bygga en bössa

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
simon48

bygga en bössa

Inlägg av simon48 »

Tjena jag har haft tankarna att bygga en bössa helt från grunden gearboxs och allt jag undrar ifall någon skulle kunna kolla ifall jag har missat något viktigt eller om det finns bättre saker. Undrar även om det är lönt att installera en MERF 3.2 från GT airsoft.

Det jag kommer att bygga är en semi sniper utifrån m4 plattformen. Jag vet att det kan bli ganska dyrt men jag kan ta det, för jag tycker att det skulle vara grymt att bygga en egen airsoft. jag skulle även lära mig grymt mycket av det.

så vad tycker ni?

synd att inte ehobbyasia har en delning funktion av varukorgen, så det blir att visa varukorgen via screenshots

listan innehåller inte bara delar till en bössa

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 simon48, redigerad totalt 0 gånger.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: bygga en bössa

Inlägg av Skepparn »

Ja det är värt att installera en MERF eller annan switch, till skillnad från det mesta på din lista:



Elements genomskinliga pistong går inte längre att lita på, köp nåt annat. Jag tipsar numera alltid om dream armys med metalltänder.

Pistonghuvud för $28? Köp ett element i plast eller metall.

Switch assembly för $45? Det är ingen skillnad på ett dyrt eller billigt, bara priset. Och kabeln ska ändå bytas.

Du behöver inte sex extra o-ringar till cylinderhuvud. Om du vill ha o-ringar, gå till närmsta gubbdagis och köp en låda med sorterade o-ringar i olika storlekar så får du ett par hundra stycken istället för säkert samma pris.

Köp inte sånt kablage, köp mPPE på elfa: http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=154

Bussningar för $32. Byt.

Släng bort alla små systemaprylar och annat onödigt dyrt du lagt i korgen. Det finns absolut ingen anledning att betala dubbelt för nåt som är identiskt till det billiga. Möjligtvis är fjädern värd att behålla. Liksom $14 för en cut-off?

Motorn ser ut att vara en medium och passar inte. Och den är tre gånger dyrare än nödvändigt.

$160 för kuggar. Jag behöver nog inte specificera :) Byt. Vad som är bra på marknaden vet jag inte för jag har använt XYT i alla bössor jag nånsin haft och aldrig något ras.

Systemafett. Fett köper man på biltema.

Vad är det för motorskruvar du lagt till? Skruv köper man i sortimentlådor på gubbdagis och då får man en uppsättning som räcker flera år, inte styckvis för 20kr.


Jag känner att du mest gått igenom sortimentet och klickat på det dyraste du hittat, och du får väl göra så om du vill men jag vill bara klargöra för framtida läsare att man får samma eller bättre grejer för säkert 1/4 av priset om man väljer rätt grejer.
Jobbar på Röda Stjärnan

simon48

Re: bygga en bössa

Inlägg av simon48 »

men kan du ge förslag till en motor som klarar m160 och uppåt, jag vet att det var medium för att dom hade inte långa i lager så tog med den som var medium för att se det slutgiltiga priset.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: bygga en bössa

Inlägg av Skepparn »

Element ultra-torque
Jobbar på Röda Stjärnan

simon48

Re: bygga en bössa

Inlägg av simon48 »

synd att det inte fans den långa på ehobbyasia

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: bygga en bössa

Inlägg av frange »

Vilken trimnivå har du tänkt lägga dig på egentligen? 200m/s + ?

Det räcker vanligen med en M130-M140-fjäder för att ligga runt 150-160m/s i utgångshastighet bara man meckar bössan någorlunda tät.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

simon48

Re: bygga en bössa

Inlägg av simon48 »

jag har tänkt att liga kring 150-160m/s men vill kunna gå högre upp. eller funkar den här http://shop.ehobbyasia.com/upgrade-part ... 2-aeg.html

Titan
Inlägg: 180
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:23 pm

Re: bygga en bössa

Inlägg av Titan »

:idea: Vill bara passa på och tipsa om svensk vapenlagstiftning när det gäller halv och helautomatiska vapen då. Du börjar närma dig den gränsen där vid 160 m/s.
Vid 174 m/s med en 0.20 eller 119 m/s med 0.43 paserar du 3 Joul och vapnet blir ett licenspliktigt skjutvapen.
Så, för en Semi-sniper finns det en övre gräns.
Går du på ett BOLT-vapen med gas eller manuell fjäder, så är det 316 m/s med 0.20, altså strax under Mach 1 :roll:
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

simon48

Re: bygga en bössa

Inlägg av simon48 »

oki bra och veta någon som kan tipsa om en bra färdig gearbox som har allt

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: bygga en bössa

Inlägg av TwinkleDew »

Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Låst