Specna Arms SA05 MK18

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Specna Arms SA05 MK18

Inlägg av ministry »

Produkt: Specna Arms SA 05
Pris: 228€
ÅF: Gunfire.pl

Enär jag bestämde mig för en M4 fanns det i stort blott ett krav: enkelt byte av fjäder för en plattform som kan tillgodose fler speltyper istället för att byta bössa eller gearbox. Utöver TW:s fanns således, vad jag hittade förutom ICS, två val: WE Katana eller Specna Arms med sitt 'Enter & Convert'-system. Valet, på grund av enkelheten i en vanlig AEG och det låga priset, föll på Specna Arms.
Utöver min valda modell kommer dessa i flertalet olika versioner av Armalites; m16, keymod m4, m4 med omegaräls, etc etc etc.

Modellen jag valde var en Mk18 med 7,5'' dd-rail. Egentligen hade jag önskat en 9,5'', men dessa var till mitt förtret slut. Vid öppning av boxen möter ögonen således en liten Mk18 i anodiserad aluminium med USMC markings. Enär jag inte gillar markings är detta ett minus i min bok, men förmodligen tycker väl folk i gemen att det är tufft med en USMC-logga. Vad vet jag.
Bössan är förvånansvärt stabil och gedigen. Inget vobbel överhuvudtaget på själva kroppen, endast kolven är en liten aning lös runt buffertuben men det är lätt fixat med lite tejp på insidan av kolven som spacer.
Flip up-sikten medföljer, men förefaller vara sådana som skall sitta på en FN Scar. För övrigt bjuder bössan på en fungerande boltcatch, vilket kanske mest känns som en gimmick, men är lite roligt oavsett.

Bild

Sett till det låga priset är känslan och finishen mycket, mycket god.
Enter & Convert-systemet är tämligen enkelt. Gearboxen har ett hål på baksidan där springguiden fäster i skåror, och vill man byta fjäder behöver man endast ta av buffertuben och trycka in springguiden, vända 45 grader och ta ut. Detta gör även att gearboxen är en dröm att mecka med, enär man tar ut fjädern innan man plockar isär den, och efter man satt ihop den igen. Fullkomligt underbart.
Bild

Själva gearboxen kommer med 8mm kullager och känns spontant att vara rätt tålig. Pistong, nozzle och pistonghuvud, samt cylinderhuvud var av vanlig stock-karaktär, dvs. i någon slags plast som såg rätt ledsna ut. Dessa bytte jag ut så fort jag kunde. Detsamma gäller motorn, som förvisso drog M120-fjädern, som satt i, rätt friskt med 11.1v LiPo, men varför köra med halvkasst om man kan slänga i en DA torquemotor med monstermagnet och dito driv?
Hophuset är av adekvat aluminium. Tätningen i hophuset är godtagbart, men gummit var sådär. Medföljer, för övrigt, en M90-fjäder, vilket är en trevlig bonus.

Ur låda håller bössan inte den prestanda jag önskar mig av en AEG, men å andra sidan var det mycket länge sedan jag använde en ouppgraderad bössa, så mitt minne sviker mig gällande hur dessa brukar prestera. Det är mycket möjligt att den presterar jämförelsevis bra ur lådan.

Sammantaget är det en mycket bra bössa att bygga vidare på. Till syvende och sist köper man generellt för extern kvalitet och eventuella tekniska detaljer, likt i mitt fall snabbt fjäderbyte, och sett i det ljuset - givet priset! - kan jag inte annat än att lovsjunga denna AEG.
För nybörjaren torde detta vara ett drömköp: lågt pris, enkelt att byta fjäder, ok prestanda ur lådan, och enkelheten i att mecka utan den där satans fjädern som sabbar ihopsättning av lådan. Till och med jag kunde mecka låda utan att svära ens en endaste gång!
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

KEECHIE
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:54 pm

Re: Specna Arms SA05 MK18

Inlägg av KEECHIE »

Hur tycker du att den fungerat nu när du har spelat med den ett tag!? :D

Skriv svar