Finns det spel för mig?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
blacksheep

Finns det spel för mig?

Inlägg av blacksheep »

Tjenare, jag har kollat runt på rätt så många olika airsoft sidor där dem ordnar spel osv. Och alla jag har sätt har 18+ åldersgräns, vet ni någon sida som låter en 16 åring spela?

Enligt lag får en person under 18 spela om en person över 20 år är med och har uppsikt.

Tack!

Bloodneed

Re: Finns det spel för mig?

Inlägg av Bloodneed »

får be att reffera till skrivelserna på gamla forumet om det här ämnet , det enkla svaret är NEJ du får inte spela som 16årig då i simulerad strid din 20årige övervakre inte har full kontroll på vad som händer . vänta tills du blir 18.

du får använda ett airsoftvapen under uppsikt men då tänkt mot måltavla där din övervakare har kontroll över sittuationen som sker.
CTR EP3 Championship White, nuff said

R-Bear

Inlägg av R-Bear »

Det finns faktiskt spel som tillåter personer under 18. Även om det inte är direkt rekommenderat.
I Uppsala anordnar Grimsas spel lite då och då där flertalet minderåriga är med och spelar. Arrangören ska tydligen ha lyckats få ett speciellt tillstånd av polis. Detta är dock den enda arrangören jag vet om som tillåter minderåriga att delta med vapen. Många andra tillåter bara att dom deltar som icke vapenbärande roller, t.ex. medic/zombie/civil etc.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

Piroz

Inlägg av Piroz »

Sen så har vi ju Frysen (www.frysen.nu) i Jönköping så tillåter 16+ spelare o vara med o spela.
Men så klart 16 åringar är oftast inte dem mognaste hehe... :roll:

R-Bear

Inlägg av R-Bear »

Så tycker jag faktiskt inte att man bör säga. Jag vet 14-åringar som är mer mogna än vissa över 20. Det handlar inte om åldern, det handlar om individen.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

ministry

Inlägg av ministry »

Men åldergränser, oavsett om det gäller alkohol, vapeninnehav (och bruk!), politiska val, bilkörning, och så vidare, existerar ju av en anledning.

Man anses ej vara kapabel att på allvar ta det ansvar som krävs i fråga gällande aktiviteten. Det är en generalisering, förvisso. Visst hade det varit fint om man hade kunnat döma alla individuellt när det kommer till just dessa frågor, men det är orimligt och saknar pragmatik. Vem är så utan synd att vederbörande kan döma någon annans mognad objektivt? :)

Bör tilläggas att detta fall inte rör mig så mycket, ovanstående är bara en inflikning kring åldersgränser generellt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Från forumets håll accepterar vi inte agerande som möjliggör för personer under 18 at spela airsoft eller äga airsoftvapen. Som vi tolkar lagen, så gör även seriösa arrangörer, så finns det inget lagligt sätt för en minderårig att spela airsoft. Vapenlagens formulering är till för skytte på bana med luftgevär där en övervakare kan stå på armlängds avstånd och direkt hindra den minderåriga från osäkert beteende och ta ansvar för dess handlingar. Detta finner vi oförenligt med airsoftspel där spelarna rör sig hela tiden och många fler osäkra situationer kan uppstå. Det skulle krävas att spelaren hade med sig en övervakare som stod så nära att de alltid kunde ta vapnet ifrån den minderåriga samt alltid hade fokuserad uppsikt på denna. Det låter sig inte göras, därför kan inte, i våra ögon, minderåriga spela airsoft på lagligt vis.

Varför är det då viktigt att följa lagen eller iaf vara försiktig i sin tolkning? För det första så står vår hobby under ständig granskning och möts konstant av kritik. Därför är det extra viktigt att vi sköter det snyggt, det räcker med en incident för att airsoft ska försvinna för evigt från Sverige. Dessutom är det en ansvarsfråga. På en skjutbana kan den vuxna lätt ha överblick och det är få moment som utövas, därför kan denne ta ansvar. I skogen eller på banan är det inte så enkelt. Jag som arrangör vill inte ta det ansvaret och som vuxen skulle jag inte vilja ta det ansvaret för en minderårig.

Minderåriga får gärna under kontrollerade former provskjuta vuxnas vapen, köpa gear, lära sig om airsoft, osv. Dock får de inte äga vapen och kan under inte rimliga omständigheter spela airsoft. Jag vet, det suger, men snart är ni minderåriga 18 och har många år av roligt airsoftande framför er.

EDIT: Tänkte jag ska länka till lagtexten också. Ordningslagen, kapitel 3, paragraf 6:
Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm#R18

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det finns mycket riktigt goda skäl till att man har satt en åldersgräns på diverse saker och att den är just 18 år. Det handlar inte om mognad i vardagsbetydelsen av ordet utan hjärnans rent fysiska utveckling. Individer kommer alltid att avvika från normen och det finns dessutom en skillnad mellan könen men alternativet till en fast åldersgräns är att testa alla inför alkoholdebuten, första gången man ska rösta, använda ett vapen osv osv. Det är inte så svårt att föreställa sig hur befängt det vore med "körkort" för allt det är åldersgräns på, och dyrt.

Man kan, som förening eller arrangör, få tillstånd av den lokala polismyndigheten att anordna spel med minderåriga men utan ett sådant riskerar man att bli åtalad och dömd. Det vore inte speciellt bra för hobbyn. Det är det vi baserar vår policy på.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Spara pengarna, läs på, köp utrustning (ej vapen), och tacka dig själv när du börjat två år senare ;) blir alltid bäst så.
Jobbar på Röda Stjärnan

Piroz

Inlägg av Piroz »

Rapingbear: kanske lite sent o svara nu men vill bara att du skulle förstå att du skulle ta mitt svar med lite humor...
Jag är nämligen 16, och därför kan jag gott säga med egen erfarenhet att vi kanske inte riktigt har mognat än :D :lol:

Skriv svar