.12g), batteri, och lite mag (satsa på midcaps) för att köra söndagsspel. Tandskydd är inget krav men skulle investera i det med. Tydligen många som fått tänder sönderskjutna.

Sen är ju annat användbart som förvaring till magasin (en rigg, mollebälte eller väst med fickor) snabbladdare, och ja den här listan tar aldrig slut (detta är ett missbruk). Eltejp är aldrig fel till exempel, en sling, bra ankelstöd, multiverktyg, falafelficka, radio och ja till slut behöver man så mycket fickor till allt så man inte kan röra sig.

Den gearen jag själv satt ihop än så länge är så tung att mina öron kommer börja blöda om jag skulle ge mig på att springa 10 meter och då är jag ändå inte klar.

Så skynda långsamt och less is more. Och ju större rygga ju mer skit kommer du släpa med dig.

Något som många rekommenderar som verkar vettigt är att köra på rebellstuk. En cyma ak med chikom är troligtvis tillräckligt för både söndagsspel och de flesta milsims som jag uppfattat det även om det nog uppskattas att man lägger lite mer krut på milsim.

Vill du dock ha en reguljär soldatroll känns Tyskland som en bra nation att börja med. Finns asbilliga Flecktarn uniformer (borde funka bra i svensk terräng) samt vad jag förstått schyssta g36or hyfsat billigt. Och med en g36 kan du välja på en hel del olika nationer.
Även brittiskt camo har jag sett billigt både på börsen och ebay.
Annars kan PMC vara något då har du lite mer frihet med val av gear. Dock verkar PMC rollen tyvärr uppfattas som en nödlösning om man läser här.

Rödastjärnan.se har en bra camoguide om än basic som du kan kolla igenom.. Är du ryssintresserad är träsket djupare och google din vän.

Ett tips om du vill ha platecarrier/ väst är att välja en i solid färg som passar till olika camon. Risken är stor att du kommer ha flera olika uniformer till slut och då är det skönt om man kan använda samma väst till flera uniformer utan att man ser ut som en julgran. T.ex. Coyote Brown eller OD passar till mycket. Dock är nog även detta skinkigt om du vill köra milsim. Som t.ex en enfärgad ryskt Smersh ser skum ut med t.ex. M90 oavsett om färgerna skulle funka.
Välkommen till djungeln...

Vad gäller magfickor kan det vara en ide att välja nån typ som tar både M4 och Ak magasin då risken finns att du kanske vill kunna variera mellan både nato och mer öststuk senare. Dels slipper du köpa dubbla mängden fickor, dels slipper du byta ut fickorna på riggen mellan spelen. Sen o andra sidan kom ialf jag ganska snabbt till punkten då jag vill ha västerländsk rigg till nato och östrigg till öst så att säga... :shock:

Så som sagt. Vet du redan med dig nu att du gillar gear så ta dig tid från början att välja nation/ stuk du verkligen gillar. Så slipper du att som jag att ha femtielva halvfärdiga gear istället för ett komplett..

Så kör på vad DU gillar. Har du dålig koll så googla för att se vad för camo och vapen som används av olika förband. Du vet säkert redan nu vad du vill ha för puffra. Så kolla vilka förband som använder just den puffran och välj det camot som funkar bäst för dig.

Och kör du från början på en någorlunda "korrekt" gear så slipper du komplettera/ ändra senare om det visar sig vara milsim du vill köra. Börja skona din plånbok direkt med andra ord...
inte som jag gjort...

Men oavsett skulle jag säga välj det du tycker är snyggast., passar din plånbok och skit i vad andra tycker. Det är dina sura slantar som ska ut så då vill du helst trivas i din gear(om du inte redan nu vet att du vill milsimma)

Köp begagnat från airsoftbörsen och från polska sidor som taiwangun.com eller gunfire.pl så skonar du plånboken rejält.

Angående bössan vet jag inte. Allt jag kan säga efter sommarens nördande är att jag inte stött på den tillverkaren än i något sammanhang så jag skulle avvakta med den tills någon med koll har yttrat sig. Den verkar vara av huvudsakligen plast vilket jag personligen tycker suger. Har själv en LMT Defender 2000 (G&P) i metall som jag är sjukt nöjd med (inköpt begagnad), skulle inte vilja ha den i plast.. , men här finns säkert 7000 trådar med tips på shyssta m4or.

Sorry textväggen!
Lycka till och skriv gärna sen vad du kommer köra på!

Skriv svar