Hur ta av regulator från tank?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av SaimoN_ »

Hej,

Är förvisso ingen nybörjare inom AS men total nybörjare vad gäller HPA-system. Har haft en polare installera Wolverine Inferno i min bössa. Nu är det så att jag hunnit spela lite med denna men av nån anledning har Ninja-regulatorn börjat strula och visar på ett tryck långt över maxvärdet 160 psi, och oavsett hur mkt jag vrider på insex-justerskruven så går inte trycket ner nämnvärt. Den ligger ändå väldigt högt. Så jag tänkte skruva av den, skicka tillbaka den och ev byta mot en ny regulator, men nu till problemet.

Det borde ju vara en väldigt simpel grej, men då jag har en sjuk respekt för tryckluft så har jag inte velat skruva av regulatorn. Det sägs ju att man ska vrida regulatorn 180 grader tills ett ljudbart klick hörs, då tankens regulator släpper upp själva tryckförslutaren - oftast i form av en kula.

Ninja-regulatorn sitter för nuvarande på en Tippmann-tank, och dess regulator har inte en "kula" som tryckförslutare, utan snarare en "pinne". Men när jag vrider Ninja-regulatorn 180 grader så hörs inget klickljud, så jag har skruvat ännu lite längre men ändå inget hörbart ljud som tyder på att den slutit tätt. Jag har inte vågat skruva fullt ett varv - 360 grader. Och det är här min oro kommer in - tänk om pinnen (tryckförslutaren) på tankregulatorn av nån underlig anledning "fastnat" i sitt nedre läge och inte åker upp när jag skruvar av Ninja-regulatorn? Det skulle betyda 1100 psi ut direkt från tanken.

Så vad gör jag? Chansar och skruvar av Ninja-regulatorn ändå? Kan jag göra detta säkert eller?

Kanske dum fråga men som sagt så har jag sjukt stor respekt för tryckluft och nu när Ninja-regulatorn dessutom strular så blir jag ännu mer varsam.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av Marcules »

Har du någon paintball klubb eller butik eller dylikt i närheten så kontakta dem. De har ju mycket erfarenhet av hpa.
-:Skogsfrisk:-

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av BlackGoat »

Har du släppt på trycket när du justerat ner psin?
Nålen rör sig inte nedåt när du justerar om du inte släpper på trycket i systemet.
Tryck in QD-kopplingen på slangen halvvägs så luften pyser ut för att göra det.

Ska du ta av LPR regulatorn från tankens reg så måste du först skruva av skruven som öppnar tanken. Hela vägen upp ska den.
Sen tömmer du systemet på luft genom att skjuta eller göra som jag skrev ovan tills slang och reg är tom.
Du kan nu skruva av regulatorn utan motstånd.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av SaimoN_ »

BlackGoat skrev:Har du släppt på trycket när du justerat ner psin?
Nålen rör sig inte nedåt när du justerar om du inte släpper på trycket i systemet.
Tryck in QD-kopplingen på slangen halvvägs så luften pyser ut för att göra det.

Ska du ta av LPR regulatorn från tankens reg så måste du först skruva av skruven som öppnar tanken. Hela vägen upp ska den.
Sen tömmer du systemet på luft genom att skjuta eller göra som jag skrev ovan tills slang och reg är tom.
Du kan nu skruva av regulatorn utan motstånd.

//BG
Du får ursäkta min okunskap, men jag trodde man kunde justera trycket (nålen) på Ninja-regulatorn enbart genom att justera på insexskruven? Men det är alltså detta som inte går. Jag skruvar både ut och in - motsols/medsols. Nålen rör sig minimalt, och ligger alltså fortfarande omkring 160 psi. Vill ju ogärna "skjuta ur" övertrycket med bössan då jag gissar på att Infernon inte är gjort för sånt högt tryck? Normalt spelar man ju med ca 75-80 psi.

Men som du föreslagit så bör jag alltså koppla från bössan, och öppna QD-kopplingen halvvägs och släppa ut lite luft från slangen samtidigt som jag justerar trycket på regulatorn, och då bör trycket alltså gå ner? Är det rätt uppfattat? För isådanafall är kanske inte regulatorn felande, utan bara jag som gjort fel? Ja, det är alltså Ninja-regulatorn eller LPR-regulatorn jag vill skruva av.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av BlackGoat »

160psi är max output på en Ninja LPR reg.
Du justerar mycket riktigt med insexskruven.
Vrider du upp trycket till max så kommer mätaren visa det trycket, även om du skruvar insexskruven hela vägen åt andra hållet.
Det har med hur manometern är uppbyggd och fungerar.

Du behöver bara "bleeda" luftriggen på övertrycket, inte justera och lufta samtidigt eller liknande.
Ta loss slangen från regulatorn, tryck fast den igen, upprepa proceduren så kommer du se att nålen rör på sig.

När du vanligtvis justerar trycket på regulatorn så skruvar du på insexskruven till valfri psi, chronar, justerar uppåt, chronar igen, märker att det blev för högt, skruvar ner lite, släpper på QD koppling eller skjuter lite luft för att nålen ska stabiliseras på det lägre trycket, repeat until satisfied :)

Hoppas jag gör mig förstådd :)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av SaimoN_ »

BlackGoat skrev:160psi är max output på en Ninja LPR reg.
Du justerar mycket riktigt med insexskruven.
Vrider du upp trycket till max så kommer mätaren visa det trycket, även om du skruvar insexskruven hela vägen åt andra hållet.
Det har med hur manometern är uppbyggd och fungerar.

Du behöver bara "bleeda" luftriggen på övertrycket, inte justera och lufta samtidigt eller liknande.
Ta loss slangen från regulatorn, tryck fast den igen, upprepa proceduren så kommer du se att nålen rör på sig.

När du vanligtvis justerar trycket på regulatorn så skruvar du på insexskruven till valfri psi, chronar, justerar uppåt, chronar igen, märker att det blev för högt, skruvar ner lite, släpper på QD koppling eller skjuter lite luft för att nålen ska stabiliseras på det lägre trycket, repeat until satisfied :)

Hoppas jag gör mig förstådd :)

//BG
Okej, nu tror jag att jag är med på banan ☺

Men även om jag "bleedar" den och får ner trycket på LPR-regulatorn, hur ser det då ut med att skruva loss denna från själva tankregulatorn?

Som Wolverine's egna instruktionsvideo demonstrerat så ska man alltså vrida LPR-regulatorn 180 grader tills ett ljud hörs och tankregulatorn släpper upp kulan/pinnen och sluter tätt. Sedan släppa ut överflödigt tryck från LPR-regulatorn, därefter fortsätta skruva av den helt från tankregulatorn.

Men detta har jag alltså testat redan, utan att höra något ljud. Så därav vågade jag inte heller chansa att fortsätta skruva loss LPR-regulatorn. Finns det en risk att denna kula/pinne fastnat i sitt nedre läge? Då är det ju trycket ifrån tanken, 1100 psi, som flödar ut. Och det är ju inte så önskvärt kanske.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Hur ta av regulator från tank?

Inlägg av BlackGoat »

Proceduren för att ta av den helt är inte svårare än såhär:

Skruva av skreuven som öppnar tankens ventil. Hela vägen upp tills det tar stopp.
Sen tömmer du regulatorn och slangen på samma sätt som när du justerat trycket nedåt och vill att nålen ska hoppa dit.
Då är hela systemet tömt på luft och tankens regulator är stängd. Bara att skruva loss hela LPRen.

///BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Skriv svar