Tips på ficka till EG rökgranat

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av Gidappa »

Som titeln!
Någon som hittat någon lämplig ficka som passar Enola Gayes rökgranater? Vill helst inte ha dom skramlande i en stor multificka då det råder platsbrist på västen!
Något mer "platseffektivt" hade varit bra men jag har letat runt en hel del på nätet och kan inte hitta något som verkar lämpligt och man vill ju helst inte köpa grisen i säcken så om någon redan har hittat någon lämplig ficka så hade en länk uppskattats!

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av jowe »

Wp40 eller eg18?

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av Gidappa »

Helst wp40 då det är en rejäl prisskillnad. Är eg18 värda den extra kostanden? Aldrig testat.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av BlackGoat »

Blue force gear smokeficka sväljer de flesta smokes på marknaden :)
Helium Whisper materialet i mollesystemet sitter riktigt stabilt.
https://www.blueforcegear.com/single-sm ... pouch.html

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av Gidappa »

Tack för tipset! Vet du om det finns någon återförsäljare i europa? 39 dollar plus frakt från Usa och eventuell tull känns lite skarpt för en ficka och man vill ju ha minst två.
Och har du testat den på wp40? Dom är ju betydligt slimmare än äkta vara?
Men ska klart se om jag kan hitta någon sådan närmre. Har bara hört gott om Blueforce.

btw deras färg "Wolf" hade gjort sig bra på en stridsväst 12..

edit: Som jag fattar det så skeppar dom inte ens internationellt till privatpersoner och som jag uppfattar det har dom en distributör i Sverige men jag kan inte hitta någon återförsäljare..

Sen tror jag inte det finns några fickor gjorda för RS rök som passar till EGs wp40 då de nog generellt både är längre och har mindre diameter. Lite där svårigheten ligger. Hur löser ni det? Är det multificka som gäller?

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av BlackGoat »

595kr styck på Terräng :O :O
https://www.terrang.se/se/helium-whispe ... nade-pouch
Fick tag på mina begagnat så hade inte full koll på nypriserna kan jag erkänna.

Ja dom funkar fint med WP40, med stängt lock iaf. Den sitter inte kvar med öppet lock då fickan är bred utan någon resår.
BFG's ten speed, elastiska fickor, för m4 magasin är användbara även till smokes/radios/CAT osv.
Fickor för 40mm granater funkar fint också. Finns massor av kinafickor för det om du vill komma undan billigt.
När vi ändå är inne på dyra fickor så är HSGI 40mm Taco helt underbar för TRMR/WP40 :D

Hoppas du hittar vad du söker!

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av Gidappa »

Aningen dyrt men ska kolla närmre på 40mms fickorna ialf. Trodde inte dom skulle passa men såna kan man ju hitta billigt lite överallt.
Tackar!

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av jowe »

Condor 40mm fickor passar WP40 perfekt och allt sitter superstabilt. Problemet är att det tar mycket molleplats för en granat.

För EG18 måste du ha specifika rökgranatsfickor (om du inte lyckligtvis hittar nån speciellt multificka). Men dom är ju mycket tjockare.

EG18 är absolut bättre än WP40 men jämför man kostanden så är ibland 2 WP40 billigare, och dessa gör samma jobb om man placerar dom väl bredvid varandra. Fördelen med EG18 är att de tar mindre plats på mer volym rök än vad 2 WP40- men såklart det blir ju en överslagsräkning beroende på vad din återförsäljare tar per granat kontra hur mycket plats du har på västen/vill bära med dig.


Personligen använder jag WP40 mest på söndagsspel- då jag kastar massa rök och detta blir billigare. Men jag har all min rök i en ”dangler pouch” hängandes under västen, och i en mindre dumpficka i bältet, då 10-15 rökgranater tar alldeles för mycket plats att ha i en individuell ficka per garant + att de går åt snabbt så att det ska sitta superslick mot kroppen blir inte lika viktigt. På milsims har jag EG18 då jag vill bära mindre men ha lika mycket volym + att det inte går åt lika många- kostanden blir således värt det. :)

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av Gidappa »

Jo det är just molleplats jag vill spara in på men sen o andra sidan behöver jag nog bara ha ett par tillgängliga där. Men nu fick man en del att tänka på...
Har du hittat något billigare ställe än Röda Stjärna att handla rök på?

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Tips på ficka till EG rökgranat

Inlägg av jowe »


Skriv svar