Symaskinsolja

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Milco
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:11 pm

Symaskinsolja

Inlägg av Milco »

Hej
Hörde idag på spel att man kan använda symaskinsolja som "vapenvård", tänkte bara kolla om folk som vet kan tala om lite mer utförligt vad de kan användas till och vad man absolut inte ska applicera de på.

Har en KJW Hi-Capa Co2 som skulle behöva lite kärlek, går de bra o smörja det som döljer sig under manteln med det?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Thinker »

Använd inte olje produkter på det som har gummi packningar och gummi, generellt undviker man helt olje baserade smörjmedel inom airsoft och använder silikon eller litium smörjmedel.

Själv har jag senaste 14 åren använt Litiumfett på tub (typ 60kr för stor 100ml som räcker för mig några år) och silicon spray (finns på biltema osv i 400ml flaska för 90kr) till allting jag behövt inom gasvapen, aegs, pistoler mm.
This space intentionally left blank

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Skepparn »

Med oljeprodukter menar vi petroleumbaserade oljor va? Det är vad jag skrivit på hemsidan iaf så jag hoppas att det stämmer :3

Jag använder biltemas lithiumfett till kugg, men inte till o-ringar, för jag känner att det är lite för lättflytande. Kanske inbillar mig, men ändå. Istället använder jag biltemas bromscylinderfett efter att käre paxz övertalade mig att testa, det är tjockare och tätar fint.

När jag är riktigt petig använder jag fettet som kommer med dream armys metalltandade pistong med metallhuvud monterat. Det ligger alltid en liten plastpåse med blått fett som luktar diffhus/växellåda :3 Det fettet är grymt.

Finns länkar och lite att läsa här:
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=117

Första silikonsprejen jag köpte var en pytteflaska från VB när jag precis börjat spela, och den räckte tills i höstas. Då köpte jag en sån flaska som thinker nämner och den kommer nog aldrig att ta slut :)
Jobbar på Röda Stjärnan

Milco
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:11 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Milco »

precis som skepparn säger så är det petroliumfri symaskinsolja jag syftar på.

Men det jag undrar främst är om jag kan använda min symaskinsolja till att underhålla allt som ligger i manteln, att de kanske inte är de absolut optimala bekymrar jag mig inte om, så länge de inte blir värre.
Bild

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Xelley »

Jag fixar fram bra smörjmedel till dig via jobbet så kan du göra en utvärdering på de smörjprodukterna jag ger dig. ;) Har produkter både för gearbox, pistoler, boltsniper system.

Pmar dig om det Milco.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Milco
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:11 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Milco »

Du är en ängel Xelley :)

BadMan
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jun 11, 2012 9:17 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av BadMan »

Själv kör jag oftast med R/C silikonolja till stötdämpare, finns i olika viskositeter så dom passar lite varstans. Använder t.ex. 30wt på just mantelns glidytor. Sitter lite bättre än sprayen och kommer åt lite bättre än fett då det fortfarande kan rinna ner i små glipor m.m. Funkar kalas för mig iaf.
MVH
Daniel D




[CA G36C] [KSC Glock 23F] [TOP M249]
[WELL L96] [CA P90] [CA M16 semisniper (Projekt)]

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Droopfy »

Intressant tråd.

Som en av sveriges få heltidsanställda symaskinsreparatörer (Industri) vet jag I alla fall hur symaskinsolja fungerar i symaskiner.

Eftersom frugan har några pladdriga och flamsiga väninnor hemma ikväll som soffan har jag gott om tid att skriva en liten utläggning som kanske är till glädje för någon som är lite småintresserad av teknik, men fullständigt meningslös för andra. :lol:

I en symaskin finns många delar som är glidlagrade. Det kan vara axlar som löper genom bussningar av olika matrial, exentriska glidlager, härdade glidpinnar som snurrar/glider i härdade länkar.

Många moderna symaskiner använder fortfarande i huvudsak smörjvekar för att transportera runt olja till olika delar i maskinen. Vissa maskiner har givetvis pumpar i kombination med detta, men det är inte så intressant att gå in på eftersom vi (hitills) inte har pumpar i våra gearboxar.

Den mest intressanta delen på en symaskin utifrån vårat perspektiv tror jag är "Griparen"
Detta är den del som fångar tråden som sitter i nålen och skapar ett stygn.
På bilden nedan ser ni att griparen består av två delar, Den blanka delen är själva Griparen och den gula är spolkorgen.
http://image.made-in-china.com/2f1j00ye ... 04-02-.jpg
Spolkorgen hålls stilla medan griparen snurrar runt den. Dessa delar har inga lager i någon bemärkelse, utan glider metall mot metall med ganska små tolleranser. (när dom är nya :roll: )
Griparen har i många fall ingen som helst automatisk smörjning. Brodyrmaskiner är ett sådant exempel. Där smörjer operatören griparen med en droppe olja efter ungefär 200 000 stygn, vilket innebär att eftersom griparen snurrar 2 varv/stygn har griparen då tillryggalagt 400 000 rotationer.

Betänk då även att griparen under 50% av dessa varv tagit med sig tråden runt spolkorgen.
Hur detta fungerar kan ni se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_hook

Beroende på vilken tråd man använder kan tråden vara olika "lurvig" men gemensamt för de flesta trådar är att de släpper ifrån sig lite damm hela tiden. Detta damm suger upp olja och torkar så småningom ut metalldelarna.

Rekommenderad smörjintervall för griparen på en brodyrmaskin brukar vara 200 000 stygn, men bara ett fåtal maskiner på marknaden har ett räkneverk som säger till när det är dags att smörja igen.
Detta innebär att många kör långt mer än 200 000 stygn innan dom smörjer. :evil:

En brodyrmaskin kan ha en konstant hastighet av mer än 1200 stygn/minut (2400 rotationer av griparen)
En symaskin kan med råge överstiga 4000 stygn/min. :o

Jag har kunder med symaskiner som gått i daglig produktion under de senaste 40 åren.
Därmed inte sagt att de aldrig gått sönder, men det är inte många fel som beror på brist på smörjning, även om en maskin kan vara hel full av textildamm när jag öppnar den.

Jag har hitills bara varit med om ett enda fall där griparen nupit (nöpit) pga brist på olja vilket resulterat i att den nyper pga värme.

Vad vill jag då ha sagt med detta?
Symaskinsolja har en bra smörjförmåga och bra vidhäftning (förutom överflödig olja som skvätter av från roterande delar.) även vid mycket små mängder.
Jag föreställer mig att det kan fungera mycket bra för att smörja de små kullagen och glidytorna vi har i våra vapen.
Jag har ännu inte använt mig av det i något av mina vapen eftersom jag haft diverse olika fetter istället, men nästa box jag bygger ska till viss del smörjas med symaskinsolja.

När det kommer till gummidetaljer är det som tidigare nämnts så att oljan gör gummit mjukt och sladdrigt. Dock tar detta ganska lång tid och eftersom det handlar om mycket små mängder olja tror jag inte det skall vara någa problem så länge man inte smörjer/dränker gummipackningar direkt med olja.

Om du läst ända hit har du fått en liten inblick i vad jag pysslar med på dagarna. :ugeek:
Hoppas det varit skapligt intressant.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

xzeros
Inlägg: 35
Blev medlem: lör maj 12, 2012 2:21 am

Sv: Symaskinsolja

Inlägg av xzeros »

Jäkligt intressant läsning droopfy. När jag sparat ihop till delar, till ett framtida gbb-projekt ska jag definitivt pröva symaskinsolja.

Kan du rekommendera något speciellt märke som går att få tag på i en vanlig sybehörsaffär?

Droopfy
Admin
Inlägg: 314
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:52 pm

Re: Symaskinsolja

Inlägg av Droopfy »

Kul att du gillade det! Tack :)

Vad de har i symaskinsbutikerna vet jag inte eftersom jag bara arbetar med/mot industri.
Vi har en olja på fat på jobbet som kommer från statoil, vill minnas vi tar 100:-/L +moms för den.
Den är väldigt bra, kletar inte och lämnar inga missfärgningar på vare sig textil eller metall.
Ser ut som vatten ungefär.

Tror det är rätt vettig olja generellt i butikerna.

Jag vet att det finns en gulaktig olja på marknaden som jag upplever som något fetare, hur smörjegenskaperna är vet jag inte och säger jag inget om, men jag gillar inte att ha den i maskinerna för den färgar av sig och har någon obehaglig konsistens som gör att den kletar efter ett tag.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar