ögonskydd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
gruskasse
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:37 pm

ögonskydd

Inlägg av gruskasse »

Något jag undrar då jag tänkte börja spela mera seriöst en med kompisarna runt om kring

Finns det några kvar på ansikts/ögonskyddets utformning eller räcker det med ett par vanliga skyddsglasögon?

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av Le Gradovic »

Vet inte om jag missförstod frågan men antar att du menade "krav" på glasögonen?

Kort och gott: Skall klara skyddskrav enligt ANSI Z87.1-2010 och motsvarande säkerhetsklass och omfatta så stor del av ansiktet att du aldrig behöver oroa dig för att kulor skall slinka emellan. Jag använder själv ESS ICE, bra och billiga brillor.

Tag för guds skull INTE ett par skidbrillor, de är gjorda för skidåkning, inte skytte.

EDIT: Måste bara inflika det här, bara för att få det sagt: Du nämner att du spelar med kompisarna i området. Se då till att ni har rätt att vistas, och utöva arisoft, på marken och meddela polisen om vad för aktiviteter som pågår, de blir oftast bara glada att man visar initiativ och ansvar. Varje gång tidningarna rapporterar om någon idiot som misskött sig så får vår hobby en "prick i registret" som tillslut kan leda till laga skärpning eller värre.
Senast redigerad av 1 Le Gradovic, redigerad totalt 0 gånger.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av Krille »

Menar nog om det finns skyddsglas att ha över sina vanliga glasögon.
Här finns en tråd ifrån det "gamla" forumet med lite info angående glasögon under sina skyddsbrillor

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... egon+under

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av Le Gradovic »

Det har jag svårt att få det till. Men ESS ICE funkar fortfarande lika bra i så fall, med insert.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Krille
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:03 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av Krille »

Tänkte väldigt fel nu.. Som gradovic säger enl ANSI Z87.1-2010
Snåla inte med just skyddsglasögon.. Du får inte tillbaka ett blint öga.

EDIT: Kan tillägga att EN166F klassade skall hålla för airsoft. kolla lite på vad de har för klassning innan du handlar. Kostar runt 50 spänn på valfritt gubbdagis (Claes ohlsson,Jula,Biltema osv). Dessa immar däremot igen rätt så lätt.

gruskasse
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:37 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av gruskasse »

Det jag menade är måste dom vara slutande eller vad man ska säga

Le Gradovic
Inlägg: 310
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:13 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av Le Gradovic »

Som jag sade ovan, om du oroar dig för att en kula skall slinka in under kanten så skaffa ett par andra. Det är väldigt personligt beroende på ansiktet och framförallt näsrotens utformning. Vissa tycker att vanliga skyttebrillor sitter för långt från huden och trillar av utan vidare medan samma glasögon sitter snortight på snubben bredvid. Om du oroar dig för huruvida dina glasögon håller måttet; läs på om säkerhetsklassen. Om du inte känner dig trygg med hur mycket som täcks tänkt i ren area så skaffa ett par andra. Det finns inga "regler" kring hur de ska vara formade så länge de håller just DINA ögon utom fara.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av BlackGoat »

Vill du att glasögonen ska sitta åt, skaffa ett par av goggle-modell.

Till exempel: http://vapenbutiken.com/?p=4&id=12832

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

gruskasse
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:37 pm

Re: ögonskydd

Inlägg av gruskasse »

Tackar för alla svar, va som jag trodde.

Skriv svar