Till AK5

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Till AK5

Inlägg av maxipuss »

Hej!
Hade tänkt köpa mig en AK5 puffra.
Vågar man köra den med 3s lipo, dvs 11,1 volt utan voltregulator imellan?
Eller ska jag hellre satsa på 9,9v lifepo4 istället?
Senast redigerad av 2 maxipuss, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Batteri till AK5

Inlägg av Twist »

Det kan nog vara hugget som stucket. Personligen hade jag lagt mig på 7,4 V LiPo och installerat något sorts krets ("MOSFET") för att få bättre respons och ROF.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Batteri till AK5

Inlägg av maxipuss »

Men visst klarar den 9,9V ?
vad menar du med ROF?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Batteri till AK5

Inlägg av Twist »

ROF = "Rate Of Fire". Det betyder "eldhastighet", dvs kulor per sekund.

Det beror på vad du menar med "klarar". Bössan kommer inte att explodera för att du stoppar i ett batteri med högre spänning men med högre spänning följer högre ROF. Ju högre ROF desto mer slitage och större risk för haveri. Det går heller inte att jämföra riktigt som du vill göra eftersom det inte bara är spänningen som avgör hur mycket ROF ökar utan även batteriets urladdningshastighet. Två LiPo med samma spänning men olika C-värde presterar inte ens lika. Jämför du med en helt annan kemi så är det verkligen äpplen och päron.

Frågan du ställer ska du egentligen ställa till butiken du tänker köpa bössan av. Det är de som avgör vad som är rimligt för att garantin ska gälla.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

bobeson
Inlägg: 85
Blev medlem: mån jun 18, 2012 11:04 am

Re: Batteri till AK5

Inlägg av bobeson »

Din AK5 ska egentligen hålla både 9,9 life och 11,1V lipo men du ska kanske byta din säkring om du kör med 11,1V och kanske
skaffa MOSFET av någon kunnig person eller en airsoftbutik som jobbar med MOSFET för att inte skada ditt switch assembely om du skjuter mycket ( börja inte att pilla själv med mosfets om du inte vet vad du håller på med )

Jag rekomenderar att du kör med 9,9V för 11,1V sliter ganska mycket

Kolla denna länk så får du det bättre förklarat http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=138

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Batteri till AK5

Inlägg av maxipuss »

Tack för ett bra svar, såg på tillbehörslistan relaterade till ak5:an att det fanns 9,6v nimh 8celler 2000mah (Ser ut som intellect). Det skiljer ju bara 0,3v mot en 9,9v liFePO4 acc, vet inte hur många C man kan plocka ur dessa dock. Det jag undrade från första början var väl egentligen om det är nån som testat ett längre användande av någon acc högre än 7,4v och om det har gjort någon märkbar skillnad på vapnet prestandamässigt, eller om det vore dumt att satsa på något annat än en billig 7,4v 2s lipo.

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Batteri till AK5

Inlägg av frange »

Men nimih ska du inte ha, det är ungefär som att köpa en ny bil med ångmaskin idag. Förra årtusendets teknik. Lipo är bättre på allt.

En av fördelarna är inte minst det att Lipo-batterier är mycket mindre än nimih, i en AK5 får du bara i ett pyttebatteri och om du då köper ett nimih, så kommer det bli ett klent sådant som inte räcker till särskilt många skott innan det tar slut.
.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Batteri till AK5

Inlägg av Xelley »

Mosfet och 11v lipo har fungerat prima i mitt lag. Merf 3.2 krets. Inget märkbart slitage och den spinner som en katt . Om just ditt ex klarar sig lika bra kan jag såklart inte garantera.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Batteri till AK5

Inlägg av maximillian »

Jag har G&Gs GF85, dvs AK5 och har kört med 11,1 volts Firefox 2400 Mah nunchuck batterier i snart ett år och har inte lidit av några bekymmer..... Bra ROF och respons och sist jag kollade i boxen så var det ingen sotbildning på SA.......

Men det är jag det;)

Kan i alla fall säga att de batterierna jag kör med är de största jag hittat som går in på ovan modell, mest skoj ( i antal kulor ) jag hittat....

maxipuss
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jun 25, 2012 5:51 pm

Re: Batteri till AK5

Inlägg av maxipuss »

frange skrev:Men nimih ska du inte ha, det är ungefär som att köpa en ny bil med ångmaskin idag.
Det var därför jag tänkte på lifepo4 batterierna som är mindre än lipos i storlek men bra kapacitet. Vad är maxmåtten för en acc till ak5:an?
Senast redigerad av 1 Twist, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Citera inte i onödan. För mer info se reglerna.

Skriv svar