G&P M16VN

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

G&P M16VN

Inlägg av Namboy »

Efter att ha ägt och spelat med denna bössa i snart ett år tänkte jag passa på att skriva ihop en kort text om vad jag tycker om den. Notera att detta är första gången jag skriver en recension så saker kan missas samt allmänna klanterier kan förekomma!

Kort historik på den riktiga förlagan
Utvecklad av Eugene Stoner med crew under 1950-talets andra hälft och använts av väpnade styrkor världen över, i olika konfigurationer, sedan dess är AR-platformen ett av de mest framgångsrika vapensystem genom tiderna.
1961 skickades tio AR-15 (officiellt kallades modellen AR-15 Colt model 601 och 602) till amerikanska militära rådgivare i Vietnam på prov, och efter positiva reaktioner skickades ytterligare tusen gevär följande år. 1963 lade USAF en beställning på 18.000 gevär (modell 602 och 604) och dessa användes ända fram till 2001(!) då man konverterade de kvarvarande gevären till M16A2-standard.

G&P M16VN
Bild

Externals
G&Ps bössa ska föreställa en Colt model 602 och de gör ett utmärkt jobb och alla detaljer som särskiljer den från t.ex. M16A1 finns där; korrekta markings, Forward Assist saknas, ytan runt mag-releasen är slät samt stocken saknar utrymme för rengöringskit, precis som den riktiga förlagan.
Finishen är också riktigt fin; metalldelarna har en något mättad gråblå ton medan handguarden, pistolgreppet och stocken är svart. Allt känns väldigt stabilt och där finns inget vobbel eller skrammel, om man bortser från det främre slingfästet förstås.

Markings
Bild

Notera avsaknad av FA samt den släta ytan runt mag-releasen
Bild

Ja, M7 bajonetten passar ;)
Bild

Internals och prestanda
Bössan chronar 112-115m/s ur lådan och räckvidden är bra för att vara en stock AEG. Med 0.28-kulor når den omkring 45-55 meter. Jag har hört att många spelare haft problem med G&Ps hopup, men detta är ingenting jag märkt av. Att se över spacern och hopupgummit lär dock inte skada, och detta är något jag kommer göra inom en snar framtid.
Tack vare G&Ps M120-motor har den en tillfredsställande ROF och avtryckarresponsen ligger nästan på mosfetnivå med ett 7,4v Lipo! Otroligt förlåtande bössa om man gillar att använda semi. Jag har inte öppnat gearboxen, främst för att jag aldrig känt att jag behövt, så jag kan inte kommentera kvalitén på kugg, pistong osv men bössan låter bra när man pangar på så jag tar helt enkelt för givet att saker som shimningen är bra.

Det medföljande magasinet (midcap på ~110 bulor) sitter och matar bra. Förutom G&Ps magasin har jag testat följande magasin och alla passar samt matar bra: King Arms 85rd plastmidcaps (med minimal modifikation), ACM 20rd realcaps i plast och Dboys 110rd stålmidcaps. Jag fick slipa pyttelite på ovansidan av spärren som håller kvar kulorna i magasinet på King Arms plastmagg för att få dem att låsa i bössan, men efter det snabba ingreppet satt alla femton magasinen som en smäck.

Summering
Jag älskar denna bössa; priset är bra, den går bra, är relativt lätt och trots att den är närmre en meter lång är den lättmanövrerad. Det är någonting med dess klassiska look jag går igång på, mer så än på A1:an.
9/10, would bang!

Bild
"We're surrounded. That simplifies things."

Takolander
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:42 pm

Re: G&P M16VN

Inlägg av Takolander »

Men shit, det är ju en ur-M16 utan forward assist! Jag har en TM M16VN fast den har forward assist (så det är väl en XM16E1).
Bra recension annars och bra bilder. Mina korta King Arms-magg i plast matade skitdåligt för att fjädern hängde upp sig så jag fick blåsa ur dem med hett vatten och diskmedel, sen var de helt OK. Har faktiskt fått göra detsamma med de stora M16-maggen från King Arms också...och fått göra det med de andra KA-plastmaggen också (M14, AK-47).
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

ImperatorTWC
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jun 10, 2017 2:29 pm

Re: G&P M16VN

Inlägg av ImperatorTWC »

Namboy skrev:Min handguard känns rätt stabil faktiskt. Den knarrar lite om man klämmer till men det är ingenting som stör mig. Det enda jag önskar är att plasten (på handguarden, stocken och greppet) varit något blankare som på den riktiga. En grej jag gillar skarpt är den simulerade värmeskölden på insidan av handguarden. Snygg detalj! :)
Jag har likadant bössa! Köpte den från Redwolf, men efter ett år tänkte jag göra en custom build på den så vet du kanske om det passar reciever från M16a4 eller a4 handguards? Så kan man skifta mellan VN och a4 till exempel?

Skriv svar