Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Schering
Inlägg: 9
Blev medlem: ons apr 10, 2013 11:25 am

Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Schering »

Hej!

Jag är en kille på 20 år som sedan länge vart smygintresserad och har nu bestämt mig för att pröva på airsoft då jag behöver lite variation från de digitala "simulatorerna".
Jag har ägt ett skräpvapen sen tidigare (ak47 med manuell mekanism..) och det var väl roligt ett tag att prickskjuta lite burkar och dyl. Jag tappade intresset ganska fort och var då för ung för att delta i det som verkligen är airsoft, tack och lov så ramlade jag nyligen in under slösurfandet hos lite butiker och fastnade totalt för ett vapen http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... 6-tan.html och tänkte återta lite prickskytte. Prislappen var dock lite för stor för att endast nyttjas för nöjesskytte så jag började leta efter annat som stöder mitt köp av vapnet. Om vi säger så här, jag hittade mer tillräckligt med anledningar :).

Det som fortfarande hindrar mig från att klicka på köpknappen är min brist på kunskap och social krets med samma intresse. Jag har tittat runt lite och det verkar som att Vapenbutiken erbjuder lite inomhus spel och Klacken utomhusspel i närheten av mitt område (Tyresö/Stockholm). Jag har läst på angående reglerna och det verkar inte så överkomplicerat om man bortser från trim kategorin. Den borde jag dock klara av med ett CQC vapen och 5 meters säkerhetsavstånd (100-105m/s). Jag ser mig själv vistas mer utomhus så optimeringen sker antagligen enligt Klackens spec.

Med det sagt så ska vi komma till den egentliga meningen med denna post, frågeställningen(arna).
Jag är en sån person som gärna har koll på grejor till 100% då jag hatar att lösa problem på plats som kunnat undvikas, därmed har jag lite frågor till er som kan (framförallt riktat mot klacken spelare)

  • Ang klacken

    1. Dessa röda/gula bindlar, är det några speciella krav på storlek/placering eller är det bara att binda en tygbit runt armen eller dylikt?
    2. Medic funktionen, "healas" man genom att en annan spelare binder ens egen bindel eller använder man sin egen - dvs en healing per spelare eller obegränsat 1 återupplivning per spelare?
    3. Hur viktigt är det att införskaffa en radio? Känns som att man bör prova på innan man investerar i för mycket lull lull (även om det är en försumbar investering i jämförelse)?
    4. Hur mottas vi ensamma nybörjare i 20 års åldern? Är inte särskilt kul att komma dit och få klura ut allt på egen hand med risk för att göra fel och få sura miner riktade mot sig.
    5. Får magasinen laddas under spelets gång (portabel flaska med kulor för påfyllning) eller måste magasinen vara laddade i safezone? (Detta även för att undvika att köpa på sig massa extra)
  • Ang utrustning
    1. Skydd behövs självklart, har läst att många kör med tandskydd och glasögon - rekommenderar ni något annat skydd utöver just det och har ni några tips on märken/produkter ?
    2. Hur lång tid håller batterierna vid spel för er? I mitt fall kommer jag ha ett 9.6v 1500mah batteri, ni som har något liknande har ni någon statistik att bidra med?
    3. Övrig utrustning, något som ni tycker är oumbärligt? Vapenrem, väst etc?
    4. Har ni någon åsikt angående Holografiska sikten (planerar att införskaffa), nackdelar fördelar? Är det prestandaskillnad eller en smaksak?
Hur skulle ni omredigera denna köplista / Övriga rekommendationer?
T4-18: http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... 6-tan.html
Holo: http://www.strikerairsoft.se/sikten/hol ... tan-2.html
Batterier x2(?): http://www.strikerairsoft.se/produktgru ... stock.html
Laddare: http://www.strikerairsoft.se/laddare-ba ... 0-mah.html
Ammunition x2: http://www.strikerairsoft.se/kulor-driv ... -3600.html
Vapenrem: Ingen aning om vilken som är bra att ha, förslag någon?

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av p33krN »

Köp inte från striker. Bor du i stockholm så ta en kik inne på vapenbutiken. Dem har rimligare priser.

Siktet är också dyrt, finns billigare på t.ex. ebairsoft, taiwangun, airsoft club. Rödpunktsikte är generellt väldigt bra att ha.

Batteriet är också dyrt och det är bättre med lipo-batterier. Som får att få tag på för ca 150kr st. Observera att du ska ha en annan laddare för lipo. Som inte är dyrare, kanske billigare i bästa fall.

Kulorna, dyra dem med. Finns bra som är billiga. T.ex. Guarder för ~80kr påsen på taiwangun.


Generellt tips för dig som aldrig har varit med och spelat förut. Är att du är med och kör en lördag och ser hur allt fungerar. Räcker med bara vapnet och några magasin eller medföljande midcap. Det brukar finnas hjälpsamma personer som tycker det är kul att ge förslag på vad du kan skaffa senare.

Sen kan man också ta och fundera på om man vill göra någon slags impression med korrekt utrustning eller om man bara vill köra airsoft lite lätt då och då. Men det får man grepp om ganska så fort om man bara ger sig ut en lördag och snackar lite med folket.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Lazt »

Ang klacken
1. Dessa röda/gula bindlar, är det några speciella krav på storlek/placering eller är det bara att binda en tygbit runt armen eller dylikt?
Synligt är väl enda kravet, många har 5x10cm lapp, andra har större bindlar osv. Däremot behöver du en dödsduk, men det finns att köpa på plats nästan alltid.

2. Medic funktionen, "healas" man genom att en annan spelare binder ens egen bindel eller använder man sin egen - dvs en healing per spelare eller obegränsat 1 återupplivning per spelare?
helning är nästan 100% 30sek handpåläggning om det inte är annat för just något scenario. En återupplivning per utskjuten spelare. Bindlar för det används sällan, vi gjorde ett försök förra året att införa det igen, men det ebbade ut i sanden.

3. Hur viktigt är det att införskaffa en radio? Känns som att man bör prova på innan man investerar i för mycket lull lull (även om det är en försumbar investering i jämförelse)?
Det går bra att skrika eller hålla sig nära folk som har koll.

4. Hur mottas vi ensamma nybörjare i 20 års åldern? Är inte särskilt kul att komma dit och få klura ut allt på egen hand med risk för att göra fel och få sura miner riktade mot sig.
Ingen fara, säg att du är ny så tar nån in dig om så bara för dagen. Fråga efter mig går bra, spelar nästan varje helg.

5. Får magasinen laddas under spelets gång (portabel flaska med kulor för påfyllning) eller måste magasinen vara laddade i safezone? (Detta även för att undvika att köpa på sig massa extra)
Det går fint att ladda i fält, är det lite längre spel åker en påse med ut oftast.

Ang utrustning
1. Skydd behövs självklart, har läst att många kör med tandskydd och glasögon - rekommenderar ni något annat skydd utöver just det och har ni några tips on märken/produkter ?
Knäskydd speciellt nu när det är isigt. känns det jobbigt i början är en halvmask bra också, så är ansiktet skyddat. För cqb är det nästan ett måste med halv/helmask.

2. Hur lång tid håller batterierna vid spel för er? I mitt fall kommer jag ha ett 9.6v 1500mah batteri, ni som har något liknande har ni någon statistik att bidra med?
Om du har råd, uppgradera till LIPO 7,4 eller 11,1v de har mycket med pulver för pengarna/storleken men det kräver en ny laddare också.

3. Övrig utrustning, något som ni tycker är oumbärligt? Vapenrem, väst etc?
I första skede tycker jag vapen och rem, nånstans att ha magg (typ en billig chestrigg) duger fint. Du kommer ändå byta hundra gånger när du är fast i träsket. Kängor så du slipper bryta fötterna av dig är fina grejjer också.

4. Har ni någon åsikt angående Holografiska sikten (planerar att införskaffa), nackdelar fördelar? Är det prestandaskillnad eller en smaksak?
För att det ska vara någon skillnad måste du köpa ett riktigt, airsoftsikten av holomodell är bara rödpunktsikten. Ett bra rödpunktsikte så är du hemma.

Väl mött och välkommen till hobbyn!
Senast redigerad av 2 Lazt, redigerad totalt 0 gång.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Glader »

Ang. klacken:

1. Vissa har "snygga" armbindlar som är ca 10cm höga, andra knyter ett tygstycke runt armen och ytterliga några andra drar ett par varv eltejp av rätt färg. :)

2. Såvitt jag vet är det _ingen_ som bryr sig om att ta med "bandage" till klacken, utan det är handpåläggning som gäller bara. Du kan återuppliva hur många spelare som helst, man kan dock bara bli healad x antal gånger (olika från spel till spel).

3. I lördags när jag var där var det väldigt glest med radio men det är mycket viktigt om man vill göra något lite mer koordinerat och hålla sig up-to-date.

4. Massvis med folk som glatt hjälper dig, finns säkert ett par surpuppor som inte vill ha med nybörjare att göra men majoriteten tar gärna och delar med sig av sin erfarenhet. :)

5. Klacken är High Chaparall. Ta med highcaps eller tanka på under spelet bäst du vill.

Utrustning:
1. Knäskydd är väldigt bra att ha, stenar är hårda. ;) Jag har nyligen införskaffat ett par nya och efter lite research verkar folk vara mest nöjda med Alta's knäskydd då dom ska glida runt minst.

2. 1 skott per mAh är en bra höftregel om man skjuter en blandning av semi och korta helauto-skurar. Mer auto = fler skott. Kan skilja sig rätt mycket mellan bössor och batterier men det är iaf rätt storleksordning.

3. Väst är bra att ha beroende på hur mycket du kånkar med dig. Vapenrem kan vara trevligt, beror på vad du har för vapen, hur tungt det är, hur vältränad du är etc. Jag gillar enpunktsremmar fästa i västen eftersom dom inte trasslar in sig i resten av utrustningen och avhjälper vikten helt OK (all vikt hamnar på en axel men fortfarande skönt att vila armarna lite). Vatten är IMO ett måste. Jag har tidigare använt en vanlig fältflaska och satt fast på västen men gick nyss över till vätskeblåsa, båda funkar lika bra tycker jag, det är bara en fråga om hur mycket man vill ha med sig.

4. Sikten är IMO 50% dekoration och 50% funktion inom airsoft pga precision och magasinkapacitet. Snabbare att peppra och justera kulbanan än att faktiskt sikta.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Schering
Inlägg: 9
Blev medlem: ons apr 10, 2013 11:25 am

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Schering »

Tack så mycket för det varma välkomnandet och alla svar!

Följdfråga angående batterihärvan. Funderade först också på lipo då jag inte är helt ny inom allt sådant (hållt på med RC en hel del i mina tidigare dagar) men kom delvis fram till att slitaget inte var värt det. Har inte lust med växellådsras varannan vecka. Om någon kan övertala mig angående detta och ge förslag på vad jag ska ha för Li-Po batter som motsvarar och inte sliter ut vapnet mer än ett 9.6volts 1500ish Nimh vore jag enormt tacksam. Och motbevisad :p.

*editutaneditknappen,jagärförlatförattomformuleramig: Kanske var LiPo 11v som jag tänkte på, behöver inte ha brutal RoF så ett 7.4 volts funkar lika bra som ett 9.6 nimh???

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Lazt »

Ett 7,4 kommer kännas piggare än ett 9,6 smalltype men det kommer inte slita mycket mer utan bara kännas stabilt! (rasa kommer det göra ändå, no worries ;P)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Schering
Inlägg: 9
Blev medlem: ons apr 10, 2013 11:25 am

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Schering »

Då byter jag ut drivmedlet till LiPo! Tack så mycket!
Kom för övrigt på att jag har en top of the line multiladdare sen rc tiden som tar LiPo. Tack för att du påpekade detta med batterier, du sparade mig just några kronor!

Har ni något annat att tillägga eller ska jag börja kolla runt efter bästa pris och slänga lite beställningar?

Glader
Inlägg: 97
Blev medlem: tor maj 17, 2012 8:25 am

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Glader »

Ta en vända igenom forumsektionen om återförsäljare och läs lite om att importera själv. Det kan vara värt det att lägga en beställning från asien direkt istället för att ta hem saker från massa olika svenska ÅF och försöka spara tjugolappar. :)
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Lazt »

Om du ska köra med midcap-mag vilket är att föredra, så behöver du en snabbladdare till dem också, annars kommer det bli ett helvete att ladda om. en vanlig 450kulors eller 120kulors (de går inte sönder lika lätt) är att rekommendera.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Schering
Inlägg: 9
Blev medlem: ons apr 10, 2013 11:25 am

Re: Helt ny till airsoft + frågor ang Klacken

Inlägg av Schering »

Oj, jag trodde maggen var såna man pumpade i massa i en lucka och sen spände en fjäder? Tack för att du påpekade det här med snabbladdare!

Ska kolla igenom lite med försäljare utomlands, frågan är bara om leveranstiden blir åt helvete. Enligt mig så är tid mer värt än pengar. Har jag en grej 2 veckor tidigare så är det värt den extra femhundringen. Om vi inte snackar tusenlappar dock? Då ska jag jaga runt :D
Senast redigerad av 1 Schering, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar