Lätt att byta till deans?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Lätt att byta till deans?

Inlägg av dariantel »

Ang lödning så är det inte särskilt svårt, lite pilligt då man måste hålla i både kontakt och kabel samtidigt som man håller lödkolv och tenn, men det finns smidiga små stativ att köpa på kjell.
bra hög värme löd på en klutt tenn på kontakt och på kabel, och sedan löd ihop, glöm inte en bit krympslang på kabeln du kan dra över kontakten efteråt så du inte kortsluter, samt skala inte båda kablarna samtidigt till batteriet då det är lätt att kortsluta och då är det stor risk att döda batteriet.

+ och - står på kontakterna, röd kabel är + om det inte är uppenbart. och för mig kanske det är uppenbart men glöm för guds skull inte att det är honan som skall fast på batteriet hehe.

Värmer du bläcket på kontanten för länge kommer den börja smälta plasten och bli snett, går ibland att rätta till ibland inte, då är det bara att kasta och ta ny.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Lätt att byta till deans?

Inlägg av ministry »

Om till och med jag, en handfallen akademiker, kan löda Deans kan du det garanterat också.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Lätt att byta till deans?

Inlägg av Thinker »

Det är inte alltid en fråga om använda bästa kontakten för syftet utan mer smaksak, vad någon annan använder, fått för sig "är bäst", eller det som fått plats, men personligen tycker jag illa om Deans kontakter (både stora och små).

Deans kan ge sämre kontakt och glappa om man ger kontakten brytkraft i sidled då de inte har någon möjlighet att flexa, och två platta ytor ligger inte mot varandra perfekt i sådana lägen, exempelvis lätt hänt om man mosar in kontakter i små utrymmen med vikta kablar osv. Dålig kvalitet på deans kontakter är lika dåligt som dålig kvalitet av något annat. Oftast har de väldigt bra klämkraft, men de har ingen låsning som håller dem samman, och den höga klämkraften tenderar innebära folk rycker i kablar/lödningar och utsätter detta för större krafter än rekommenderat, samt ibland mosar samman så det kräver verktyg för att få isär kontakten (med ökad kortslutningsrisk pga utformningen). Eller så kan det ge falsk illusion att bara för kontakten klämmer samman hårt så är det fin kontakt. Jag har fixat flera AEGs med problem som haft Deans genom att helt enkelt lägga på minimal utflytning av lödtenn på ena eller båda kontaktytorna, eller bytt till andra kontakter.

Det finns många olika kontakter, och bättre än deans/tamiya, men det är samtidigt en avvägning mot vad som passar i vapnet, för isär montering samt hur speciell kontakten är. Jag har bla bytt till special kontakter för underlätta isärmonteringet av vapnet så det inte kräver lödning, men då brukar jag lägga dessa kontakter på ledningen och annan standard kontakt som liten tamiya till själva batteriet.

Om ni kör special kontakter, även vanligare som Deans, så försök ha med er en adapter kabel ut för att kunna använda Tamiya. Jag har ofta lånat ut de adaptrarna jag själv har med mig till andra som fått slut på batteri, batteri kablar sönder, annat gått sönder osv och haft vapen som inte kunnat användas pga ovanliga kontakter eller krav på special form av batteri och kablar/kontaker som inte räcker för extern på tejpad batterilösning.

Jag håller mig mest till tamiya kontakter, för det är vanligt (enklare vid lån eller utlåning av batteri), kontakten låser samman, kontakten kan flexa lite, och om man köper kontakterna av bra kvalitet samt inte misshandlar dem så fungerar de fint.
This space intentionally left blank

Skriv svar