"Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

"Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som sniper?"

Inlägg av Twist »

Den här frågan dyker upp då och då så det är bra läge för en klistrad tråd. Jag tog mig friheten att rippa Skepparns text från Idioternas hemsida eftersom den täcker in ämnet mycket bra.
Det är för allas bästa. Nybörjare som ignorerar uppmaningar att inte köpa ett snipervapen som första vapen är ALLTID besvikna efter sitt första spel. Sniper är för det första mycket svårt att spela, och bara för att du gillar att snajpra i CoD och får massa kills där betyder inte att du kan göra det samma i airsoft, snarare tvärtom. Du måste ha tålamod, mycket. Du kanske inte ens får skjuta mer än ett par personer på ett spel, om du är BRA.
Sniper är för övrigt mycket dyrt. Snipervapen överlag kommer inte original i ett skick där de kan användas som sniper ordentligt. Bolt-snipers är alldeles för lågt trimmade i jämförelse med hur högt dina motståndares AEG's är, och du kommer att behöva trimma för att kunna konkurrera med en sniperbössa. Att trimma en sniperbössa är dyrt, och svårt. Det samma gäller semisniper, mycket svåra att bygga och underhålla.

Sen kommer vi till risken med oerfarna med snipers. En högtrimmad sniperbössa är farlig, även om man har både skyddsglasögon och tandskydd. Det är om inte annat väldigt otrevligt att bli skjuten av ett sådant vapen på för nära håll, vilket orutinerade spelare ofta råkar göra: skjuta på för nära håll. Därför vill man att nybörjare köper ett vapen som får användas på nära håll också, så att inga skador eller bråk uppstår.
Källa: http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=60

Tack till Skepparn för texten.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Packe
Inlägg: 289
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:06 am

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Packe »

Tycker inte vi ska glömma Stygges tråd

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=84&t=269
Min Affärsredovisning



ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

Leafgren
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 10, 2012 12:44 am

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Leafgren »

Jag har aldrig hört att nybörjare uppmanas att inte skaffa en sniper som första vapen. Jag förstår dock varför, det krävs enormt med tålamod ifall du ska bli duktig på att använda det, dvs. att få några kills per spel, om ens några. Syftet är ju att man ska stanna osedd så länge som möjligt och klarar man det en hel match tycker jag att man ska få credits för det (då menar jag inte att ni ska ta era saker och springa enda längst ut i skogen och gömma er där du inte ser någonting). Det vore meningslöst.

Sedan talas det mycket om att det är en större risk att nybörjare som är oerfarna med snipers gör lätt misstag. Vilket är sant, men att prova på är ju det bästa man kan göra innan man bestämmer sig för vilket slags vapen man ska i investerare. Det är ju trots allt en smaksak och medans du provar på så lär du dig under tiden och i slutändan kanske du inte gör många missbedömningar på avstånd.

Packe skrev:Tycker inte vi ska glömma Stygges tråd

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=84&t=269
Precis, det kan löna sig att läsa lite om hur man ska spela som sniper innan man ger sig ut!

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av TwinkleDew »

Måste hålla med om att nybörjare inte ska spela sniper! Köp en AEG först! Jag har kört med min pålitliga (?) Ak beta i snart 2 år, och testade att köpa en sniper för typ 500 (Well MB03) Det var kul, ett tag. Den är absolut inte tråkig men man tröttnar ganska fort. Min kompis är dock helsåld på sin L96a men han gillar ju långa vapen så sniper verkade vara något för honom. Men han hade också AEG först (M14). Så, köp AEG först!
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Bloodneed »

Kan bara instämma. Det finns flera aspekter . För att förstå hur du bäst använder en sniperbössa bör du spela med en karbin först, det är otroligt hur mycket du snappar upp om enskilda spelares, grupper och större formationers rörelsemönster av att få möta dom head on och genom att din första tid samverka med en grupp lär du dig också i vilka lägen/ vinklar du bäst faller in som prickskytt. Vidare och nästan i mitt tycke det viktigaste, förmågan att bedömna avstånd .. I vår hobby av en annan anledning än för riktiga prickakyttar - det känns! Har man inte för vana att mäta upp avstånd i huvudet kan det vara svårt att veta hur långt ifrån sitt mål man är - det suger redan att bli skjuten för nära med 130 och ponera att din bössa ligger på 170+ och det blir fel i bedömmningen. . Som tidigare nämnt så finns det väldigt få bössor som löser uppgiften direkt ur låda och det för mig är en välsignelse , den som bygger en kostsam prickskytte bössa har troligtvis det driv,säkerhetstänk och ork den rollen kräver av spelaren.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Barbie
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:50 pm

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Barbie »

Kan både hålla med och inte hålla med eftersom det är som ovanstående har skrivit dyrt och stort ansvar som krävs för en ordentlig sniper.
Däremot tycker jag det är en bra ide för nybörjare att testa på en bolt action bössa typ shotguns eller fjäder drivna vapen, som kräver någon sorts manuell rörelse mellan varje skott överhuvud taget, därför först och främst handlar just sniper rollen om att hålla sig gömd och inte gå in i några eldstrider utan endast skjuta när man garanterat kan träffa utan att bli upptäckt!
Fjäderdrivna bössor som alla vet kan hittas väldigt billigt och har oftast ingen hög utgångshastighet alltså ett bra sätt att se om det är något för en.
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !

milk
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jul 15, 2012 12:21 pm

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av milk »

Finns ju andra aspekter i sniper som kanske inte är så passande för nybörjare.
Då tänker jag i första hand på säkerhetsavståndet man oftast har på en sniper.
Finns det nå värre än att ha en "nybörjar sniper" i motståndarlaget? med en bössa som gör 150-160
Kan bli farligt om man inte tänker på avståndet

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Twist »

Det är förvisso inte en annan aspekt. Det står ju redan i översta inlägget. :)
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Hagis
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 14, 2013 5:28 pm

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Hagis »

Jag skulle nog vilja göra ett nybörjar tillägg i denna fråga!

Jag förstår vad ni säger och jag köper det ni påvisar! Det säger jag inte emot på något vis! Men, om man har intresset av sniper (då utanför datorns spelvärld) så tror jag ändå att man kan stå på sig och börja som sniper! MEN precis som ni säger så måste man ta sitt ansvar! Man skjuter inte folk som är dumma nog att spela utan facemask i nian! Man skjuter inte folk på nära håll, testa själva säger jag till er som är nya, låt polaren skjuta på dig så ser du snart vilket avstånd du själv uppskattar!

Jag tror med andra ord att det handlar om en mognadsfråga! Jag är snart 40 och det skulle aldrig falla mig in att skjuta någon på för nära håll och ja jag kommer låta en vän skjuta på mig för att se vad som är okej och inte, annars är det nästan omöjligt att avgöra den saken! Jag tycker det görs för stor höna av en för liten fjäder, ta ansvar och var inte djävlig skulle jag vilja säga! Detta förutsatt att du verkligen lyssnar på dom tips du får gratis av Stygge i hans väldigt bra tråd (se längst ner)! För det är som att spela schack, långdraget och du är absolut inte med där det händer saker! Köper du det så kör, det är min inställning! Men haha nu kommer jag nog bli nackad av dom mer erfarna spelarna! :roll:

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=84&t=269
I'll slap you so fucking hard It'll feel like you kissed a freight train
Fuck you
Read more at http://www.songmeanings.net/songs/view/ ... m7ctwAf.99

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Varför säger alla att nybörjare inte ska spela som snipe

Inlägg av Twist »

Det tar tid och erfarenhet att lära sig att bedöma avstånd i alla de olika typer av terräng vi spelar i. Hur vettig och välvillig man än är är risken för felbedömningar större för den som är ny i skogen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar