Vad ska man köpa för gevär?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Vad ska man köpa för gevär?

Inlägg av frange »

Som bargus var inne på förut, åk först till en butik och känn på bössorna IRL - känn hur de ligger i näven, hur de känns att använda, sikta med osv. En del bössor trivs man med, andra tycker man inte om, vissa älskar man och framförallt, vissa HATAR man.

Jag har tidigare skrivit om min Kalashnikov-allergi; jag tål helt enkelt dem inte. Det är inte det att jag tycker de är fula, nejnej, jag har ägt åtminstone 3-4 olika AK-derivat av varierande tacticool 74/AKM osv variant ned till en klassisk ur-AK47 som jag köpt för att jag tyckt de sett härliga ut.

Men - varenda gång har jag blivit lika besviken så fort jag tagit bössrackarn till spel. Inte för att de presterat dåligt (tvärtom!) - utan för att jag trivs helt enkelt inte med dem i näven. Så efter någon dag har jag sålt dem lika fort igen.

Så gör inte misstaget att köpa en bössa för att den ser le tüffer ut på bild, köp en bössa du trivs med. Åk gärna på spel och fråga folk om du får testa deras bössor, bara att hålla i dem, att testa att byta magasin, testa att skjuta, osv. Så du får dig en bössa du faktiskt trivs med.

För att jämföra med såna där tjejer som folk pratar om, du skaffar väl inte ett fruntimmer att gifta dig med, som bara ser bra ut på bild och bra på pappret, eller? ;)
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Strigidae
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 15, 2012 12:14 pm

Re: Vad ska man köpa för gevär?

Inlägg av Strigidae »

Tornado skrev:Köp en begagnad bössa. Du kan få en bössa med prec pipa, lipo och mosfet och kanske ett par magasin för halva nypriset.
Fast det där stämmer ju inte riktigt. Kika på Airsoftbörsen här som exempel, folk tror att de säljer guld och vill ha nypris och gärna lite till för sitt halvfärdiga kinaskrot. :roll:

bargus
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 pm

Re: Vad ska man köpa för gevär?

Inlägg av bargus »

Strigidae: visst har du rätt i att många säljer till hutlösa överpris, men letar man så hittar man kap ibland! jag har hittat bössor för riktigt bra priser t.ex. en mp5k pdw + typ 5 mag för 500 (fullt fungerande). man får vara vaken och hugga när man ser något bra! som med typ all begagnathandel krävs en viss mängd tålamod, men det är helt värt det.

Läser du det här som nybörjare: lyssna på vad frange säger, har du tiden så är det värt det alla gånger att prova så många alternativ som möjligt innan köp (och har du inte tiden, gör tid för det, såvida du inte kan ta att lägga ett par tusen på något du inte vill ha sedan). tror inte många spelare skulle säga emot detta.
Det är svårt när det är svårt..

Flubber
Inlägg: 8
Blev medlem: tis maj 15, 2012 1:25 pm

Re: Vad ska man köpa för gevär?

Inlägg av Flubber »

Jag ska ge dig ett annat tips än de flesta andra.

Köp ett hyfsat billigt kinagevär av den modell du gillar mest, vare sig du gillar AK, M4 eller något annat så finns det "bra" kinakloner till låga priser.
Som några sagt, Jing Gongs G36-serie är riktigt bra nybörjarvapen, CYMAs MP5or är fan bättre än Classic Armys till halva priset.

När du köpt ditt vapen, ut i skogen och spela! Du kommer aldrig veta vad för vapen du som person vill ha förrän du spelat en del.
Du kommer känna efter några spel att "fan, bättre träffsäkerhet hade varit kul." Eller, "jag vill ha monsterROF och spruta kulor!"
Vad du känner här är en fingervisning om vilket vapen som passar dig, vill du spruta kulor åt alla håll samtidigt, ja då kanske ett understödsvapen hade varit något för dig (OBS dyrt!).
Vill du ha hög träffsäkerhet med minimalt med kulor, då kan nog sniper vara ditt kall (OBS dyrt!)
Eller vill du blanda och springa mer, spela med automatkarbin (OBS rätt dyrt det med)

Kort sagt, köp i princip vilket vapen som helst och ut med dig i skogen. Då vet du förr eller senare vilken roll som passar dig bäst, eller gör som jag;
bestäm dig i förväg för att du vill ha en fet M4 och köp en G&G för 4500:- och hoppas på att du valde rätt och att airsoft är något för dig.. jag valde rätt. ;)

Mvh

Flubber
Mvh Flubber, RH Security

Retreat - Hell!

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: Vad ska man köpa för gevär?

Inlägg av Schultz »

Tänk också på att alla butiker i Sverige tar hutlösa överpriser för sina bössor, eller en stor del av dem. Finns ofta stora pengar att hämta genom att importera, och det är inte komplicerat att göra det bara för att man är nybörjare.

V2 spricker inte så där överdrivet lätt som folk säger, speciellt inte med M85-M120 i trim.

Gällande understöd/sniper behöver inte det vara dyrt för att funka bra..
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Skriv svar