Recension: 101 INC Softshell Jacket OD

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Nitisk
Inlägg: 303
Blev medlem: ons maj 23, 2012 8:51 am

Recension: 101 INC Softshell Jacket OD

Inlägg av Nitisk »

Bild
För ungefär två veckor sedan fick jag denna softshell jacka från röda stjärnan, och jag har sedan dess testat den nästan dagligen.
Mitt första intryck var att jag blev överraskad vilken bra kvalitet det är på den. På många asiatiska märken brukar de slarva med sömmarna
och ibland hänger till och med lösa trådar när de gjort fel. Här finns inget sånt utan alla sömmar är både cleana och raka.
Storlekarna är som många andra asiatiska, ganska små. Jag är 183cm lång och väger runt 90kg och Large var nästan för liten för mig. Så tänk på det när du beställer.

Jag har tidigare tittat efter att ha en softshell när det regnar på sommaren, men jag tror att den skulle bli ganska varm att ha då fastän den har många ventilationsöppningar.
Temperaturen som den här jackan gör sig bäst skulle jag säga är mellan 2-15 grader. Med andra ord en vår och höstjacka.

Detaljer:
Soft_shell-05.jpg
Soft_shell-02.jpg
Fickor finns det gott om på denna jacka. På den övre bilden (Bild 1) ser vi vänster arm som har en ficka bakom kardborrpanelen och en mindre ficka på underarmen.
Det finns en likadan ficka bakom kardborrpanelen på höger arm (Bild 2) och de har båda öppningar för att kunna dra sladdar igenom.




Soft_shell-07.jpg
Soft_shell-06.jpg
Det finns också två stora fickor på framsidan av jackan som båda har öppningar för sladdar. Fickorna är placerade så att du skulle kunna komma åt dem även om du har en chestrig eller liknande.
Jackan har även en innerficka på varje sida.




Soft_shell-04.jpg
Soft_shell-03.jpg
Under varje arm finns blixtlås som man kan öppna för att ventliera när det blir varmt.
På baksidan av jackan finns även två öppningar med blixtlås för ventilation.

När det regnar kan man ta på sig luvan, som även går att rulla upp och ha i kragen. Men att ha den i kragen gör att det känns som man har ett nackstöd på sig.


Förra veckan fick jag testa jackans vattenavstötande egenskaper och jag måste säga att jag blev överraskad över hur bra den faktiskt stöter bort vattendropparna.
Är faktiskt lite kul att se hur dropparna bara rullar av från ärmarna.


Plus/Minus:
+ Bra kvalitet.
+ Många bra placerade fickor.
+ Ventilationsöppningar.
+ Vattenavstötande.
- Kragen blir för tjock när luvan är ihoprullad i den.
- För varm att ha hela sommaren.
- Små storlekar.

Slutsats:
Bra vår och höstjacka som är av hög kvalité mot vad den kostar.
Jag skulle rekommendera denna till alla som vill vara torra under ruskiga regndagar,
vill kunna ha med sig massa prylar och även lätt komma åt dem i alla smarta fickor.

Länk till jackan:
http://www.rodastjarnan.com/faltuniform ... t-od-25126