Mobiler ist för radio?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Mobiler ist för radio?

Inlägg av Sanningsministeriet »

Hallo! Go fortsättning!
Jag vet inte om detta är rena svamlet eller gångbart alternativ men borde man inte kunna använda nån av alla gratisring-appar med gruppsnacksfunktion om radio + tillbehör inte är en prioriterad utgift?

Visst är det låg realism i jämförelse men om man vill koordinera en grupp om 4 pers i realtid känns ju smartphones ganska nära till hands?

Tack på förhand!
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Mobiler ist för radio?

Inlägg av jowe »

Klart det går, men du kommer få höra den andres flås konstant och det måste vara på ett område där du har täckning överallt- hela tiden, då du annars behöver ringa upp när samtalet bryts vilket i sin tur är en egen påfrestning.

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: Mobiler ist för radio?

Inlägg av Sanningsministeriet »

Smart, precis exakt sådär som du sa är ju kruxet med mobiler i största allmänhet o när alla är adrenalinstinna lever telefoner farligt.

Täckning är ju ett problem.
Radio verkar ju vara en kategori för sig vad gäller bökighet men jag kan tänka mig att det är väl värt när man kommer ut på större områden.

Hitintills har jag bara spelat trång cqb mot rejält erfarna spelare som kör plattan i mattan och enstaka 1-mot-1 med vän som har mycket erfarenhet också, hamnar ofta efter när mina grabbar rycker fram och vår enhet blir splittrad av understödseld. Det är därför jag tänkt på att fram tills vi har råd att kitta varje gubbe med radio kunde vi använda våra smartphones, det går förjävla fort och vi blir plockade pga att vi inte hunnit spela ihop oss så mycket än. Eller ja, dom andra har kört längre än mig så jag har inte hittat in i deras rytm kan man säga och jag blir ofta plockad för att jag laggar efter :mrgreen:

Men iofs, om vi kan splitta på ett tvåpack basic pmr så kan vi ju iaf hålla snacket igång mellan två skyttegrupper eller om chefen och svansen håller snack om man rör sig som en hel enhet. Eller så får vi bara öva lite på team-drillar så vi får bättre koll på varann.
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

G-Enis
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:15 pm

Re: Mobiler ist för radio?

Inlägg av G-Enis »

Finns ju ”walkie talkie”-appar till luren men det blir ju fortfarande grejen med täckning. Och helst skulle man väl haft wifi där man spelar. Det blir ju lite svårt utomhus.

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Mobiler ist för radio?

Inlägg av Herr Nilsson »

En bra kina radio och enklare ppt är ju annars ganska välfungerade i nästan alla situationer!
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: Mobiler ist för radio?

Inlägg av Sanningsministeriet »

Jo precis. Fan tack för inputen, behövde få dra detta ett varv utanför huvudet innan det landade. :D

Radio it is, medbringar sin egen täckning. Ba börja skramla!
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Skriv svar