Får man skjuta 'var som helst'?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
WooooPrime
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 19, 2017 11:09 am

Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av WooooPrime »

Hej,

Jag blev nyss intreserad av airsoften därdfter köpt två bössa och tänka att hoppa in och spela någon runda, Men innan dess så vill jag öva lite på de(typ skjuta burkar).

Därför undrar jag om det är lagligt att skjuta i t.ex skogen eller något sådan plats, så polisen inte ta det som misstänkt terroattack. Om inte, var kan jag testa de?

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av ohman »

Du bör definitivt undvika att bara promenera ut i skogen och skjuta lite på ställen där du riskerar att ses av andra människor som inte har en aning om vad du håller på med.

Du bör alltid prata med markägaren innan du åker ut och skjuter och verifiera att det är okej för dem, om finns någon chans alls att andra ser dig bör du dessutom informera polisen om att du kommer vara där så du inte får träffa dem under mycket mindre angenäma förhållanden.

Generellt sett är det bäst att åka ut till någon airsoftbana efter att ha pratat med ägarna och skjuta in bössorna där.

Edit: Du bör också se till att det inte går att se att det är vapen du kånkar runt på när du tar dig till och från banan. Så vapenväska, träningsväska, ryggsäck eller dylikt för att transportera bössorna.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

mLofving
Inlägg: 13
Blev medlem: tor maj 18, 2017 7:16 am

Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av mLofving »

Om du har möjlighet så är det ok att skjuta på din egna tomt. Om inte tomten är väl insynsskyddad kan det dock vara bra att informera grannarna ;)

Länk till tidigare diskussioner i ämnet:
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... hp?t=43328

WooooPrime
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 19, 2017 11:09 am

Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av WooooPrime »

Okaj, tack för tipsen.

Någon som har idé om det finns skjut bana i stockholm?

Fubar
Inlägg: 157
Blev medlem: lör jun 29, 2013 12:26 pm

Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av Fubar »

När jag testskjuter mina vapen så ringer jag alltid vakthavande befäl hos Polisen.
Informerar vad jag heter, var jag kommer att vara och att jag har varselväst på mig (skurkar/ kriminella brukar inte ha varselväst på sig)

Kommer någon civil så lägger jag ner mitt vapen och förklarar vad jag håller på med.
Det har funkat utan problem...än så länge.
“War is young men dying and old men talking"
---------------------------------------------------------------------------------------
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... ilit=fubar

ciccio74
Inlägg: 4
Blev medlem: sön mar 26, 2017 2:53 pm

Re: RE: Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av ciccio74 »

WooooPrime skrev:Okaj, tack för tipsen.

Någon som har idé om det finns skjut bana i stockholm?
skeppartorpet i Rosersberg. sedan finns en Södertälje rats. tror jag det heter och klacken som man får spela på lördagar.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

WooooPrime
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jun 19, 2017 11:09 am

Re: Får man skjuta 'var som helst'?

Inlägg av WooooPrime »

Fubar skrev:När jag testskjuter mina vapen så ringer jag alltid vakthavande befäl hos Polisen.
Informerar vad jag heter, var jag kommer att vara och att jag har varselväst på mig (skurkar/ kriminella brukar inte ha varselväst på sig)

Kommer någon civil så lägger jag ner mitt vapen och förklarar vad jag håller på med.
Det har funkat utan problem...än så länge.
Har du kontakta markägare då du testskjuter? Är nyficken för det känns krångligt att emaila så många person varje gång man vill testskjuter..

Skriv svar