JPC väst/platecarrier

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
pompe88
Inlägg: 90
Blev medlem: ons feb 19, 2014 2:42 pm

JPC väst/platecarrier

Inlägg av pompe88 »

Jumpable Plate Carrier är vad förkortningen betyder så lite dubbelt i rubriken, det här är en kina kopia av Crye precision´s JPC som jag köpte från Airsoftpeak den kommer med eller utan fake plattor 96 el 86$ fri frakt http://www.airsoftpeak.com/1000d-tactic ... 11541.html länken är till atacs-fg som jag köpte men den finns i 8 andra camo o färger tex tan, multicam, Od, Svart med mera http://www.airsoftpeak.com/advanced_sea ... al&x=0&y=0

OBS bilderna är klickbara för full storlek !

Kvalitet:
Västen är i 1k denier nylon så inget jag lär slita ut, sömmar ser bra ut förstärkta där det behövs så är inte orolig och om den skulle bli slite el spricka så har jag nål o tråd. kvalitets intrycket är gott nu har jag ju inte personligen hanterat en äkta crye så har ju inte så mycket referens materiel men den här bör klara många år.

Beskrivning/storlek:
Västen är ganska liten men det var oxå därför jag köpte den var ute efter ngt lätt o smidigt o framförallt svalt att ha till cqb under sommaren. de två fickorna för plattorna är ungefär 250x360 så om det här vore en för bruk i skarpt läge så skulle den inte täcka mina vitala organ men nu är den ju till för att se bra ut o bära gear. Sido remmarna är i 4 lager innerst kardborre hona (luddet) sedan nylonrem ett styvt lager plast rem o ytterst nylon och de är molle hela vägen. det innersta plast lagret gör att de är halvstyva så de inte korvar sig eller fladdrar. bak är de ihopsnörda i mollen med bungecord så de är flexibla och låter dig andas utan att västen hindrar din bröstkorg *2. det är även där man ställer in storleken beroende på var man snörar ihop dem 1*. max omkrets är ung 140 cm, fast har du uppnått en sådan rondör kommer den se väldigt liten ut. det fins även öglor för att helt ta bort de medföljande sido banden o ersätta dem med egna remmar. 3*

1: Bild 2: Bild 3: Bild

Axelremmarna Är gjorda i vad som påminner om läder men är syntetiskt har samma känsla o mjukhet som läder verkligen trevligt material, 3mm tjockt o längden är ställbar med kardborre max längd ung 48 cm från övre delen av plattan. utanpå ett tunt lent hölje i stretch med 2 kardborre öglor för att dra vattenslang, radio sladdar eller snöret till din automatisk rövkliare.

Bild

Fickor/utrymme:
Utan något extra så rymmer den 3 mag fram i den sk "kängurufickan" som är avdelad och har bungecord för att hålla maggen på plats fullt med molle på kängurufickan.Jag provade med M4 och AK mag bägge funkar utmärkt, bredare typ .308 magasin som M14 kan nog bli knepigt att få plats 3 i bredd. ovanför sitter en administratörs ficka med 3 rader kardborre molle utanpå. inne i fickan finns 3 str resårbands öglor. själv har jag en fieldnotes expedition o en fisher spacepen samt mobilen däri. bägge fickorna stängs med kardborre. Jag provade att montera ett serpa hölster med en 1911 på adminfickan och kolven blockerade en utav magfickorn så den är lite liten för att ha en stor pistol där. Och dessutom så fastnade skägget i pistolen hela djefla tiden, gick inte o dra utan att greppa hela skägget samtidigt.

admin Bild magBild AK mag Bild
skäggBild

Insidan på västen har en del mesh längst upp kanske skulle va bättre med full nät men jag tycker inte det gör ett skit skillnad just där, är det varmt så kommer man bli blöt av svett där plattan ligger emot finns mig veterligen ingen mesh som hjälper mot det

Bild

Plattor:
fake plattorna som följde med var av typen tjock tät cellskum kardborre stängning längs med hela fickans bredd, var även någon form av ögla därinne som jag inte riktigt vet hur den är tänkt man skall använda

Bild Bild

Omdömme:
Jag har ännu inte varit iväg på spel med den utan bara "gymnastiserat" hemma med en och den sitter riktigt bra har gjort en liten moifikation för att hålla den på plats eftersom att jag kör enkel slinga som är fäst i ryggplattan så kan vapnets vikt dra upp ryggdelen lite inget problem med plattor med full vikt men nu är ju det här airsoft så varför släpa på en 3 kilo extra (även om jag kan fixa plattor gratis på jobbet). Jag satte 2 öppningbara d ringar i nedre molleraden o 2 ögglor bungecord som sedan fästes i bältet, det håller västen på plats och med samma operation på framsida funkar det som ett par hängslen. är överlag riktigt nöjd med västen den är verkligen lätt o smidig. smidigare än mina 40+ o lilla gubbmage. Uppdaterar givetvis om jag skulle märka något fel eller anmärkningsvärt medans jag använder den.

Bild

Foton/test montering:
O sist lite "glamourshots" där jag testa lite konfigurationer. Magfickor jag har använt mig av en kinaklon av blueforce gear 10speed fickor, jag älskar dessa och kan verkligen rekomendera dem. De blir helt platta när de är tomma, rymmer lite allt möjligt samt håller det på plats men är ändå lätta att dra ifrån. 2st pistolmagfickor, kommer inte köra med dessa där under spel, utan de får bo på bältet.
Om man skulle använda de vanligaste dubbla magfickorna så får man ju plats med hela 3x6+3=21st m4 magasin lite overkill kanske men det går. jag kommer antagligen köra 3 eller 6 där fram. sido fickan med granaterna är mest där för o testa hur det ser ut, inget jag kommer behålla, granaterna får gå i bältet, men det går att montera fickor på det viset.

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Slutord: vill du ha en lätt, smidig o billig väst så tveka inte det är bara o köpa, den finns från flera tillverkare o försäljare. Jag har bara haft goda erfarenheter av http://www.airsoftpeak.com de har en närvaro här på forumet där de ofta har grejjer till extrapris är du en ny kund får du rabatt tror det är 5 eller 8% de har reor vid högtider så kan va värt att vänta senast var väl påsk 10% på allt fuller du år så får du 10% en månad före o efter (ljug inte när du signar upp dig då kan du ju få rabatten på en gång ;) ) glöm inte att lägga till gratis gåvan när du handlar för över 100$. och framför allt fri frakt på allt.

PS: har jag missat något, ett hörn eller vrå ni vill se fotad ? säg till så fixar jag det. inga nakenbilder dock det är för er egen skull.

PPS: för att va helt öppen, att jag recenserar denna ger mig bonuspoäng som jag kan använda att rabattera min nästa order hos Ap dock har de inga krav på att recensionen måste vara positiv och jag betvivlar starkt att de har någon som läser svenska. samma bonus system finns för tex airsoftsverige kommer man härifrån o handlar hos ap så tjänar as på det. vet inte om airsoftsverige är med i det programmet men det finns

PPPS: videon som fick mig att välja den här västen https://www.youtube.com/watch?v=aIUQTCHzfS0
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance