fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
90bubbel
Inlägg: 10
Blev medlem: mån apr 23, 2018 1:11 am

fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av 90bubbel »

Så jag har funderat på att skaffa en 1911 tac elitforce som starter pistol och undrade, först, är det någon skillnad på dessa två modeller? från vad jag har sett så är den enda skillnaden utseendet och att elitforce har en rail under, stämmer det att dom funkar likadant mechaniskt/inuti? isåfall skulle man kunna använda samma samma magasin för båda vapnen? dom två pistolerna jag menar om inte titeln är bra nog är https://www.cabom.se/produkter/airsoft/ ... ?id=505789 och https://www.cabom.se/produkter/airsoft/ ... ?id=505724 Jag har letat länge och lyckas inte hitta något bra svar (och skulle någon som äger en av dom här säga om dom känns bra att skjuta)

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av Gidappa »

Principen för hur de fungerar är densamma då båda drivs på samma sätt. Därmed inte sagt att de är byggda av samma delar. Det är olika magasin som gäller till de här två.

Sen har jag inte skjutit med någon av dom så kan inte uttala mig om känslan.
Spontant skulle jag ändå avråda dig från bägge då de skjuter väldigt hårt och du kommer få ett säkerhetsavstånd på spel.

En 1911modell i fullmetall med bra känsla jag kan rekommendera är KWC Colt 1911 Rail Gun. Är även billigare. Finns i flera utföranden på t.ex. Röda Stjärnan.

90bubbel
Inlägg: 10
Blev medlem: mån apr 23, 2018 1:11 am

Re: fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av 90bubbel »

Gidappa skrev:
ons apr 25, 2018 4:59 am
Principen för hur de fungerar är densamma då båda drivs på samma sätt. Därmed inte sagt att de är byggda av samma delar. Det är olika magasin som gäller till de här två.

Sen har jag inte skjutit med någon av dom så kan inte uttala mig om känslan.
Spontant skulle jag ändå avråda dig från bägge då de skjuter väldigt hårt och du kommer få ett säkerhetsavstånd på spel.

En 1911modell i fullmetall med bra känsla jag kan rekommendera är KWC Colt 1911 Rail Gun. Är även billigare. Finns i flera utföranden på t.ex. Röda Stjärnan.
Hur hårt brukar en sidearm som används skjuta?

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av Gidappa »

En bra ide är att hålla den på cqb så du alltid kan använda den utan säkerhetsavstånd. De flesta använder vsaf standard. Så gå in på vsaf.se så finns där en bra tabell. Det handlar ju även om kulvikt.
Men ca under 100m/s och 1 joule. Kolla med banorna du tänker spela på vad de har för regler.

90bubbel
Inlägg: 10
Blev medlem: mån apr 23, 2018 1:11 am

Re: fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av 90bubbel »

Gidappa skrev:
ons apr 25, 2018 8:37 am
En bra ide är att hålla den på cqb så du alltid kan använda den utan säkerhetsavstånd. De flesta använder vsaf standard. Så gå in på vsaf.se så finns där en bra tabell. Det handlar ju även om kulvikt.
Men ca under 100m/s och 1 joule. Kolla med banorna du tänker spela på vad de har för regler.
ja jag funderade på klacken., först jag är helt ny så jag vet inte riktigt vad dessa förkortningar betyder och har en annan fråga, på elit force 1911 sidan så står det två olika hastigheter på hur hårt den skjuter, är det beroende på vilka slags skott använda eller?

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: fråga om 1911 a1 och 1911 tac elite force

Inlägg av Gidappa »

Fattar faktiskt inte heller riktigt varför det står två olika men jag gissar att det är 115m/s för 6mm plast (airsoft) och att det finns en version av pistolen för 4.5mm stålrundkulor som gör 134m och INTE ska skjutas mot människor.

CQB står för Close Quarters Battle och syftar helt enkelt till strid på nära håll. Inom airsoft brukar det helt enkelt innebära att vapnet ligger under 100m/s och att du slipper säkerhetsavstånd. Ska du spela på cqb banor (t.ex. de flesta inomhusbanor) bör/ska både side och mainvapen skjuta "cqb".
Vill du däremot spela i skog eller andra utomhusbanor med större avstånd kan det ju räcka att pistolen gör det. Om du t.ex.har ett snipergevär med 20m säkerhetsavstånd. Som sagt kolla reglerna där du tänker spela.

Greengaspistoler skjuter mjukare än kolsyra så kan ju vara en ide att kolla på såna med.

Skriv svar