Problem med första bössan

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Lazerhead3000
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 13, 2018 10:16 pm

Problem med första bössan

Inlägg av Lazerhead3000 »

Jag köpte nyligen en King Arms SIG 556 Shorty. Efter att ha skjutit ca. 50 kulor så la geväret plötsligt av och är nu helt dött. Har jag bränt en säkring eller vad kan ha hänt? Batteriet jag använt är ett 7.4V 1600mAh 20c batteri. Jag är elektronisk-analfabet, så om någon vill förbarma sig över mig och mitt stackars gevär så är jag ytterst tacksam för råd (tänk att jag är en femåring, så enkla förklaringar är fördelaktiga).
Vad har mest troligt hänt och vad bör jag göra för att fixa detta?

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Callahan »

Kikade runt på lite videos på youtube och såg ingen säkring i nån av videoklippen jag såg.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Oerlikon »

Var det på semi den la av på? Prova att slå över på auto, AEG:er kan låsa sig på semi ibland pga ett konstruktionsfel. På en speldag med semi får man räkna med att gearboxen hänger sig några gånger, speciellt om det är kallt och man skjuter snabb punkteld, bara att slå över på auto och skjuta en kort burst så släpper låsningen.

Lazerhead3000
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 13, 2018 10:16 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Lazerhead3000 »

Oerlikon skrev:
ons mar 14, 2018 4:59 am
Var det på semi den la av på? Prova att slå över på auto, AEG:er kan låsa sig på semi ibland pga ett konstruktionsfel. På en speldag med semi får man räkna med att gearboxen hänger sig några gånger, speciellt om det är kallt och man skjuter snabb punkteld, bara att slå över på auto och skjuta en kort burst så släpper låsningen.
Provade detta direkt det hände, men den var lika död där

Lazerhead3000
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 13, 2018 10:16 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Lazerhead3000 »

Callahan skrev:
ons mar 14, 2018 1:48 am
Kikade runt på lite videos på youtube och såg ingen säkring i nån av videoklippen jag såg.
Some I att det inte finns någon säkring i vapnet alls? Någon aning om vad det kan vara i så fall? Då det inte heller var att den låst sig i semi

Astiban
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:43 am

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Astiban »

Säkring om sån finns bör se ut så här.
https://goo.gl/images/zjP4kL
Inne i höljet finns en glassäkring. Man ser om den är bränd eller av. Nya finns på de flesta airsoftbutiker.

Eller så kan det vara batteriet.. om batteriet inte laddas tillräkligt länge så orkar det inte dra runt gearboxen.
Tror att man ska ladda dom flera timmar om det är NIMH batteri.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Gwlyddyn »

Har du testat ett annat batteri?

Man börjar felsökningen med det absolut enklaste. :)

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Bennybira »

Yeah! Prova batteriet :D
Ta ut magasin och försök knuffa ut eventuella fastsatta kulor från hopphuset med en läskstång med :)

Lazerhead3000
Inlägg: 9
Blev medlem: tis mar 13, 2018 10:16 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Lazerhead3000 »

Update. Det var så enkelt som att en kontakt från batteriet hade hoppat av gearboxen. Problem solved

Bennybira
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:59 pm

Re: Problem med första bössan

Inlägg av Bennybira »

Nice! Bra jobbat

Skriv svar