WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av Cilutan »

Uppdaterad: Field-test finns nu längst ner i det här inlägget.

Hörde ryktesvägen att en recension på denna bössa var något eftertraktad, så här kommer det.

OBS! Ha reservation för att prestandan inte kunnat prövas ordentligt på grund av det kalla vädret (vi vet alla hur det är med gasdrivet i minusgrader).

*Externt: Tung, robust, stabil och lång (122cm). Handtaget är mjukt slipat och lackat till skillnad från CYMA SVD som jag tyckte kändes vass i greppet. En viktig sak att ha i åtanke är att railen på sidan (för sikten/siktesbaser) INTE är identisk med den äkta varan. Enligt WE själva så passar de äkta POSP-siktena och jag har lyckats modifiera en äkta BP-02 siktesbas ( http://www.nv-optics.cz/image/cache/dat ... 00x700.jpg ) så att den passar på bössan, kan förklara hur vid förfrågan.
Även om denna är en alu/trä-variant så är många delar magnetiska, både externt och internt, vilket i regel är ett gott tecken då sådana metaller oftast håller högre kvalitet än icke-magnetiska.

*Internt: Hela mekaniken är väldigt lättillgänglig och allt går att komma åt utan verktyg vilket gör underhåll till en baggis. I originalutförande så vet jag inte materialen i alla interna delar, men nozzle är i plast och därför bör försiktighet vidtagas så att inga kulor hamnar i vägen vid manöver av vapnet (t.ex om man ställt hop:en med laddat magasin i bössan). Jag hade tur och fick en reserv-nozzle av återförsäljaren, men jag tror inte att det är så för alla.

*Prestanda: (se komplettering i field-test recensionen längre ner) På grund av kylan så har jag varken kunnat chrona vapnet ordentligt eller göra ett rättvist test på träffsäkerheten, men den skjuter hårt och långt så länge hop:en är rätt ställd. Nu under vintertid så har jag i stående skytteställning utan problem kunnat träffa ett mål på 30x30cm på ca 40m avstånd. Detta har gjorts i minusgrader och med ett sikte som är _ungefärligt_ ställt efter bössan i sig. Hittills har jag använt 0,25g kulor, men jag rekommenderar något tyngre.

*Magasin: Gasbehållaren i magasinen är STOR, får plats med gott om gas, vilket i sig kan bidra till en jämnare utgångshastighet (trycket går inte förlorat lika snabbt som med en liten behållare) och att magasinen inte nödvändigtvis måste laddas på med gas varje gång de får en ny laddning kulor.

*Övrigt: Ljudet är ljuvligt, en hög smäll följt av ett metalliskt klingande, garanterat något som skulle skrämma motståndare på spelbanan. Något som är ytterligare tillfredsställande så är det rekylen. Rekylen är hård och kännbar i hela kroppen, vilket gör varje avtryck till en sann fröjd. Dröm inte om att den ska vara jämförbar med de flesta krutvapen där ute, men för att vara en GBBR så är rekylen i särklass.

*Sammanfattning: Ett vackert och robust vapen med god prestanda (under omständigheterna) och mycket känsla. Dyr för mig, men fortfarande prisvärd.


Det var nog allt! Ni är varmt välkomna att skicka feedback via PM, men har ni frågor om vapnet så får ni gärna skriva dessa som svar på tråden så att andra också kan se :)

*****EDIT***** 21/4-13
Field-test!
Idag spelade jag med denna bössa för första gången och prestandan var imponerade.

*Prestanda: Både räckvidden och träffsäkerheten var närmast exceptionell med 0,40g kulor. På 40-60m avstånd så var det inga direkta problem alls och jag lyckades vid tillfälle träffa en "man-size target" på 80m.
Enligt vittnesmål så ska ljudet från denna skönhet vara både respektingivande och skrämmande för de som står i fel ända av pipan och vid varje skott ekade det högt i över hela banan. Mäktigt och vi gillar't.

*Övrigt: Oerhört rolig och kraftfull känsla att spela med! Grymt bra prestanda, skönt ljud och härlig rekyl, jag har inga klagomål. Det går att sammanfatta med bara ett ord; helt jävla underbart! ;)

Tack och hej!
Senast redigerad av 3 Cilutan, redigerad totalt 0 gång.
Save it for the simple-minded

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av MiqaFox »

Låter bra, i linje med den begränsade info jag funnit tidigare. Inte grymt, men bra för att vara stock.

Har du tittat på konstruktionen av magasinen? Är de benägna att läcka eller stabila? Bilder på detta vore nice, men förstår om du inte vill pilla om de är täta.

Väntar med spänning efter resultat från spel
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av Cilutan »

Den har väldigt bra komponenter direkt ur lådan, så jag tror nog den kan prestera riktigt bra bara värmen kommer. På stående fot och med dryga -10c och distans på 40m, då är en träffbild på 30cm i diameter riktigt bra med 0,25g. Sittandes/liggandes, tyngre kulor och lämpligt väder så tror jag att prestandan är exceptionell, men det får vi se i vår.

Magasinen är som tegelstenar, solida och tunga, framförallt för att vara så små. Jag har inte öppnat och pillat, men hittills har jag inte råkat ut för något läckage alls och ventilerna har inte ens frusit i vinterkylan trots 20 snabbskott.
Har inte plockat isär magasinen, som sagt, men mitt intryck av dem är att du lär få kämpa om du vill lyckas paja dem.

Anledningen att jag inte har lagt upp bilder är för att jag inte är så haj på såna där hacker-hokus-pokus-fasoner och jag har inga bilder någonstans dit jag kan länka :P

Resultat från spel kommer så snart det blir varmt nog att spela med den, fram till dess så finns en field-test video på yt där en snubbe spelar med den:
http://www.youtube.com/watch?v=DRkr79zHz8A
Save it for the simple-minded

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av Cilutan »

BUMP uppdaterad recension!
Save it for the simple-minded

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av MiqaFox »

Kul, har inte läst om någon med så lovande resultat. Vill ha!

Hur varmt var det? Vad chronade den? Var det några problem med gasen? Kunde du alltid skjuta slut på magasinet?
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Cilutan
Inlägg: 35
Blev medlem: ons maj 16, 2012 8:40 am

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av Cilutan »

Det var långt över vad jag förväntat mig faktiskt! Både jag och övriga som var där blev såväl förvånade som imponerade över hur bra den gick :D

Temperatur exakt vet jag inte, men det var varmt. Kändes som att spela på sommaren. Jag spelade iklädd endast en T-shirt och BDU-byxor och även det var svettigt ibland.

Jag försökte chrona den, men chronografen ville inte samarbeta. Den visade allt mellan 3m/s och 113m/s på alla vapen vi försökte chrona :/ Uppdaterar recensionen igen så snart jag har chronat den rätt, men det kan ta ett tag innan jag får chansen. Jag tror att den chronar över 130m/s iaf eftersom den bästa kulvikten hittills varit 0,40g. Detta innebär att jag förmodligen inte kommer kunna spela med den på Farmen och det känns ju lite trist :( Ska chrona den iaf!

Jag kunde alltid skjuta slut maggen, inga problem med det. En laddning gas räckte till två laddningar kulor, men jag rekommenderar att fylla på med gas för varje ny laddning kulor. ETT problem med gasen (för de fattiga) är att det går åt så otroligt mycket! Jag spelade visserligen ganska aggressivt och sköt mycket (sammanlagt ca 16 mag/laddningar), men en hel Ultrair-gastub gick åt under dagen och därefter fick jag övergå till att spela med min SPAS12.
Save it for the simple-minded

kreator
Inlägg: 538
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:16 pm

Re: WE ACE-VD wood/alu (GBB SVD)

Inlägg av kreator »

http://www.youtube.com/watch?v=hKTFX8do7Jk

Upplever ni lika mycket wobbel i era?
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Skriv svar