Recension: Condor Modular Chest Rig

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
nox_umbra
Inlägg: 126
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:03 pm

Recension: Condor Modular Chest Rig

Inlägg av nox_umbra »

Condor Modular Chest Rig
Jag slog till och köpte en ny väst/chestrig här om veckan och nu när jag har testad den lite och den initiala köp euforin är över så är det dax för en ressession av den.
Den här recensionen är min uppfattning om utformningen och kvalitet och sedan egna tankar och reflektioner över både konstruktion och kvalitet.

Bild

Som ni ser på bilden så är det molle över större delen av västen och även några kraftiga D ringar och spännen. spännena på framsidan är fortfarande ett mysterium för mig varför dom är placerade där vet jag inte och tycker att det skulle funka lika bra att inte ha dom överhuvudtaget.
Den är tillverkad i någon form av nylon eller polyester och sydd med en kraftig tråd, det var väldigt lite trådstumpar löst på den som det ofta kan vara på västar av lite sämre kvalitet.
Den har 6 st integrerade magasinsfickor på framsidan med elastiska stroppar för att förhindra magasinen från att ramla ur när man hänger uppochner. Magasinen sitter ganska tajt och rätt så djupt i fickorna så det är lite problem att få upp dom, det ser alltså inte ut som på bilden utan hela magasinet göms i fickan. Detta kommer jag att åtgärda genom att he någon form av skumplast i botten på fickorna.
Funkar för både M4 magasin och AK47 magasin, g36 magasin passar dock inte.
Stropparna är enligt min mening för korta och gör det bökigt att pilla ner magasinen om man har bråttom, och jag skulle rekommendera en dumpficka för att underlätta vid strider.
Bröstplattan går att plocka bort väldigt enkelt då den sitter med kardborre och 2 knappar nertill och i 2 remmar upptill, remmarna lopas igenom 2 st D ringar på insidan av axelbanden.
Det är även en ficka i bröstplattan som stängs med kardborre, praktisk att ha karta eller liknande i.
Västen öppnas genom att man knäpper loss en remmen till bröstplattan och drar i den stora D ringen på framsidan (plast), den sitter fast med kardborre och 4 tryckknappar.
Jag personligen kommer att sätta spännen på framsidan då kardborren knakar väldigt mycket när jag rör på mig.
På insidan finns 2 stora fickor för kartor eller likande plattare saker, dom kan vara rätt pilliga att öppna då även dom är stängda med kardborre.
På ryggen är det en stor ficka till vätskeblåsa och det är enligt mig ett stort plus då man slipper köpa till en ficka för det.
Ett stort minus är dock att den inte har några fästpunkter för att fästa vätskeblåsan så den har en tendens att skrynklaihop sig i botten.
Axelbanden är vadderade och västen är överlag väldigt bekväm att ha på sig.
Färgen jag köpte är OD och jag tycker att den har ”rätt” nyans och är inte för onaturligt grön som vissa kina västar är.
Västen är justerbar med tre remmar på vardera sida och är ställbar från ca 90 till 140 centimeter i midjan och även väldigt justerbar i höjd.

En sammanfattning av mina intryck av västen på en skala från 1-10 där 10 är bäst.
Kvalitet 8/10
Genomtänkt 6/10
Anpassningsbar 8/10
Slutbetyg 7/10 mest pga problemen med att pilla upp magasinen.

Men helt klart ett bra köp som jag är nöjd med

Har ni några frågor så PM'a mig eller fråga direkt i tråden.
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

peterpan
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jun 01, 2012 11:23 pm

Re: Recension: Condor Modular Chest Rig

Inlägg av peterpan »

Tack
Tror inte jag köper den :P

MannenMyten
Inlägg: 3
Blev medlem: ons jul 11, 2012 7:22 pm

Re: Recension: Condor Modular Chest Rig

Inlägg av MannenMyten »

Håller med i stort, en ok väst för priset. Kardborre/tryckknapparna som man stänger med i fronten är inte så bra om man har lite mage och magfickorna är för djupa som nämnts i OP, men detta kan man fixa. Jag la i en liten bit gummislang i varje ficka. :)

Skriv svar