Byta batteri?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Glide
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jul 08, 2012 8:35 pm

Byta batteri?

Inlägg av Glide »

Hej. Tänkte få igång en förklaring för nybörjare ang batteri etc. Har ganska ok koll, men tänkte lägga på lite "självklara, dumma" frågor för att underlätta för andra med samma frågor. Från vad jag lärt mig så behöver självklart alla eldrivna vapen ett batteri, så även "Rail"- adderingar som t.ex lasersikte etc.

Några frågor?
1. Finns det några generella mått i mAh (milliampere-hour) som vapen riktar sig åt, eller är det allt från t.ex 600-1500 mAh beroende på vapentillverkare?
2. Det finns vissa vapen som måste ha en "converterare" en liten länk som byter från ett större munstycke på sladd till ett mindre (Eller tvärt om). Vad heter de olika storlekarna på munstyckerna och fungerar alla med varandra?
3. En laddare kan bara ladda en sorts batteri för en viss mAh eller finns det ställbara laddare?
4. Det finns tjocka, smala, platta batterier etc. har även dessa något namn var för sig?
5. Finns det en vinnst i att byta batteri? Att byta upp sig i spänning får vapnet att fungera snabbare och avlossa fler bollar?
6. Vid snabbare vapen så borde motorn samt delarna i vapnet gå sönder snabbare vid slit, sant eller falskt?
7. Finns det någon vunnen utgångshastighet i att byta batteri?
8. Har railvapen andra sorters batteri?

Kommer uppdatera detta efter tillräkligt med svar. Samt kanske addera fler frågor.

Omegamortis
Inlägg: 349
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av Omegamortis »

1. Nej, mer kapacitet(mAh) = större batteri

2.Adaptrar finns i olika utföranden. T-kontakt till tamiya(liten eller stor) till tvärtom, från liten tamiya till stor tamiya. Har Du ett vapen
med t-kontakt, men batteriet har en liten tamiya, så får Du skaffa dig en adapter med T-kontakt hona till liten tamiya hane.

3. Va? En laddare (t.ex NiMh) laddar tills batteriet är fullt. oavsett kapacitet. Jag använder en Imax B6 till mina LiPon, ställer in antal mAh som skall batteriet som skall balanseras har, sen tutar och kör.

4. Uhm, jag kan inte NiMh, men small type, large type, stick type, peq-type osv. Någon kanske kan beskriva utförligare.

5. Fungera snabbare? Hum.. Ökad rof? Ja. visst, ett vapen med 11,1V LiPo med mosfet ger bättre respons. Ökad spänning sliter mer på Switch assemblyt om du inte har Mosfet. Ökad rof kommer även att slita mer på kuggarna.

6. Motorn vette fan, men delarna slits snabbare.

7. Nej.

8. Det beror ju på om batteriet skall vara i handguarden eller i stocken?

Edit: Med reservation för stavfel, hjärnsmälta, mm. Alldeles för sent på dygnet. Men jag hoppas att det ger dig ett litet hum :)

Necronomica
Inlägg: 178
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:29 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av Necronomica »

lite förtydliganden:

1. nej, Mah utgör bara hur mycket ström ett batteri kan "spara" alltså hur många skott du kan skjuta med det.

2. som ovan

3. som sagt så betyder Mah bara hur mycket ström som får plats, så länge du har rätt sorts laddare i volt och till rätt sorts batteri (lipo,life,nimh,nicd och så vidare) så laddar laddaren tills det är fullt :)

4. ja det finns: large: stora batterier som tar mycket fysiks platts men också har mycket Mah (exempel:http://shop.ehobbyasia.com/star-8-4v-30 ... l-sc7.html) , Small: mindre batterier som oftast får platts i en handguard (exempel: http://shop.ehobbyasia.com/firefox-8-4v ... ttery.html), och sen finns det stick som är lite av en specialare (exempel:http://shop.ehobbyasia.com/sanyo-9-6v-1 ... -type.html). det är iaf en baceline, lipon däremot kan se ut lite hur som helst, men generellt blir de större ju högre Mah.

5. ja absolut, högre volt blir fler boll i sekunden, men dock bör man se till att gearboxen klarar av den höga eldhastigheten(ROF).

6.se ovan

7.se ovan

8.det beror på vart i vapnet batteriet sitter och hur stor rail vapnet har, det är extremt olika från vapen till vapen men generellt så måste man ha mindre batteri om elen går framåt i vapnet (mot pipan) och du då måste ha batteriet i handguardet. medans ett vapen som har elen bakåt oftast kan ta större batteri då där finns mer utrymme i stocken.

några frågor på detta? :)
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Byta batteri?

Inlägg av Skepparn »

Jobbar på Röda Stjärnan

Cowbra
Inlägg: 42
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:23 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av Cowbra »

Eh har vi fått en wiki?! :D

Men skepparn då... Du kunde ju lägga med länken till http://idioterna-as.se/news.php Den sidan har mycket "matnyttigt" också.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Byta batteri?

Inlägg av Skepparn »

Wikin ska ersätta min hemsida ;)
Jobbar på Röda Stjärnan

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av MaYAte »

När vi ändå snackar batterier...

Jag e ny inom airsoft, fick min gear idag...å angående batteriet undrar jag
Hur länge ska de laddas...finns ju ingen indiktor som visar att de e fullt
På laddaren å vitt jag kunde se...de stog inget på lådan de kom i heller ang
Laddningstider...

Så jag undrar lite bara hur länge man normalt laddar för att veta att de säkert
E fullt utan att ha de i laddar i typ 24 timmar...

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av BlackGoat »

Laddströmmen står på laddaren. Typ 300mAh
Dela batteriets kapacitet. Typ 1400mAh med laddarens laddström.

1400/300 =4.7 = Så många timmar måste du ladda batteriet för att det ska bli fullt.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Byta batteri?

Inlägg av Skepparn »

x 1.4, för kompensation för energiförlust vid laddning.
Jobbar på Röda Stjärnan

MaYAte
Inlägg: 92
Blev medlem: ons jul 04, 2012 8:13 pm

Re: Byta batteri?

Inlägg av MaYAte »

ok ok...tack för snabbt svar...=)
då vet jag hur jag ska bete mig...hahaha...

inte lått å vara noob...

Skriv svar