WE Glock 17

Recensioner av enskilda prylar. Allt annat kommer flyttas.
Dark Fox
Inlägg: 49
Blev medlem: tis maj 15, 2012 7:16 pm

WE Glock 17

Inlägg av Dark Fox »

Fick hem min nya glock idag :)

Bild
Bild
En låda som alla andra, dock så fick jag inte med manual, kulor å diverse papper som brukar följa med vid köp av AS-vapen. Men men, ingen större förlust.
Bild
Magasinen känns väldigt stabila och har en bra finish. Dock försvinner nog färgen väldigt snabbt på utsatta ställen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Intryck:

Detta är min andra glock och har inte riktigt hunnit att testa denna än men än så länge är jag rätt nöjd. Den känns stabil och finishen är väldigt trevlig, likaså på magasinen.
Tyngden är helt ok, och vad jag läst så ska den ligga väldigt nära en RS.

Riktmedlen är helt ok och mag-releasen fungerar utan bekymmer. Magasinen faller lätt ur och glider i utan problem.

Det finns en extra säkring på pistolen, inte bara den på avtryckaren utan denna sitter där jag tror serie-nr brickan är placerad. Man trycker den framåt för att låsa avtryckaren, dock kommer den aldrig användas då i strid så kommer den glömmas bort eller vara för besvärlig att osäkra.

Har läst att färgen på både manteln och magasinen skavs bort rätt lätt på utsatta ställen, tex när man drar pistolen ut hölster.

Markings finns (se bilder), dock inte korrekta och ytterpipan är gängad på insidan så man kan skruva dit en adapter och sedan en dämpare om man vill.

Några saker som jag upplevt hittils är att man måste ställa hop'en till max för att kulorna inte ska rulla ur pipan, ett nytt gummi kanske?
En annan sak är att avtryckaren inte tar fören man tryckt in den ca 8 mm, därefter får man motstånd på ca 2 mm. Kanske bara är jag som är kräsen för att jag har ett underbart trycke på min RS bössa ;)
Sen är avtryckaren väldigt plastig och det både känns och låter när man kramar den.
Manteln behöver nötas lite för få den där skarpa smällen när den släpps från bakre läge.

Jag måste säga att jag gillar känslan i WE's glock för vikten, finishen och kicken är väldigt trevlig. Den är rapp och smäller rätt så högt. Dock när jag jämför WE med KSC's glock 17 så känns KSC'n mer bearbetad.
Jag hade aldrig problem med min förra glock och den kändes som att den skulle driva på väldigt länge. Men utseendemässigt så är WE bättre.
Nu ska det spelas och testas prestanda för att få en klar uppfattning om denna picka.
Delskapare av Airsoftpodden

henric
Inlägg: 26
Blev medlem: mån maj 21, 2012 8:47 am

Re: WE Glock 17

Inlägg av henric »

Håller med föregående talare
samma sak gäller deras version av p226an,
Fantastiskt fin och bra pistol,,

Henric
SätersAirsoftService

tungsten
Inlägg: 6
Blev medlem: mån maj 21, 2012 2:36 pm

Re: WE Glock 17

Inlägg av tungsten »

Jag fick hem samma picka alldeles nyligen och kan jämföra med en Marui G17, eftersom de är så gott som snarlika med kompatibla komponenter och magasin.

Maruis G17 har plastmantel, plastpipa och kommer med en extra uppsättning utbytbara självlysande riktmedel. Maruis mantel är också lite slappare och med svagare fjäder. Förmodligen eftersom plastmanteln väger mindre. Har ägt två marui G17 och har skjutit sönder plastmanteln på båda till följd av att skruven till det bakre siktet vibrerar ur sina gängor med tiden och behöver efterdras/loctite-as. Spåret i plastmanteln, som ska glida mot vapenkroppen, nöts också ner med tiden och gör manteln slappare och slappare tills dess att manteln blir helt opålitlig. Resultatet blir att manteln spårar ur och får vapnet att låsa sig totalt. Byter man däremot ut plastmanteln mot en i metall fungerar allting utmärkt.

WEs G17 har metallmantel och metallpipa där de två komponenterna, efter lite lekande med vapnet, redan skavt bort ytbehandlingen på varandra. I min värld är det dock mest något positivt då jag uppskattar estetiska slitningar. Färgen verkar slitas ner långsamt och naturligt och flagnar inte som dassig enkomponentslack. Jag gissar att det är svart-anodiserad metall, men jag är inte säker på min sak. Jag märkte samma problem som trådskaparen med slapp avtryckare och ännu slappare säkring på avtryckaren. Det känns som att man måste trycka avtryckaren hela vägen mot greppet/vapenkroppen för att det ska klicka. Och när man väl tryckt in avtryckaren fjädrar den inte hela vägen tillbaka utan att man hjälper till, vilket känns billigt och misslyckat. I jämförelse har Maruis G17 ett distinkt avtryck utan glapp och med väl avvägd fjädring. Fick liksom trådskaparen ingen medföljande litteratur och inga självlysande sikten att leka med. :cry:

Magasinet är, liksom Maruis magasin, ganska jobbigt att ladda. Man får spänna fjädern till max och fylla på kulorna "nerifrån och upp". Jag upplever fjädern i WEs magasin som dubbelt så spänstig mot vad jag är van vid. Vilket känns lite onödigt. För jag har aldrig haft problem med matningen från Maruis magasin.

I övrigt verkar saker fungera som sig bör, men ett tips är att dra åt skruven till det bakre siktet emellanåt.

xeno-morpheus
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:42 am

Re: WE Glock 17

Inlägg av xeno-morpheus »

Fungerar TM Glock-magg till WE och tvärt om?

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: WE Glock 17

Inlägg av Myt4z »

Lite necroposting men ändå..

Ja, TM magasinen funkar till WE och tvärtom.

Har suttit med 2 st Glock 18, en WE och en TM och pillat en hel del senaste veckorna.
Läste att WE har en stor fördel att vara kompatibel med TM osv osv, men tyvärr är det otroligt mkt delar som inte är det. Ska man tex fixa en annan mantel till WE som det står är TM kompatibel passar inte denna. Då WE har lite bredare mantel än TM blandannat. Det enda som egentligen är smidigt märkena emellan är just magasinen, dom funkar iaf. Även delarna inuti pistolernas mantlar skiljer sig åt markant. Har inte suttit med 17 modellerna av dessa märken men 18 iaf, där skiljer sig blandannat själva nozzlehuset, nozzlen och alla delar runtomkring den förutom själva valven inuti nozzlen. Så jag har haft en hel del trixande med min WE Glock 18 med de TM delar jag införskaffat.

Någon annan kanske har bättre erfarenhet av detta än vad jag har. Men jag skulle inte direkt påstå att WE är kompatibelt med TM iaf, när det gäller 18 modellen.

Om man är villig lägga en extra peng så skulle jag alla dagar i veckan välja TMs Glock 18 före WEs Glock 18. Dock får man köpa till lite extra godis till TM då den är mestadels gjord av plast. Om man nu inte föredrar plast :)

Valinath
Inlägg: 12
Blev medlem: lör sep 01, 2012 8:37 pm

Re: WE Glock 17

Inlägg av Valinath »

Väldigt intressant läsning!

Jag funderar på att skaffa en G17 eftersom att jag kör helsvenskt och då har jag kollat runt på diverse tillverkare, men har aldrig använt någon CO2 puffra förut.

Hur är det med effekten på denna variant? Min idé är att vid stormning av ett hus eller nära eldstrider kunna skippa min GF85 (AK5a) och använda mig utav en G17 istället. Så jag är osäker på säkerhetsavståndet.

/Valle
Jag är nybörjare, har jag fel om något så får ni gärna rätta mig. Jag är här för att lära mig ;)

Användarvisningsbild
mehailz
Inlägg: 295
Blev medlem: lör aug 11, 2012 9:08 am
Lag / förening: ODA-036
Aktiv sedan: 2009
Ort: Jönköping

Re: WE Glock 17

Inlägg av mehailz »

Jag sitter på WE's G18C, och den ligger la på runt 280-300fps, 0,20g då.

Vet inte hur G17'n chronar...men det lär ju vara i den klassen någonstans...
Senast redigerad av 1 mehailz, redigerad totalt 0 gånger.

Toker
Inlägg: 59
Blev medlem: mån maj 07, 2012 8:55 pm

Re: WE Glock 17

Inlägg av Toker »

Min we g17 ligger runt 108 ms 0,20
-----OPTIMUS-----
Futurum nobis est

Myt4z
Inlägg: 359
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:56 am

Re: WE Glock 17

Inlägg av Myt4z »

Ett tips kan vara att köpa den gasen bla Vapenbutiken säljer. Den flaskan som är så extremt lång. Den är väldigt svag och sänkte min utgångshastighet med ca 10 ms.

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: WE Glock 17

Inlägg av ADAM »

Tyvärr inte. Flaskan har en diameter på ca 5cm vilket är större än ett traditionellt G17-hölster
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Skriv svar