Märken, olagligt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Nixon »

Bullshi, i mina öron. Det är verkligen inte ett jobb för ASS. Det är vad du tycker, och inte alls " de facto" i min värld. Visa mig en förordning som styr vad vuxna civila på enskild plats under airsoftspel får ha för märken av typen treudd så kan vi snacka sen. Det finns många saker vi kan göra för hobbyn och dess relation till omvärlden, men att förbjuda förtjänstmärken/vaddunuvillkalladet måste vara mest angeläget ämne 3124 på listan. Nonsensargument.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

henric
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 21, 2012 8:47 am

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av henric »

kan ni inte skilja på begreppen hobby/yrkesutövning?
varför ska inte envar airsoftare få bära det den enskilde personen vill?
jag förstår om ni som yrkesutövande militärer inte anser att detta är ok. men glöm inte bort att detta trots allt är en hobby där alla över 18år får vara med. och de som väljer att bära märken och symboler gör ju detta utifrån sin egen bild av den ultimata "krigaren" .
så isället för att brusa upp känn er hedrade istället om ni nu själva har gjort er förtjänta att bära dessa märken i eran yrkesutövning.

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Achilles »

Min personliga erfarenhet är att dom som verkligen förtjänat sina märken är större än att dom bryr sig om
det finns killar som vill spela KJ e.t.c på ett Airsoftspel.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Runner »

Och du var värnpliktig KJ och inte yrkes KJ med 3 missioner i ryggen där du bar din treudd. Men du är givetvis lika mycket KJ för det men du vet inte hur det är att ha det som yrke.
Respekt hur som helst.

Att bära ej förtjänta märken på spel är smaklöst och respektlöst. Att säga nåt annat tyder bara på att man inte värderar sina soldater eller deras insatser. Gör ett eget märke och bär det om du vill ha ett märke!

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Stygge »

Antar att detta då enbart gäller svenska märken?!
Eller är ni lika anala när det kommer till amerikanska dito? Sniperbågar och allsköns märken som används för att gestalta div förband och dyl syns ju på var och varannan uniform idag.

Visst jag kan köpa att det sticker i ögonen på någon sam faktiskt har en utb att någon "ovärdig" bär deras märken men det är ffs airsoft, en hobby. Om nu någon faktiskt påstår sig ha förtjänat märket och det framkommer att så inte är fallet så har man även i min värld försakat rätten att bära det men så länge man är tydlig med att det enbart är för att gestalta ett förband så ser jag inte problemet om jag ska vara ärlig.

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Sv: Märken, olagligt?

Inlägg av maximillian »

Att bära märken man inte förtjänat eller inte är väl igentligen upp till var och en?
Kan hålla med om att det visar på bristande respekt om man knatar runt med t ex Treudden i största allmänhet om man inte gjort sig förtjänt av den MEN som Nixon var inne på så kanske man ska släppa skitnödigheten kring detta?

Som jag skrev så bär jag inte de jag faktiskt har förtjänat men inte går jag och grinar över att andra gör det, oförtjänt eller inte....
MIN personlighet, inställning, genomlidna vedermödor och heder sitter då rakt inte i ett metall och/eller tyg emblem.

Man kanske ska slappna av lite och bara njuta lite av livet?

henric
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 21, 2012 8:47 am

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av henric »

+1 stygge..
då komner min fundering.
vilken nivå av vårdutbildning ska man lägst ha för att bära ett rött kors (sjukvårdare) i spel utan att det blir smaklöst?

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Runner »

Det är inte samma sak...
Men att däremot bära PJ märken är direkt skrattretande.


Det är inställningar som detta som förstör sporten. För en massa år sen hade vi inte dessa problem alls.

Eller för att svara som vissa här; folk borde kanske skaffa sig ett liv istället för att köpa märken och lägga alla sina pengar på en hobby där man ändå bara leker soldat?

Achilles
Inlägg: 94
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Achilles »

Känns som att slåss mot väderkvarnar att föra denna diskussion om insignia på ett Airsoftforum där stora delar av medlemmarnas hobby
och intresse är att göra impressioner av olika armeförband och styrkor. Har man problem med detta kanske man ska spela Paintball istället.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Nixon »

Runner: men det är ju för att folk börjat lägga pengar och engagemang som hobbyn äntligen börjar ta sig nånstans?! När jag spelade för 11 år sedan var det ett jävla sumpigt läge, lagen kunde inte ens komma överrens om uniform eller gemensam beväpning, med några undantag, och det var bara ett jäkla fullir i skogen. Nu finns det struktur, och folk som ser ut som de ska, och där man utifrån märken kan se vam som gör vad och har vilken roll. Inlevelsen är så mycket bättre. Om det stör dig att hobbyn går i den här riktningen beklagar jg det, men i min värld är det så mycket bättre nu.

Dessutom är det som någon annan sagt inte som om det är i märket respekten sitter. Jag högaktar mina Kust- och Fjälljägarpolare, och har den största respekt för våra utlandsförband, men det är helt frikopplat från en liten bit blank metall. Jag vill för övrigt slå ett slag för en annan tankemodell: ingen du ser på spel som bär ett märke har förtjänat det. För hur sorgligt vore det att skryta om det i ett airsoftspel....
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Låst