Nybörjare med första utkast för kitlist.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

Hej!

Det är dags för mig att börja med airsoft på riktigt. Jag har hållit på till och från med liten investering i några år, utan att riktigt ta mig in i hobbyn, men jag har tänkt göra det nu i sommar. Efter ha tittat runt grundligt på internet har jag tagit fram några alternativ och ber helt enkelt om råd och input från de med erfarenhet. Intryck från ägare av delarna uppskattas enormt.

Klädvalet handlar mest om någon har input om kvalitén på produkterna. Jag har hört att Bundeswehrs överskott ska vara mycket bra, men man vet ju aldrig. Vapnen, däremot, har störst vikt. Förutom att vara fin på hyllan och duglig till att skjuta prick, vill jag att den ska vara relativt slitstark, kapabel till skogsspel (CQB-kapabel är ett plus) och en hyfsad plattform för uppgraderingar, så jag inte behöver köpa nytt utan arbeta på den jag har.


Klädval

Liksom många andra älskar jag Flecktarn. Det ser både bra ut och är effektivt, speciellt i skog. Det här är kittet jag samlade ihop med hjälp av den här guiden. Jag valde att dra med både smocken och fältjackan eftersom den senare antagligen inte duger i hårdare väder. Samtidigt fungerar den som höstjacka på egen hand. Stridsvästen är jag fortfarande osäker på efter som den inte nödvändigtvis har bra kapacitet för G36 magasin och saknar de funktioner som de dyrare västarna har.

Fältjacka för sommarbruk.
Smock för höst och dåligt väder.
Fältbyxa.
Handskar.
Boonie. Därför att det är en boonie.
Scarf. Fabulous.
Stridsväst.


Vapenalternativ.


Jag har gått efter en blandning av personlig smak och funktion här. Jag siktar på en budget på ungefär 2500-3500, vilket är varför jag inte valt en av VDCs HK-linje, även fast de lär vara av god kvalitet. Internals har jag otroligt lite vetskap om, så därför är mina avvägningar baserade på 'hearsay' runt internet.
Mina orospunkter ligger mest i hur mycket jag får för pengarna. Masadan måste inköpas från utomlands, vilket alltid tillför en viss risk, och plast har en tendens att se väldigt, väldigt plastig ut, iallafall på airsofts. Samma problem har jag med G36. HK416 vet jag tyvärr inte för mycket om, men jag är osäker på om finishen är något vidare. M14n ger mig en uppgraderingslinje mot DMR, en smaskig möjlighet, men längden, vikten, siktesbasen m.m avskräcker mig.



A&K Masada CQB.
Cyma M14 EBR.
Ares S&T Umarex G36C EBB.
Dboys HK416.


Om någon har några tankar så vill jag gärna höra.

Tack på förhand!

PS; Jag är bosatt i Stockholmsområdet, och har därför nära till t.ex. Strikerairsoft, Röda Stjärnan, osv.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av ohman »

Ok, eftersom jag är en stor fan av G36 så kan jag berätta (äger för tillfället tre st Ares/Umarex) att du behöver inte oroa dig för kvaliteten av plasten på den bössan. Otroligt trevlig bössa rent generellt, snabbt fjäderbyte, rapp och fin, hyfsade interna delar (speciellt gummi och hop direkt ur lådan). Det enda potentiella klagomålet jag vet om är att de har haft varierande kvalitetskontroll på kuggen (dock inget som drabbat mig personligen). Det du bör vara medveten om är att designen inte alls är enligt TM när du kommer till kroppen. Den tas isär som den riktiga förlagan (tre sprintar) och ytterpipan är utbytbar till valfri längd (går att beställa andra pipor och handguards/ris direkt från Ares).

Summa summarum så är det i mitt tycke den trevligaste G36 du kan få tag i, och den håller högre kvalitet än både A&K, Dboys och Cyma utan tvivel. Inte för att dessa är dåliga utan för att kvaliteten externt är i en klass för sig på Ares/Umarex G36.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

@ohman

Det låter dugligt från vad du säger. Vad för magasin är kompatibla med den? Är det inte TM-grad på det heller?
Och har du något att säga om K-versionen? Jag har tankar på att införskaffa en sådan med dubbelsikte, alltså rödpunkt på det normala siktet.
Tack för det snabba, informativa svaret!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Twist »

Ja, "plasten" i Ares/Umarex G36:or är inte plast i TM-betydelse. Om det är nylonfiber vet jag inte men det ser ut och känns som det. Mycket nära da riil diil alltså.

När det gäller magasin har TM fått lov att sätta standarden även för denna plattform så passar det TM passar det allt, ge eller ta lite filbara/tejpbara toleranser.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

@Twist Det är ju lugnande att veta. Passar Cymas magasin väl, eller bör jag sikta på originalmärkens magasin för bästa 'fit'?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av ohman »

K-versionen är lika trevlig, bara en smaksak, köp den du gillar utseendet bäst på. Enda kommentaren angående siktet är att det nedre har kort eye relief, dvs du behöver ha ögat nära siktet för att se bra.

Alla mag jag testat hittills passar fint. MAG gör väldigt bra magasin i bra kvalitet till ett bra pris, TM har nog de snyggaste med fejkpatroner i, rymmer dock inte så många kulor (ca 50 om jag inte missminner mig). Pmag finns också, men tillverkas tyvärr inte längre, de funkar bra, men då måste du hitta dem begagnade.

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Twist »

Där får jag passa till någon som faktiskt spelar med G36. Jag är inte riktigt så insatt i detaljerna måste jag erkänna.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av Vander »

Tackar igen för svaren. Det lutar mot en G36C eller K. För det senare, finns det något givet sikte man sätter på den, eller är det bara att hitta ett rödpunkt som passar?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av ohman »

Det beror på, om du tänker bygga en impression av någon existerande militär styrka så titta efter vad de använder och handla efter det. Om du inte är så brydd i impressions är det bara köra på vad du själv tycker ser bäst ut. Alla sikten som passar på picatinny/weaver-rail kommer funka att montera.

Gällande Cyma-magasinen, de tillhör faktiskt den grupp jag inte kan uttala mig om, men jag misstänker att de funkar då TM, SRC, Ares, JG, PTS och MAG alla har passat, men i mitt tycke så sitter MAGs magasin bäst i magasinbrunnen (minst wobbel).
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Re: Nybörjare med första utkast för kitlist.

Inlägg av JonathanRL »

Du har en recension på G36:an här:
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 866#p72866

Rekommenderas skarpt.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Skriv svar