Mosfet i regn

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vevarn18
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 17, 2016 5:01 pm

Mosfet i regn

Inlägg av Vevarn18 »

Hej!
Jag är en nybörjare i sporten och har införskaffat mig en bössa med inbyggd mosfet! Ska åka på spel i helgen men vädret lutar mot regn, har läst att mosfets är särskilt utsatta för skada i regn. Är det något särskilt jag borde tänka på/göra för att se till att min bössa inte tar skada?
Tack på förhand!

Haarax
Inlägg: 79
Blev medlem: fre dec 05, 2014 12:58 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Haarax »

Oftast är dessa mosfets innanför krympslang, inuti en gearbox eller buffertube. Det kommer inte vara några problem, kör på!
Vilket vapen är det förresten?
Cowards die in shame

Vevarn18
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 17, 2016 5:01 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Vevarn18 »

http://www.rodastjarnan.com/airsoft/asg ... -tan-36144

En sådan här, väldigt nöjd än så länge. :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Twist »

Det stämmer att en krets gör systemet lite känsligare men den sitter inne i bössan och är ganska säkert skyddad. Bada inte med den. Annars är det lugnt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vevarn18
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 17, 2016 5:01 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Vevarn18 »

Tack för svaren!
Ser fram emot spel i helgen :)

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Marcules »

Min mosfet gick iofs ape shit bananas när det bara var hög luftfuktighet, men jag kanske hade ett måndagsexemplar?
-:Skogsfrisk:-

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Twist »

En krets, enkel/dubbel MOSFET eller CPU-styrd, gör att mycket lite kontakt behövs för att strömmen till motorn ska släppas på för fullt. Det gör att man potentiellt bara behöver en liten droppe kondenserat vatten på fel ställe för att bössan ska börja skjuta fullauto och inte sluta förrän man kopplar ur batteriet. Det är bara rätt ovanligt att det sker och för det mesta går inget sönder om det skulle hända. Det kan också vara svårt att veta säkert varför en krets hänger sig i öppet läge och det händer att de gör det helt spontant, så att det var fuktigt i luften är det hände måste inte betyda att det hände för att det var fuktigt i luften.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Mickepicke »

Linda in den i eltejp eller sätt en krympslang så kan det inte komma något vatten på den

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Twist »

Smältlim FTW. Annars går det bra med klarlack eller "gummisprej" också.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vevarn18
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 17, 2016 5:01 pm

Re: Mosfet i regn

Inlägg av Vevarn18 »

Blev lite orolig av mosfeten som blev knäpp direkt, skulle en lösning kunna vara en plastpåse på kolven med gummiband för att hålla den på plats? Kanske inte den vackraste lösningen men bättre än att vapnet skadas.

Skriv svar