Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäst?)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Possum »

Tjena! Jag började för ett tag sedan och köpte då en Umarex G36C Sportsline. Köpte den väl främst för att den var billig och jag har inget emot designen. Konstruktionen är stabil och sling-öglan är gjuten i kroppen. Kolven sitter sjukt stabilt trots att den är fällbar.

Jag tycker den funkar mycket bra!

Min skjuter dock lite svagare än vad det stod i beskrivningen. Skjuter ca 90-100m/s med 0.20g. Vilket är perfekt för inomhus.,
Trodde aldrig jag skulle använda den fällbara kolven, men den visade sig mycket användbar i CQB!

Har ännu inte spelat utomhus med den, men har skjutit på skjutbana för att se hur långt den når. Träffar mål på 50meter med lite hold-over. Kanske går att justera hop-up bättre. Det var med 0.25g bio kulor.

För priset är det helt klart värt som första bössa!

caladria
Inlägg: 114
Blev medlem: fre maj 25, 2012 4:06 pm

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av caladria »

Jag gillar dock inte nätmask, för risk för kulsplitter mot ögat! Visa har högt trim på nära håll! Men det är min åsikt!

Xaid
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 10, 2012 12:05 am

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Xaid »

Hallå.

Det där blev många fler svar än jag förväntade mig. Tack så mycket!

Efter läst lite vad ni skrivit kommer det nog bli UMAREX G36C.

Ärligt talat vill jag helst ha XM8:an, men det är nog inte så smart och köpa den som första vapen eftersom ni säger att den är väldigt stark. Är det någon som kanske har sett ett något svagare XM8? Gärna Svensk butik!

Här är länken på XM8:an igen. http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... src_1.html
När jag kör utomhus så kommer jag vilja hålla mig på avstånd. Är fett sugen på den men borde man, som nybörjare?

mvh

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Endymion »

Med den inställningen du har så ser jag inget problem med att du kör på xr8. Det jag är rädd för är triggerhappy galningar som bara vill få "kills" och inte ser nåt problem med autoskurar i närstrid. 10m är ofta inte svårt att hålla (beroende på banans uppbyggnad förstås), det som är risken är förstås oförutsedda situationer där du kommer tätt inpå någon, om ni kryper upp varsin sida om ett krön, eller att du klampar rakt på någon kylig jäkel som ligger still bakom nån buske i camo. Då får du alltså inte trycka av avtryckaren utan får snällt fly bakåt eller bli utskjuten. Värt att notera är (om jag minns rätt) är att umarex g36 på cybairgun går 114m/s ur box och därmed också är belagd med säkerhetsavstånd, dock bara 5m. Men ingen av bössorna är tillåtna att spela med på en inomhusbana där det i regel är Max 100m/s +-4%.

Edit: tror jag nämnde det tidigare, men det följer antagligen med en svagare fjäder till xr8 som gör att du kan få ner utgångshastigheten. Hur man monterar ner bössan kan du garanterat hitta med Google eller youtube.

zexz
Inlägg: 80
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:32 pm

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av zexz »

Umarex G36C verkar då vara en skitstabil bössa, polaren köpte just en sådan för ett tag sen och han är då helnöjd med den, har även provskjutit 2 olika Umarex G36C och har inget negativt att säga om dom. Batterier som följer med har enligt mina erfarenheter alltid fungerat skapligt och klarat ett 6 timmars söndagsspel utan att dö.

Sen vet jag inte om du har som mål att efterlikna något men om du ska bli ett tyskpatrask så kan jag rekommendera JG's G36K (http://vapenbutiken.com/?p=4&id=11355) jag har haft den nu ett bra tag och den rullar fortfarande på som en gud med minimalt underhåll, den skjuter sådär 115m/s så man får sig ett litet säkerhetsavstånd men går alltid att byta fjäder om det nu skulle vara ett problem. Är inte så svårt som det verkar om man nu tittar på lite youtube videos.
ZE NOODLE PATRASK

Xaid
Inlägg: 4
Blev medlem: fre aug 10, 2012 12:05 am

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Xaid »

Är det någon som handlat på Taiwangun? Är de seriösa?

Är det någon som har handlat på Taiwangun och fått en vara med defekt? Hur löstes det? Fick ni laga den själv, eller fick ni en ny vara istället?

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Endymion »

Det är många här som handlat på TWG. Det är ingen fara att beställa därifrån. Finns en återförsäljardel här på forumet med omdömen. Kolla in den.

Angående defekta varor kan jag inte svara, men deras policy borde stå på sidan. De testskjuter dock alla vapen de säljer och skickar med resultat från deras kronograftest.

Tubal
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:12 pm

Re: Jag och polare ska börja. (Lista på vapen, vilket är bäs

Inlägg av Tubal »

Min rekommendation är att skaffa en första bössa som går 90-95, men ingen lyssnar på mig. :roll:

Inget säkerhetsavstånd, så det är bara att hoppa in i buskarna. Mindre risk för ras, så man har alltid en backup sen om man börjar skaffa trimmade bössor. Sen är det inte ett sånt enormt handikapp som en del tror att ha CQB-trim.
Min 85-trimmade AK47 har det gått många tiotusentals kulor igenom nu, och det enda jag gjort är nu i somras då jag öppnade upp den, rensade ur originalfettet, fettade om och monterade ihop igen, och bytte hopupgummi.

Min RPK är 125-trimmad, och då kan jag inte gå in i snår, får passa mig om jag skjuter genom buskage osv. Visst, den är lite bättre på långa avstånd, men den tappar mycket i snårig skog. När jag spelar utan mitt lag spelar jag nästan bara med lillen.

Köp en 90-fjäder när du beställer bössan, så har du en liggandes om du skulle vilja trimma ner. :)

18 augusti 2012, 16:10:

Kom också ihåg att du inte kan lita på det som står på webshoppen. Taiwangun provskjuter, så dom är väl bättre på den punkten, men kinabössor kan ibland ha väldigt heta trim utan att man vet om det.

Skriv svar