Helt ny och behöver lite råd!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
havagrim
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 18, 2018 3:20 pm

Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av havagrim »

Hej!

Tittat runt nu i ett par dagar sen jag kom på att jag vill testa detta, men det är inte lätt att navigera sig i den djungel av termer och vapen som finns att tillgå.

Jag tänkte kolla om man kan få lite råd och input angående sin första bössa. Jag är ute efter något med tyngd och realism i den mån det går. Både när det gäller vapnets känsla och tyngd (ingen plast tack), sen också när man skjuter med den. Får gärna låta lite och man vill ju känna att den skjuter.

Gas var jag först inne på, men känns som dom generellt har magasin med endast 30 skott (vill dock heller inte ha någon hi-cap historia) samt att jag såg att gas inte funkar så bra i kyla och då känns det inte optimalt här i Sverige om man som mig vill spela ute mer än inne.

Så det landar antar jag på AEG eller Co2?

Men jag får för mig att skjuta med en AEG är som att skjuta luft typ? Är det någon känsla i ett co2 vapen eller är det gas som gäller för att få lite "tryck"? Om man inte har råd med en Tokyo Marui Recoil Shock då vill säga hehe.. Men den känns långt bortom min budget just nu..

Jag vill nog allra mest ha en m4 av något slag, typ m4a1. Men g36:an är också en fin bössa som jag nog kan tänka mig. Känns dock som det finns mer tillbehör och varianter av m4:an.

Så har ni några tips med en budget på runt 2000 så tar jag tacksamt emot tips och råd från er erfarna krigare där ute. Tippmann? WE? CYma?

Ahhhh.. jag vet inte vart jag ska ta vägen :D

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av Gidappa »

Tjena!

Kan ge dig lite generella tankar..
Tycker du ska börja med att läsa den här tråden som generellt handlar om att skaffa en första bössa - https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... =117&t=496 som jag själv tyckte var väldigt matnyttig och öppnar upp ögonen för en hel del grejer man inte tänkt på annars.

Och den här som handlar specifikt om G36or, där också olika fabrikat jämförs om jag minns rätt - https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 27&t=28277

Gällande mest "tryck" i bössan så får du ju det med Co2 vilket också tål kyla bättre än greengas. Sen finns ju ljudförstärkare du kan skruva på istället för flamdämpare. Dock tror jag att aeg är bäst att börja med. Särskilt med begränsad budget. Utbudet på ny fullmetall för 2000kr blir begränsat oavsett.
Ansök till airsoftbörsen om du inte gjort det än. Där kan du säkert hitta något shyst begagnat för 2000kr och kanske få till en dröse magasin och annat. Där finns faktiskt mycket att välja på.

Vill du tvunget ha något nytt så kolla på dom polska sidorna så blir det betydligt billigare. taiwangun.com (jajamän det är en polsk sida ;) ) eller gunfire.pl

Vad gäller specifika märken har jag för dålig koll för att uttala mig. Det finns en uppsjö. Tror det finns en hel del trådar om just det om du letar runt lite. Har för mig att någon nämnde King Arms nyligen i någon annan tråd som ett bra "mellanalternativ" som borde passa din budget. Har dock ingen erfarenhet av King Arms själv.
Dock har jag en G&P M4 som känns extremt stabil och verklighetstrogen. Så ur den aspekten kan jag rekommendera just G&P. Dom är dock lite dyrare men det går ju att hitta begagnat.

En grej att tänka på från början är kanske att skaffa en bössa som inte skjuter för hårt så du slipper tänka på säkerhetsavstånd och att skaffa sidearm direkt. Även om du vill spela utomhus. Så slipper du trimma ner den senare. Under 100m/s då alltså.

Lycka till!

havagrim
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 18, 2018 3:20 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av havagrim »

Grymt! Tack så mycket!

Ansökt till börsen, men misstänker att det lär dröja ett tag innan jag kommer in där. Känns som det är lite kö :)

Ska slå en kik på kings arms. Tack för alla tips!

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av Metalman_666i »

Det finns ju flera AEG:S med blowback. Har dock inte koll på alla i huvudet. Om man vill ha lite extra "tryck" som du själv nämnde. Som du nämnde har TM några EBB (electric blowback) men de kostar därefter. Det finns många kinakloner som brukar ha bra bössor gällande pris och känsla. Typ: Jing Gong, A&K, PJ, D-Boys, CYMA och SRC. Nu vet jag inte om alla dessa räknas som kinakloner. Men de kan vara värda att kolla upp.

Lite intressant att du skriver "ingen plast" och så har du G36 som ett alternativ som enbart är plast :D. Men jag personligen är ett stort fan av G36C och saknar min gamla som jag bytte bort. Ska man ha en G36 så är nog GBBR (Gas blowback rifle) roligast. Den jag hade var en AEG. Där finns det också en uppsjö av tillverkare i olika prisklasser. Nackdelen med just G36 i min mening är magasinen. De är stora och otympliga jämfört med M4/416 magasinen.

Gå in på olika sidor som du vet säljer saker och kika, läs på om de olika modellerna innan du bestämmer dig. Eller kolla in olika recensioner på Youtube.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av Gidappa »

Vet du redan med dig nu att du är mest intresserad av storspel och milsim kan det ju vara en tanke att redan från början fundera ut vad du är sugen att spela som. Vad du gillar för camo osv så du från början köper någorlunda "rätt" bössa osv..

M16-Hamstern
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 17, 2017 7:48 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av M16-Hamstern »

I min mening är G36 rätt rolig i och med att den finns i så många olika varianter och det finns en del kit ute på marknaden för att modda den, i och för sig finns det ju ochså till M4. Bland annat kan man modda magwell på g36 så den tar m4 mag vilket kan vara värt att satsa på då det är billigare och lättare att få tag på. Kan inte säga så mycket om M4 då jag aldrig har haft ett intresse av dem

Ett annat tips är att kika på utländska sidor som gunfire eller taiwan guns då de är rätt mycket biligare än svenska återförsäljare. Beställer du allt i ett lass så brukar frakten inte bli helt hutlös heller.

Användarvisningsbild
Panzarslusk
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 03, 2016 5:50 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av Panzarslusk »

Jag rekommenderar starkt någon av specna arms modeller som första bössa. Man får i regel mycket mer än vad man betalar för. :P

Edit
Går förövrigt att byta fjäder på nån minut med deras "saec" system.

havagrim
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 18, 2018 3:20 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av havagrim »

Stort tack för alla tips och råd! Förstår att det är en hel del liknande frågor konstant. Har läst igenom lite andra trådar men ville ändå få lite personlig input. Så tackar för det!

Ja, jag visste faktiskt inte att G36:an bestod till stor del av plast! Haha.. Aja, man lär sig något nytt varje dag!
Vill som sagt ha lite tyngd i bössan så det känns mindre som en leksak. Såg att det fanns en del CYMA som hade "high quality" plastic som ersättning för metall. Men det känns som det kanske är värt att lägga några slantar extra för att få det som ska vara i metall att faktiskt också vara i metall :)

Ja, milisim och lite större skogsspel är nog det jag är ute efter. Kommer nog vilja köra cqb också på mindre banor då det verkar vara högt tempo och väldans kul. Ahhhh.. Känns som jag kommer bli ruinerad på detta haha :)
Svårt att välja vad man ska spela, men det blir nog NATO/USA iaf. Gillar en del Brittisk camo. Har faktiskt köpt en väst från Ebay som jag hoppas kommer snart (DPM Assult Vest i woodland camo). Får se om det blir något sådant. Kanske SAS, vilket funkar med en M4A1 SOPMOD som jag är rätt säjer nyttjas av dom, eller iaf har nyttjats.

Ska kika lite mer på dom billigare alternativen just nu tror jag så jag inte dumpar massa pengar på något jag kanske inte fasntar för. Brukar kasta mig in i saker lite väl fort, men ska försöka ta min tid med detta. Helst vill jag försöka hitta något begagnat, men det är inte lätt när det inte finns så många tillgängliga forum att kika på förutom tradera och ebay (står i kö här och det lär ju ta en stund med tanke på alla som köar hehe).

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av Gidappa »

Att köra brittiskt dpm- camo är ett jättebra ekonomiskt alternativ. Finns massa billigt överskott på brittiska ebay. Ofta med fri frakt har jag märkt.
Sen är det snyggt också!

Edit: Tyskt flecktarn är också väldigt billigt om du bestämmer dig för g36. Passar bra i svensk terräng också..

ARCTOS
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 19, 2015 2:03 pm

Re: Helt ny och behöver lite råd!

Inlägg av ARCTOS »

Med din budget rekommenderar jag en Cyma, JG eller dboy/boy-i med en drös magg från taiwangun.
Tippmann är väl över din budget och bössor med ebb utöver Tokyo Marui's recoil shock är bara en gimmick och plinkar lite bara. Att köpa gbbr som nybörjare slutar nog bara med att du tröttnar iom realcap, cooldown och maintenance.
•Lagmedlem i Lynx Division

Skriv svar