uppgradering av ak47

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
xxxfreedomxxx
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jan 29, 2013 2:23 pm

uppgradering av ak47

Inlägg av xxxfreedomxxx »

hej, funderar på att uppgradera min ak47.
vill att den ska gå både fortare och snabbare den gör CA 120 m/s just nu.
bor i Stockholms trakterna så åker gärna till butikerna men jag skulle vilja ha lite expertis om vad som ska inhandlas.
har läst lite om folk som har trimmat sina AEG´s men inget om just ak.
och hur ser man vilken sorts gearbox man har :?

Med vänlig hälsning: XXXfreedomXXX
what we do in life echoes in eternity

Dantheman
Inlägg: 194
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:05 pm

Re: uppgradering av ak47

Inlägg av Dantheman »

Som jag fick lära mig av min allra första tråd här AS är att alla AK har version 3 gearbox.
Vad är det för märke på din modell? =) Personligen tycker jag att V3 är lättare än V2 att arbeta med.
iaf min Dboys/kalash.
Om du både vill att den ska gå hårdare och fortare så är det väl Hightorque motor samt 11,1V lipo batterier.
Men för att få den att gå hårdare behöver du en starkare fjäder. Vilket V3 håller mycket för än V2! :)

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: uppgradering av ak47

Inlägg av Sabre »

Ak:s har en version 3 gearbox, varav den då tar short-type motorer.
För en sådär generell upgradering, så nytt hop-up gummi (gärna med h-spacer) och innerpipa.
Sedan därefter motor, kuggar å shims i samband. Om man vill så gärna även en bättre pistong, men det
är typ det som en bra grundläggande upgradering utav den bössa. Mer än så tycker jag inte behövs.

Motorn, så som jag ser den, bör tänkas även som bössans hjärta så välj en bra motor.
Deans kontakter på batteriet/kablaget är också bra då det är bättre el-flöde samt större kontakt-ytta jämfört med Tamiya.
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: uppgradering av ak47

Inlägg av ohman »

Ha i åtanke att den kombinationen av uppgraderingar, dvs både hårdare och snabbare, lätt leder till "rasar snabbare"-syndrom. Sen beror det givetvis på hur snabbt och hur hårt du vill att den ska gå.

Du skulle troligen kunna få upp utgångshastigheten utan att byta fjäder genom att se över tätningen i bössan också, och möjligen byta till en tightare precisionspipa. Detta i kombination med en snabbare high torque-motor kan ge önskat resultat. Deans + 11.1V Lipo kommer definitivt höja din rate of fire (och slita hårdare på det interna! Ja inte deans alltså, men 11.1 Lipo :D )
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

xxxfreedomxxx
Inlägg: 12
Blev medlem: tis jan 29, 2013 2:23 pm

Re: uppgradering av ak47

Inlägg av xxxfreedomxxx »

okej tack för alla svar. glömde att nämna är att jag har redan köpt bättre pistong, pistonhuvud, cylinder,kuggar,motor,nozzle,shims tänkte dra ner den så att det ligger på ca 1mm (kuggarna).

vad ska jag ha för hop up hus? samt vad för gummi? (gärna link)

något mer jag ska ha för att grejorna ska klara allt?
what we do in life echoes in eternity

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: uppgradering av ak47

Inlägg av ministry »

Över 120 m/s på ett automatvapen är i stort sett värdelöst. Täta, skaffa en trevlig motor och sedan lägg all energi på hoppen.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar