Shotgun Long 003 [AGM]

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
JonathanRL
Inlägg: 576
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:14 pm

Shotgun Long 003 [AGM]

Inlägg av JonathanRL »

Shotgun Long 003 [AGM]

Bild

Denna recension är även delvis giltig för Shotgun Short 003 [AGM]

"Hur mycket tror du den här kostar" var frågan jag ställde till samtliga närvarande spelare på Vapenbutiken. De flesta svaren var mellan fyra och tolvhundra kronor. Svaret förvånade mig lite, men inte så mycket. Man förväntar sig att om någon ställer den frågan så är det antagligen för att skryta om ett kap man har gjort.

I mitt fall var frågan mest nyfikenhet. Jag har aldrig ägt ett hagelgevär förut, inte ens en uppenbar kinaspringer som denna, och det låg några ljusår över mina förväntningar. Vad jag hade väntat mig var någonting jag kanske kunna kunna tänka mig att sätta på väggen eller springa omkring med på Vapenbutikens bana som en kul grej.
Jag väntade mig inte att få hem någonting jag faktiskt kan tänka mig att använda.

Det hela började med en storbeställning från Taiwangun. Då jag slösurfade på deras hemsida så tog jag en kort titt på hagelgevären de erbjöd. Somliga av dem var jag vagt bekant med, andra kände jag inte till alls. Detta var ett av de senare och jag slängde ner det i varukorgen med tanken att 110 kr inte direkt är en riskabel investering.

Bild

Hagelgeväret kommer i en plastig låda som öppnas på sedvanligt sätt, varpå den med fördel slängs om man inte vill ha någonting att hålla vapnet i senare. I paketet får du även en liten skruvmejsel, tre magasin och en BB Loader. Det är enbart magasinen som är något värt, varken BB Loadern eller Skruvmejseln gör sitt jobb, så skaffa ordentliga versioner av båda och montera sedan ihop bössan enligt uppenbart mönster - manualen innehåller i det avseendet inga instruktioner. Efter följande döptes bössan raskt till Ikea.

Vapnet är helt byggt av plast från stocken till magasinet och ända till främre delen av pipan, men handen på hjärtat - vad hade du väntat dig? Trots uppenbar plastighet känns den ovanligt stabil och bekväm att hålla. Pumpmanövern går lätt och kommer för egen del utan den besvärande armvärk som vissa hagelgevär tenderar att ge. Stocken är tyngre än väntat, antagligen fylld med något för att ge vapnet balans vilket uppskattas.

Laddning av magasin är lite klumpigt och snabb omladdning är svår att åstadkomma. Releaseknappen sitter konstigt till, och dessutom behöver man handgripligen ta ut magasinet, varpå det nya ska in. Inte direkt det första du vill göra ammunitionen tagit slut, vilket det gör överraskande fort. 15 skott för ett semiautomatiskt vapen med pumprörelse är enbart mycket på pappret; så de två extra magasinen känns väldigt generösa.

Bild

Att skjuta med bössan är trevligt. Chronografen visade på stabila 85 meter per sekund vilket gör det tillåtet på landets samtliga CQB banor, och kulbanan är så rak som man kan begära. Effektivt skottavstånd är kring 15 meter. Skytte på längre avstånd kräver bekantskap med vapnets egenskaper och blir lite av en chansning.

Det är lite svårt att tala illa om ett vapen för så lite pengar, nästan alla motargument kan viftas bort med devisen "du får vad du betalar för" och även om den i nästan samtliga fall är sann så går det inte att bortse ifrån att detta är ett stabilt vapen vars största brist är att det inte finns någonstans att fästa en vapenrem - man måste improvisera.
Finner du att du har utrymme över, inte tycker 110 kr är en förfärlig summa och inte är finkänslig för vad du plockar hem kan jag absolut rekommendera det här hagelgeväret, så länge man alltid håller i tankarna att det är ett magasinladdat springerhagel. Att det sedan är ett bra sådant är bara en bekväm bonus.

Video från skyttebana: http://youtu.be/nKENIt-Y_vs

Bild
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)