Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av nox_umbra »

köpte en ny facemask ifrån en svensk återförsäljare i dagarna och tänkte göra en recension av den.

Bild
Bild från internet

Beskrivning av Produkten:
Maskens nät är i kraftig ståltråd med en tjocklek på närmare 1 mm, nätet är formbart för att kunna anpassas till ansiktsformen hos dom flesta.
Det är även målat i grönt men andra färger på masken finns.
I ytterkanten på nätet sitter ett övervikt kantband i någon form av lågbudget syntet som lätt ruggar upp sig.
Det är limmat på nätet med smältlimm och verkar sitta fast rätt dugligt.
Rämmfästerna är fastnitade i kardborre öglor med metall nitar med grönfärg på.
Själva rämmfästerna är 2 st D-ringar i plast med en diameter på 5mm, min uppfattning är att dom kommer att hålla.
Från D-ringen på höger sida sitter två stycken elastiska band med fastsydd kardborre vilket gör att elastisiteten i banden blir värdelös.
Dom 2 banden är tänkt att gå över huvudet och runt nacken.
Över huvud bandets längd är 45cm var av dom sista 10cm är den hårda delen av kardborren fastsydd.
Bandet som går runt nacken är 37cm och lika där så är dom sista 10cm sydda med hård kardborre.

Personliga reflektioner av Produkten:
Jag är nöjd med köpet och tror att den kommer att hålla många år framöver.
Passformen går tillvissdel att forma efter användaren och det är bra då den var riktigt obekväm i början, och gjorde väldigt ont på näsan.
Modifikationer jag kommer att göra på den är att sätta någon form av vaddering runt näsan då jag inte lyckats helt att forma den.
Jag måste även ta bort en del av kardborren så att elastisiteten i banden fungerar som den ska då jag inte kunde ha både nackremmen och huvudremmen fastsatta, detta på grund av mitt abnormalt stora huvud.
En sak som är värd att nämna är att det kan vara problem med att ha vissa glasögon och goggles på sig när man har masken.
Och ett annat problem som jag gjorts uppmärksam på är att det kan bli problem att sikta bekvämt med olika vapen.
Med min m4 så var det svårt att få en korrekt siktesbild, men med min ak47'a och mp5 var det inga större problem.
Så det kan vara värt att tänka på om du ska köpa en.

Kom gärna med egna omdömen av masken om du har några.

Bild
Masken på mig i profil
Senast redigerad av 1 nox_umbra, redigerad totalt 0 gånger.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

DeadCamper
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:20 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av DeadCamper »

Jag fick hem en liknande från ebairsoft förra veckan. Den verkar stämma överens med din på de flesta punkter förutom att denna bara har en rem, snett vinklad uppåt.

Jag måste fråga, har du provat att lägga an en bössa mot axeln medan du bär masken? Jag var nämligen nöjd med den tills jag provade detta. Har försökt forma den men än så länge inte fått till den på ett sätt där jag kan aim down sights på ett korrekt sätt. Masken tar helt enkelt emot kolven.
Är det någon som har lyckats fixa till detta?

För övrigt, jag ville ha en i OD green, men tyckte masken med den färgen på ebairsoft såg skum ut (verkade mer smaragdgrön), så jag chansade och beställde en benämnd "tan" vilken enligt mig ser mer grön ut:

Bild
Clean gloves hide dirty hands.
GHK • VFC • KJW • WE • ASG
Affärsredovisning

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av nox_umbra »

Med min m4 så var det lite svårt, fick sikta över siktet men jag kunde "sikta rakt"
På min ak47 var det inga problem alls och lika så med mp5. det är dock inte lika bekvämt men det går.

Jag provade nu på min BAR-10 och det var helt hopplöst men det är väll priset man får betala för att ha kvar :mrgreen:

Hur funkar dom där goggles'arna med masken? för jag köpte ett par mer slimmade glasögon och får inte till dom att funka bra.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av Acepalm »

Heh, hört talas om tandskydd..? :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av nox_umbra »

ja, men i min mening är det obekvämt och äckligt där av en nätmask
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av Acepalm »

Fast det verkar ju som att ni tycker dom här är rätt obekväma också? ;)

Köper du ett riktigt tandskydd som du formar efter tänderna är det tamejfasen nästan skönare än att vara utan, mitt är hur härligt som helst iaf. Är kanter eller dyl. för skarpa eller för stora går det alltid att klippa bort. :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

grimm
Inlägg: 187
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:41 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av grimm »

Jag har funderat på det där med tandskydd.. Vad använder ni för tandskydd? De jag är bekant med skyddar bara överkäken's tänder.. Så det måste ju finnas de som skyddar båda, hur funkar det med andning med öppen mun och sånt med såna?

nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av nox_umbra »

det är en bra diskussion, men vi tar den i en mer passande tråd istället.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av Acepalm »

@Grimm

Tandskydd för under"käken" är inte nödvändigt. Låtsas som att du har en enorm snus under överläppen, det är i princip helt omöjligt att få de undre tänderna att sticka fram om man inte anstränger sig ;)

Men som umbra sade kan man ta den diskussionen någon annan stans.
Tandskydd finns på t.ex. träningsbutiker och dylikt, köpte mitt för 49kr, betydligt billigare än en facemask och så ser det inte knasigt ut heller :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

appslapp
Inlägg: 72
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:59 pm

Re: Recension: 101 inc, Metal mesh lower face mask

Inlägg av appslapp »

Nätmasken skyddar ju ett större område än vad ett tandskydd gör.
2 helt olika skydd med olika användningsområde och kan inte jämföras på samma villkor.

Kör med denna i cqb, och den funkar grymt bra skyddsmässigt...dock skall man inte köpa den med 1st strap....då den inte sitter stabilt, utan den som finns i länken här.
http://www.ebairsoft.com/camo-metal-mes ... -4366.html
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Skriv svar