Nertrimning

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Nertrimning

Inlägg av Gidappa »

Har en aeg som gör 115-120m/s med 0.2.
Jag skulle vilja ha ner den till cqb även om jag planerar att köra milsim och skog. Jag tänker att ca 95m/s borde vara lagom.

Har noll koll på att mecka bössor och den har ingen quickspring så det hade varit bra med lite tips innan jag skruvar ner bössan till köttfärs.

Som jag läst mig till är enklaste sättet att byta fjäder. Det sitter en 120fjäder i nu. Är det såpass enkelt att jag ska köra på en m95 fjäder?

Jag planerar att köra 0.28g kulor i den. Så lite rädd att den blir för klen med 95fjäder. Kanske jag inte behöver byta fjäder alls med den kulvikten?

Något annat man bör tänka på när man byter fjäder?

Tacksam för svar!

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Bennybira »

jag har kört 80fjäder med 0.28or en gång i tiden. Blir sjukt bra räckvidd med cqblaglig utgångshastighet.
Sålänge bössa när nåttsånär tät!

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Gidappa »

Aha där ser man. Det låter riktigt bra! Tack för tipset :)

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Marcules »

Gidappa skrev:
sön mar 11, 2018 2:59 pm
Jag planerar att köra 0.28g kulor i den. Så lite rädd att den blir för klen med 95fjäder. Kanske jag inte behöver byta fjäder alls med den kulvikten?
Jo om du vill köra cqb så måste du ju det. Det är ju inte utgångshastigheten som avgör vilken "klass" den hamnar i utan hur många joule den skjuter. Det minskar inte för att utgångshastigheten minskar med tyngre kulor, snarare tvärtom (i många fall iaf). Det är därför man alltid bör chrona sin bössa med den kulvikt man tänkt använda.
-:Skogsfrisk:-

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Gidappa »

Ok, tack! Där lärde jag mig något nytt. Har gått och trott att det är bara fps man går efter när man chronar cqb :?

Känns som Bennybiras förslag is the way to go!

Ska man bara skaffa verktygen man behöver och öppna upp och hoppas man får ihop den igen. Men det känns som ett bra ingrepp att börja med om man ska lära sig mecka.

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Bennybira »

Hitta nån stackare nära dig som kan hjälpa dig.
Vad är det för bössa? :)

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Marcules »

Om du inte har någon kompis som redan kan det så är bästa tipset att kolla massa youtube videos på hur man tar isär och sätter ihop den gearbox som din bössa har. Ingen av dem är jättesvåra om man bara har en bra arbetsstation och tar det lugnt och metodiskt, men vid hopsättandet av en gearbox utan quick spring change så kan det vara bra att ha en extra hand till hjälp, så en kompis eller flickvän eller pojkvän kan komma till hjälp då. Detta för att det är lite tryck i fjädern så man undviker att den sprätter iväg allt över hela rummet.
-:Skogsfrisk:-

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Gidappa »

Det är en G&P LMT Defender 2000 som jag är i valet och kvalet att sälja men jag tänker att receptet tyngre kulor och svagare fjäder låter som ett bra recept generellt.

Om jag behåller den funderar jag på att i värsta fall lämna in den till RS så får dom byta. Ska kolla lite videos och se om det verkar vara något jag fixar själv.

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Gidappa »

Aha jag trodde inte man behövde öppna gearboxen för att byta fjäder :? Då lär det bli att hitta någon som får hjälpa mig.

Tackar för alla tips!

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Nertrimning

Inlägg av Bennybira »

Åk in till Rödastjärnan / Malmöairsoft och be dem byta :D
Easy peasy! Värt stålarna att inte muppa till hela gearboxen ;)

Skriv svar