Närlys, Ljusgranater Lysraket

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av pompe88 »

Var och/eller hur får jag tag på närlys ?

Obs inte handhållen bengal utan typen som man skjuter upp i luften o sedan hänger i en fallskärm för att lysa upp spelfältet. Kvittar mig hur de ser ut om det är skjuts med pistol ellr avfyras från rör allt jag behöver är något som kan lysa upp en rejäl yta som de jag använde i det militära gjorde. Är det kanske så att man numera behöver ngn licens för detta ? jag har kollat runt lite hos de få pyro företag jag vet om o inte hittat något, minns att smålandskrutbruk hade ngt sådan förr men hittade den inte nu.

OBS vill inte ha röda nödraketer de är ljust det NÖDraketer inga leksaker
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av Kocken149 »

Jag skulle sätta en femma och en fimp på att lysraketer inte är ok för annat än FM att använda. Är rätt bra drag i dessa och skulle tippa på att Joule ligger rätt högt.

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av dariantel »

Är helt okej för civila att använda. Dock skall de ju användas som just nödraketer.
De finns dock att köpa på båtaffärer då många båtägare har sådana i båten som säkerhet.

Skulle vara väldigt aktsam att använda dem utan att ha pratat med en massa folk hittan och dittan först dock.

Betvivlar även att det är samma kaliber som försvaret använder. Men de ger bra ljus några sekunder.

14 september 2014, 19:13:

vid närmare inspektion på just en sådan som ligger här bredvid mig så står det inget om användning.
Åker upp ca 300 meter och brinner i 40 sekunder.
Ger en jävla rök på backen och förbannad kraft så lätt att skada sig om man inte vet hur de fungerar eller gör fel.

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av pompe88 »

joule ?

ja du blotta tanken på att skjuta dessa mot ngn hade inte fallit mig in, och om ngn skulle göra ngt så idiotiskt så tror jag inte joulen skulle va problemet utan snarare den brinnande magnesiumet. Och nej det är inte enbart för FM man kan köpa nödraketer lite överallt enda skillnaden är att de är röda o jag vill ha vita. Hur kom du ens på tanken att man skulle skjuta dem emot en annan person menade du att det skulle ske av misstag, med den logiken får man ju förbjuda bilar där kan du snacka om joule.

Så för att förtydliga för de som inte vet Närlys är en liten raket man skjuter upp i luften väl däruppe börjar de brinna likt en vägfackla o vecklar ut en fallskärm o sedan dalr den ned o lyser upp ett väldigt stort område så det bli nära nog dagsljus. o inna komentaren om att "inget spel tillåter dem" kommer så jo det finns spel som gör det kom just hem ifrån ett.

Darantel, som jag nämnde i mitt ursprungliga inlägg, de där du hänvisar till är de vita ? jag vet att man kan köpa röda nödraketer men vill inte ha dem då det är både oansvarigt o olagligt att skjuta sådan i onödan
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av Kocken149 »

Allt som skjuter en projektil med en anslagskraft på över 10J (tror jag det var) är licensbelagt. Men det här är ju raketer så kanske annat som gäller då. Nån annan som är mer insatt får svara på det.

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av pompe88 »

Måste inte va licensfritt går att få licens på pyroteknik. är bara att skaffa sig nödvändiga utbildningar o söka. Är mer intresserad av vad som finns att få tag på. ngn hade upenbarligen fått fatt på dem som sköts upp under eventet jag var på i helgen, kan ha varit svinn från FM vad vet jag men för en 20 år sedan köpte jag hos pyrosmålandskrutbruk

Edit: jag hittade en variant själv http://www.hansson-pyrotech.se/rockets/ finns den inte inne så skall var båtfirma som är återförsäljare för de röda nödraketerna kunna ta hem dessa på begäran.
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av dariantel »

hur du fick mitt inlägg att bli binklat mot att skjuta dem mot personer förstår jag inte??? har aldrig sagt det.
det farliga med dem är att de sprutar eld nedåt när man avfyrar dem, och med en regäl kraft, så håller man dem fel kan man skada sig själv. det jag kommenterade.

15 september 2014, 08:11:

och ja de är röda de jag hittat inte vita tyvärr.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av Kocken149 »

Tror mer det var mitt inlägg han mena. Det verkar som att dom fungerar som vanliga raketer, med den skillnaden att dom lyser ist för att explodera. Så det borde ju då vara fritt fram att använda.

A_Müller
Admin
Inlägg: 320
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:41 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av A_Müller »

Dessa brukar vara avsedda för nödfall och är således inget som är bra att använda sig av om man inte är beredd att betala notan för en felaktig utryckning.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

Re: Närlys, Ljusgranater Lysraket

Inlägg av pompe88 »

Jag kan givetvis ha fel i mitt förtydligande i orginal posten men RÖDA är till för nödfall och har INTE efterfrågat sådana, eller menar du att även vita går under detta lagrum ? detta är isåfall nytt och skulle uppskatta hänvisning till regelverk.

Eller svarade du innan du läste hela frågan ?
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Skriv svar